סגן שר הבריאות יואב קיש התייחס היום הבוקר (יום ב') בריאיון לאולפן ynet למצב התחלואה העולה, ולהגבלות שבהן תדון הממשלה. הוא טען כי אם אכן יוטל סגר נוסף, האשמה אינה נופלת על הממשלה: "אנשים חייבים את החיים שלהם לבנימין נתניהו ולממשלה על ההתנהלות בגל הראשון". הוא הסביר את מצבה החמור של ישראל ביחס לעולם בכך ש"מדינות אחרות ספגו מכה קשה, ולכן הציבור שם פחות שאנן".
2 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
יואב קיש. "במדינות אחרות לא היו שאננים כי קיבלו מכה"
(צילום: אבי מועלם )
אחרי ההחלטה אתמול של ועדת הקורונה להגבלת המשתתפים באירועים ובמקומות סגורים, תתכנס היום הממשלה כדי לדון בהגבלות נוספות. קיש טען שהמגבלות שעליהן יוחלט נועדו למנוע סגר נוסף "בעוד שבועיים-שלושה".
הוא אמר שהמגבלות העיקריות שעליהן תדון הממשלה נוגעות במסגרת "בית הספר של החופש הגדול", שפועלת כרגע בגנים ובכיתות א'-ד'. לדבריו, גם אם יוחלט בממשלה להמשיך עם המסגרות כרגיל בשלב זה, ייתכן ש"בעוד שלושה ימים זה יבוטל".
"יש לשר החינוך עמדה, יש לשרים האחרים, ובסופו של דבר יצטרכו להחליט", אמר קיש. "ברור לנו שאם אנחנו נמשיך להתנהל, ואני אומר גם הממשלה וגם הציבור, כאילו העסק באמת נשלט אז נגיע באמת למצב של חוסר שליטה. היום זה הזמן לעצור".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בנימין נתניהו. "אנשים לא יודעים אבל הם חייבים לו את החיים"
(צילום: אלכס גמבורג )
קיש ניסה להסביר מה הוביל אותנו למצב הנוכחי: "מדינת ישראל צלחה את המשבר הראשון בהצלחה עצומה. אני חושב שהרבה מאוד אנשים לא יודעים, אבל הם חייבים את החיים שלהם לבנימין נתניהו ולהתנהלות הממשלה באותה תקופה. במדינות כמו בריטניה, איטליה וספרד רק לפני יום פרסמו שכל התחלואה שם זה בערך התחלואה בישראל. למה זה? כי במדינות האלה שם קיבלו מכה מאוד קשה, והציבור עצמו לא חי בשאננות וחושב שלא היה כלום והכול בסדר, הציבור יודע שיש מחיר מאוד כבד להתנהלות שגויה מול המגפה, הם נשארים בבתים, הם נזהרים, הם נכוו קשה מאוד".
אז הציבור כאן היה שאנן?
"לא, לא שאנן, אנחנו לא נכווינו. אנחנו בהתנהלות נכונה הצלחנו לחסוך מחיר מאוד גדול מהציבור ומהמשק, אבל בגלל זה היום ההרגשה של כולם הייתה בוא נפתח, עכשיו אפשר ללכת ולתחקר אחורה ולהבין מה רצינו".
מי שהחליט על זה הייתה הממשלה, בניגוד להמלצות לפעמים של הגורמים המקצועיים.
"כולנו שותפים להחלטה לפתוח את המשק, ואין ספק שבסופו של דבר חלק מהדברים גרמו בסופו של דבר להתפרצות, ואפשר לתחקר וללמוד מה עשינו לא נכון באותו אירוע. אני רק אומר, היו כל מיני אנשים בתקשורת שהטעו את הציבור, נוצרה הרגשה כאילו האירוע הזה הוא לא חשוב, כאילו אפשר להמשיך הלאה, ואז בעצם בזכות זה שהצלחנו להימנע ממשבר כמו באותן מדינות בסיבוב הראשון, אנחנו היום לצערי נמצאים במציאות קשה. במדינות ההן שנכוו, תאמיני לי שהם לא ממהרים לצאת החוצה מהבית, לא לפאב ולשום מקום, והאירוע הזה חייב להיות בשליטה שלנו כממשלה וציבור".
על המצב במערך האפידמיולוגי הקורס אמר קיש: "במצב היציב ישנן 27 אחיות. המערך הזה כבר תוגבר במעל 200 אחיות נוספות ובעוד 300 סטודנטים, אנחנו כל הזמן מתגברים, אנחנו גם היום נתגבר, וצריך להבין - כמה שלא נתגבר, אם בסוף בעוד ארבעה-חמישה ימים נעבור מאלף לאלפיים נדבקים אז ברור שהמשימה הזאת הופכת ליותר ויותר קשה, ויש מספרים שהיא גם בלתי אפשרית. אנחנו צריכים גם להקפיד להתנהל בריחוק חברתי. החתונות, האירועים שבהם נוצרו לנו מגה-אירועי הדבקה חייבים להיפסק".