טורקיה החלה להעניק אזרחות לפעילי חמאס בכירים. כך מפרסם היום (ו') ה"טלגרף" הבריטי. הענקת דרכונים טורקיים לפעילי חמאס עשויה להקל על הארגון בהנעת פיגועים נגד יעדים ואזרחים ישראלים ברחבי העולם. ברקע הדברים, מחריפה אנקרה את ההתבטאויות כלפי איחוד האמירויות בעקבות הסכם השלום הנרקם עם ישראל. נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הודיע כי הוא שוקל להשעות את היחסים עם איחוד האמירויות ולהחזיר את השגריר מאבו דאבי.
2 צפייה בגלריה
הישאם חיג'אז, זכריא נג'יב, ג'יהאד ירמור בכירי חמאס טורקיה
הישאם חיג'אז, זכריא נג'יב, ג'יהאד ירמור בכירי חמאס טורקיה
שלושה מבכירי חמאס שקיבלו אזרחות טורקית

על פי הדיווח בעיתון הבריטי, לפחות 12 פעילים בכירים בחמאס קיבלו אזרחות טורקית. מדובר בפעילים שגרים כעת בטורקיה. חמישה פעילים נוספים נמצאים בתהליך קבלת האזרחות. חלק מפעילי חמאס בטורקיה משתמשים בזהות טורקית בדויה כדי להקשות על איתורם בידי גורמי מודיעין מערביים. מחזיקי דרכון טורקי רשאים להיכנס ליפן, לדרום קוריאה, לסינגפור ולסרביה ללא צורך מוקדם בוויזה. בנוסף, טורקיה פועלת להגדיל את ההטבות הניתנות לאזרחיה במדינות האיחוד האירופי.
טורקיה הייתה אחת המדינות שקלטו את המחבלים הכבדים ששוחררו בעסקת שליט שישראל דרשה את גירושם. רובם הפכו עם השנים לפעילים בכירים בזרוע הצבאית של הארגון ולראשי מטה הגדה של חמאס שמתכנן ומממן את פעילות הטרור של חמאס ביהודה ושומרון. את המטה הקים סאלח אל-עארורי שהפך לימים לסגן מנהיג חמאס, ובתקופה מסוימת חי בטורקיה ופעל משטחה.
2 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה ארדואן
(צילום: AP)
על פי גורם בכיר שמסר לעיתון את הפרטים, מדובר בפעילים בכירים מאוד ולא בחיילים זוטרים בארגון. אותם פעילים מזוהים כגורמים שמגייסים כספים עבור חמאס ושולחים פעילים לבצע פיגועים. "ממשלת טורקיה נכנעה ללחץ שחמאס הפעיל עליה כדי להעניק לפעיליו אזרחות – דבר שמאפשר להם לנוע בעולם בצורה חופשית יותר ומסכן מדינות אחרות שחמאס מוגדר אצלן כארגון טרור", אמר הגורם. לפי הדיווח, בין בין מקבלי הדרכון: זכריא נג'יב שתכנן בעבר להתנקש בחייו של ראש עיריית ירושלים לשעבר ניר ברקת בעת שכיהן בתפקיד, ג'יהאד ירמור והישאם חיג'אז – שניים מבכירי משוחררי עסקת שליט שהפכו לבכירים במטה הגדה של חמאס בחו"ל. בחלק מהמקרים גם בני משפחותיהם של הפעילים קיבלו אזרחות.
דובר בממשלת טורקיה הכחיש את הטענות ומסר כי הן חסרות שחר וכי מקורן הוא ממשלה זרה שאת שמה הוא לא פירט. העיתון העריך כי המידע נמסר אליו כדי להפעיל לחץ על אנקרה על ידי מדינות המערב וישראל.
הדיווח מפורסם בשעה שמנהיג חמאס איסמאעיל הנייה נמצא בימים אלו בביקור רשמי בטורקיה. הנייה צפוי להיפגש בין היתר עם גורמים טורקיים בכירים. חמאס בחר שלא לפרט אם הוא צפוי לפגוש גם את נשיא טורקיה ארדואן.
משרד החוץ באנקרה אמר היום בהתייחסו לנרמול היחסים המסתמן בין ישראל לאיחוד האמירויות כי "ההיסטוריה לא תסלח לאיחוד האמירויות על ההסכם". את התנהלותה של איחוד האמירויות הגדירה טורקיה כ"צבועה". בטורקיה אומרים כי לעם הפלסטיני יש זכות "להגיב בעוצמה" על ההסכם.
דובר הנשיאות הטורקית איברהים קלין אמר אמש כי "ההיסטוריה תחזה בתבוסתם של מי שבגדו בעם הפלסטיני".