הסוף לחוות המיכלים, הנמצאת סמוך לבתי תושבים בקריית חיים: עירית חיפה הודיעה היום (ג') לתש"ן (תשתיות נפט ואנרגיה) על ביטול רישיון העסק שניתן לצמיתות וזימנה את נציגיה לבירור עמידת החברה בתנאי רישיון העסק.

2 צפייה בגלריה
ההפגנה בסופ"ש
ההפגנה בסופ"ש
הפגנת תושבים בחודש שעבר
(צילום: ירון חנן)
בהודעה, שעליה חתומה ראש העיר חיפה עינת קליש רותם, נכתב כי נציגי החברה מוזמנים לבירור דחוף שיתקיים עוד השבוע בלשכת ראש העיר לצורך בחינת עמידת המפעל התנאי רישיון העסק. ההחלטה התקבלה בתום ישיבת מועצה שלא מהמניין של מועצת העיר חיפה, בהשתתפות מנכ"ל מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה, שלמה כץ. כץ אמר בישיבה שכבר 50 שנה לא היו ריחות כאלה בקרבת חוות מיכלי הנפט.
במכתב כתבה קליש רותם כי "לאור תיקון בצו רישוי עסקים (עסקים טעוני רישוי), תשע"ג - 2013, קוצר תוקפו של רישיון העסק שניתן בעבר לחברה לצמיתות". במכתב הובהר כי הבירור בנושא רישיון העסק יערך, בין היתר, על רקע ממצאי השימוע שבוצע על ידי המשרד להגנת הסביבה ותלונות שהתקבלו בעירייה על מפגעי ריח חמורים בסביבת המפעל. ראש העיר חיפה כתבה: "כל אלה מעלים תמונה קשה של הפרה בוטה של תנאי רישיון העסק ותנאי היתר הרעלים וכן הוראות החוק, ובכוונתי לנקוט בכל האמצעים לשמירה על שלום הציבור, ביטחונו ובריאותו, לרבות נקיטת פעולות בתאום עם נציגי המשרד להגנת הסביבה ובדיקות שיעשו על ידי מומחה מטעם העירייה לצורך בחינת תוקפו של רישיון העסק".
עוד דורשת ראש העיר מהחברה לעמוד בכל התנאים הנדרשים על ידי המשרד להגנת הסביבה ולהמציא ללא דיחוי למשרדי המחלקה לרישוי עסקים, "תיק מפעל" ובו פירוט דרכי הטיפול של המפעל בתקלות שעלולות לסכנן את הציבור וסביבתו.
עוד בשבוע שעבר ערך המשרד להגנת הסביבה שימוע למנהלי חברת תש"ן בגין חשד להפרת הוראות תחזוקה של מכלים המשמשים לאחסון דלק גולמי ופסולת דלק (מי ניקוזים) בטרמינל הדלק שבקריית חיים וזאת תוך גרימת סיכון סביבתי ומפגעי ריחות קשים לתושבי קרית חיים ולשוהים בסביבת חוות המכלים.


2 צפייה בגלריה
חוות המיכלים - בחלק העליון של התצלום, עם הכיתוב טרמינל קריית חיים
חוות המיכלים - בחלק העליון של התצלום, עם הכיתוב טרמינל קריית חיים
חוות המיכלים - בחלק העליון של התצלום, עם הכיתוב טרמינל קריית חיים
(מקור: תש"ן)
ממסקנות השימוע עולה, כי החברה הפרה את תנאי היתר הרעלים ותנאי רישיון העסק וכן הוראות חוק נוספות. החברה לא ביצעה פעולות נדרשות לתחזוקת חלק מן המכלים בהתאם לממצאי הבדיקות, לא פעלה בהתאם לנוהלי תפעול ותחזוקה להבטחת תקינות המכלים, לא נמנעה מפליטת אדי דלק לסביבה ואחסנה נפט במכלים לא אטומים. המשרד סבור, כי הפרות אלו יכולות להסביר חלק ממפגעי הריח מהם סובלים תושבי קריית חיים בחודשים האחרונים. בהמשך להחלטות בסיכום השימוע, עדכן המשרד את תנאי היתר הרעלים של החברה כך שיצמצמו ככל האפשר את המפגעים הסביבתיים.
בין היתר הודיע המשרד כי תנאי היתר הרעלים של החברה עודכנו כך שחמישה מכלים יושבתו לאלתר עד לבדיקתם ותיקונם כנדרש; המשרד הורה לחברה להקים מערכת לניטור מזהמים באמצעות חישה מרחוק ולהפעיל מוקד לטיפול בפניות הציבור בזמן אמת ועוד.
תש"ן מאחסנת בקריית חיים נפט גולמי במכלי אחסון גדולים, בסמיכות לשכונת המגורים קריית חיים מערבית ולבית הספר היסודי דגניה. תושבים המתגוררים בסמוך לחוות המכלים פונים למשרד להגנת הסביבה, למוקד הסביבה של המשרד וכן לאיגוד ערים לאיכות סביבה, בתלונות על מפגעי ריח קשים האופייניים לדלק, שמקורם בחוות המכלים. הפניות הללו מעידות על מפגע מתמשך הפוגע באיכות חיי התושבים. באחרונה, אמרו במשרד להגנת הסביבה, התרחשה עלייה משמעותית בפניות של תושבים המדווחים על מפגעי ריח בליווי תסמינים בריאותיים, כגון כאבי ראש. כך למשל, במחצית הראשונה של חודש אוגוסט התקבלו לא פחות מ-30 תלונות ברוח זו במוקד הסביבה של המשרד.
מתש"ן נמסר בתגובה: "תש"ן הינה חברה חיונית למשק האנרגיה בישראל ולתפקודו הרציף. החברה מקצועית, בטוחה ומשקיעה משאבים רבים ואמצעים חדישים במתקניה, תוך עמידה בכל תקני הבטיחות מהמחמירים ביותר בעולם. תש"ן מבוקרת ומפוקחת על ידי כלל הגורמים הרלוונטיים ומיישמת את הנחיותיהם באופן מלא. ניכר כי הודעתה של עיריית חיפה פופוליסטית וריקה מתוכן, שכן רישיונות עסק לצמיתות בוטלו מתוקף חוק עוד בשנת 2018. תכליתו של מהלך זה הוא שיפור תדמיתה הקורסת של עיריית חיפה בעיני התושבים. אנו שבים ומדגישים - להתמקד בפתרונות, בקבלת החלטות ולא בכותרות".