הטבע ניצח את הנדל"ן: ברוב של שלושה מול שניים, בניגוד לעמדתו של יו"ר הוועדה, החליטה ועדת המשנה להתנגדויות של מחוז צפון שלא להקים 800 יחידות דיור, בשטח של כ-400 דונם בשמורת הטבע חרמון. הוועדה, ברוב של שלושה מול שניים, קיבלה את ההצעה הנגדית להצעת היו"ר, זו של נציג החברה להגנת הטבע בוועדה. 
5 צפייה בגלריה
חשש מפגיעה בשמורה שבגבול הצפון
חשש מפגיעה בשמורה שבגבול הצפון
שמורת טבע חרמון
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
אזור הר קטע בשמורת הטבע חרמון הוא ערכי וייחודי במיוחד, מבחינת הצומח בו - על שטח מצומצם, נמצאים רבע מכלל המינים בישראל, חלקם ייחודים לאזור זה וגדלים רק שם. למרות זאת, קודמה תוכנית להרחבת מג'דל שמס באזור זה, שכונתה ניו מג'דל.
בחברה להגנת הטבע מסבירים, כי אם הייתה מתקבלת עמדת היו"ר, השכונה החדשה הייתה מקודמת בשטח הערכי והחשוב של הר קטע. "היה בכך אור ירוק לאישור התוכנית לניו מג'דל", אומרים בחברה להגנת הטבע. "לעומת זאת, ההחלטה שהתקבלה, מכירה בערכיותו של השטח ומאפשרת למצות את הדיון ביחס להרחבת ניו מג'דל, מבלי לעכב את ההכרזה על שמורת טבע חרמון". 

5 צפייה בגלריה
חוחן
חוחן
חוחן
(צילום: לירון שפירא, החברה להגנת הטבע)

5 צפייה בגלריה
אצבעית רומית
אצבעית רומית
אצבעית רומית
(צילום: עמית מנדלסון, החברה להגנת הטבע)


בהצעת ההחלטה של נציג החברה, שאושרה כאמור בוועדה, נכתב: "התוכנית מבקשת לייעד שטח למגורים, על בית גידול ייחודי ונדיר, שאין כמותו בישראל... שטח התוכנית מיועד לשמורת טבע בתוכניות המתאר הארציות והמחוזיות והוא הוכרז כשמורת טבע בצו אלוף, לפני כ- 50 שנה... התכנון המוצע אינו צמוד דופן, כמתחייב בתמ"א 35, וכך נוצרת שכונה פרברית, מנותקת מהיישוב. הדילוג מעבר לכביש, משמעותו פריצת תחום היישוב, אשר תאפשר פיתוח זוחל נוסף על שטח השמורה בעתיד... לאור הרגישות הרבה של השטח, אנחנו סבורים כי יש  לדחות את התוכנית". 
בשטח שבו על פי התוכנית הייתה אמורה לקום השכונה קיימת, כאמור, תופעה בוטנית מיוחדת במינה בנוף הצומח של ארץ ישראל, כאשר על פני שטח מצומצם, מופיע מגוון גדול של בתי גידול והשכונה מוצעת בשטח שבו נצפו מינים רבים.
5 צפייה בגלריה
דבורנית גדולה
דבורנית גדולה
דבורנית גדולה
(צילום: לירון שפירא, החברה להגנת הטבע)

5 צפייה בגלריה
בן סחלב צריפי
בן סחלב צריפי
בן סחלב צריפי
(צילום: לירון שפירא, החברה להגנת הטבע)

עושר הצומח מתבטא במספר המינים הרב, העומד על כ-650 מינים, על פני שטח של כ-10 קמ"ר. כאשר, בהשוואה, בכל שטח מדינת ישראל, ישנם כ-2,450 מינים (כלומר, נמצאים שם רבע מהמינים של ישראל). בין הצמחים שבשטח, גם מספר מינים נדירים במיוחד, וכ-10 מינים אנדמיים לאזור זה, כלומר שזהו מקום גידולם היחידי בארץ כולה. העושר הרב של הצמחייה במקום, מתבטא גם בריבוי מיני הסחלבים - מתוך 32 מיני הסחלבים הגדולים הקיימים בישראל, 22 מינים מופיעים בהר רקע ועבור שניים מהם - אצבעית רומאית וסחלב סורי, זהו בית הגידול היחיד בישראל.
על פי סקרי טבע שביצעו במקם אנשי החברה להגנת הטבע, מינים ייחודיים ונדירים נוספים לאזור - אזוביון דגול, דבורנית גדולה, דבורנית שחומה, סחלב אנטולי, סחלב השקיק, סייפן התבואה, סמר הפרקים, שפתון מצוי ועוד.