משרד הביטחון שיכן בסוף השבוע במהלך בזק 438 אברכים מחסידות גור שנדבקו בקורונה ב-13 ישיבות ומוסדות שהוסבו למלוניות קורונה. אחת מהן היא ישיבת חידושי הרי"מ בשכונת רמת החייל בצפון תל אביב. תושבים באזור הישיבה טענו כי לא עודכנו ואף הזעיקו את המשטרה.
ממונה הקורונה במגזר החרדי האלוף במיל' רוני נומה אמר ל-ynet כי ההעברה של בחורי הישיבות תואמה וסוכמה ביום חמישי וככל הנראה בגלל החיפזון של המהלך, לא עודכנו התושבים והעירייה בתהליך.

עיריית תל אביב-יפו מסרה כי "לעירייה לא ידוע על הפעלה של מלונית במקום. ביקשנו הבהרות ממשרד הבריאות ומפיקוד העורף". לדברי אלוף במיל' נומה, המהלך נעשה במקומות שונים ברחבי הארץ, "כדי שבחורי ישיבות שהם חיוביים לנגיף לא ייצאו הביתה בצאת יום הכיפורים וכדי שהם יחלימו לחלוטין וימנעו הדבקה נוספת בקהילה. הדבר הזה מאפשר לנו לוודא שהם לא יוצאים החוצה ללא פיקוח או השגחה".
5 צפייה בגלריה
ישיבת חידושי הרים
ישיבת חידושי הרים
ישיבת חידושי הרים
אתמול הגיעו יותר מ-100 חולי קורונה בהסעות מירושלים למבנה ישיבת חידושי הרי"מ בשכונת רמת החייל בתל אביב. תושבי השכונה סיפרו שגילו לגמרי במקרה כי בלב שכונתם ה"ירוקה" הוקמה מלונית של החסידות. בהודעה שנתלתה על מבנה הישיבה נכתב בנוסף כי "לעת עתה, המקום טרם אושר ומתוקצב על-ידי הרשויות כמלונית קורונה", וכי עזיבת הישיבה תתבצע בהתאם להוראות פיקוד העורף. בעיריית תל אביב ובמרחב ירקון של המשטרה נחשפו לנושא רק הבוקר בעקבות דיווח של דיירי השכונה. בשעות הצהריים הציבה המשטרה ניידות בשתי הכניסות לישיבה כדי למנוע יציאה וכניסה של חסידים למקום עד לבירור של הנושא. השוטר הקהילתי של השכונה תועד קורא לחסידים מהמרפסת, וביקש לדבר בארבע עיניים עם ראש הישיבה הרב ישראל גינזבורג.
5 צפייה בגלריה
ישיבת חידושי הרים בשכונת רמת החייל בתל אביב
ישיבת חידושי הרים בשכונת רמת החייל בתל אביב
ניידת משטרה בפתח הישיבה ברמת החייל בתל אביב
5 צפייה בגלריה
ישיבת חידושי הרים בשכונת רמת החייל בתל אביב
ישיבת חידושי הרים בשכונת רמת החייל בתל אביב
הישיבה שהפכה למלונית קורונה
לגבי הישיבה הזו בצפון תל אביב, ציין נומה כי בחורי הישיבה ישהו בה 14 יום. "זה תהליך מסודר מול פיקוד העורף ומשרד הביטחון ויש מימון שיארגן ויכשיר את הישיבה בהתאם". נומה הוסיף כי "מי שהגיע לישיבה הוא חיובי לקורונה. הפיקוח הפנימי על מה שקורה בישיבה הוא של החסידות, ובערב יהיה סיור שלנו במקום כדי לראות אם צריכים אמצעים נוספים. יש מקומות אחרים ברחבי הארץ שהיה צורך להעמיד אבטחה במקום. אסור להם לצאת החוצה. זה מה שסוכם איתם וזה מה שקורה. בחסידות גור, בניגוד לחסידויות אחרות, לא משחקים במשחקים".
על ההיגיון לשכן חולי קורונה בישיבה, אמר נומה: "הרעיון הוא שלא יהיו חולי קורונה שמתפזרים לקהילות שלהם במוצאי כיפור ומייצרים עוד ועד הדבקות. במקרה של גור זה מראה על שליטה בתחלואה בחסידות, כי הם יודעים בדיוק מי חולה והם מביאים אותם בצורה מסודרות - לפי ההנחיות. אני מבין את רחשי הלב של התושבים וזה לא פשוט לראות דבר כזה, אבל הם צריכים לדעת שאנחנו בשליטה מלאה על זה".
5 צפייה בגלריה
ישיבת חידושי הרים בשכונת רמת החייל בתל אביב
ישיבת חידושי הרים בשכונת רמת החייל בתל אביב
בכניסה לישיבה
5 צפייה בגלריה
ישיבת חידושי הרים בשכונת רמת החייל בתל אביב
ישיבת חידושי הרים בשכונת רמת החייל בתל אביב
תנאי השהייה במלונית הקורונה בין ערב יום כיפור למוצאי שמחת תורה
גורם בחסידות גור אמר לפני כניסת השבת כי כמה ישיבות של החסידות הוסבו למלוניות קורונה לתקופה שבין ערב יום הכיפורים עד אחרי שמחת התורה, בעלות סמלית של 50 שקל ליום לאדם. בין היתר, החסידים נדרשים להתחייב לכללים כדוגמת איסור שימוש בטלפונים ניידים או תקשורת אחרת, וגם לא לצאת מבניין הישיבה, "כדי שלא ייגרם חילול השם כלפי תושבי האזור".

התושבים: "איך ייתכן שהכול נעשה במחשכים?"

"הפכו את הישיבה למלונית קורונה בשושו, בלי ליידע איש", סיפר רמי תושב השכונה, ונעמי, שמתגוררת בסמוך, תהתה גם היא - "איך ייתכן שהכול נעשה במחשכים? אנחנו בסגר הרמטי, כלואים מחשש שנידבק, ובזמן הזה מביאים לפה אוטובוסים מלאים בחולי קורונה".
תושבת נוספת בשכונה העידה כי "היו בבוקר כמה בחורים שהגיעו ודיברו עם חברים שלהם שבפנים ואלו שבפנים היו ללא מסכות. אני חושבת שהעניין פחות אם הם יוצאים או נכנסים אלא מדוע פותחים מלונית קורונה בלב שכונת מגורים".
שכנה נוספת המתגוררת ברחוב של הישיבה בתל אביב, סיפרה ל-ynet על החשש בקרב התושבים. "פתחנו ממש כמו חדר מלחמה", אמרה. "אנחנו לא מעודכנים בכלל במה שקרה כאן בשעות האחרונות. אתמול קיבלנו הודעה שבאו לכאן כמה אוטובוסים של בחורים מחסידות גור, שפיזרו אותם לכמה ערים לישיבות - ואחת מהן זאת הישיבה בשכונה שלנו".
לדבריה, "אחד השכנים צילם שלט על פתח הישיבה, שעליו רשום שזאת מלונית עם תנאי שהייה במקום ושאסור לצאת החוצה". היא אמרה כי למרות שכתוב שאסור לצאת, התושבים תיעדו בחורים נכנסים ויוצאים, דבר שמעמיד את תושבי השכונה בסכנה. "עד שלא עשינו רעש ועירבנו את המשטרה, לא הייתה שליטה על מה שקורה כאן. זה הגיע למצב שאני פוחדת לצאת החוצה לזרוק זבל".
שחר, פעילה בשכונה שדרשה את התערבות הרשויות, הוסיפה: "יש לנו רק דרישה אחת: להבין אם מדובר כאן בחולי קורונה או לא. כרגע עד שהדבר הזה לא ברור לגמרי, שאף אחד לא ייצא ולא יכנס לישיבה. זאת שכונה ירוקה, ואנחנו מקפידים שזה יישאר כך. חשוב לנו לדעת אם אלה חולים או לא. אם לא, הכול ייעשה בהתאם להנחיות והחוק, ושהמשטרה תאכוף כמו בכל בית אחר או התקהלות אחרת בכל מקום. זה לא עניין של דתיים-חילוניים, כי כולנו כאן ביחסי שכנות טובים מאוד".
ממשרד הבריאות נמסר כי לנוכח תחלואה רחבה בעשרות ישיבות שתלמידיהן אמורים לצאת לחופשה מיד אחרי יום הכיפורים ופועלות במתווה קפסולות, אישר שר הביטחון בני גנץ בהערכת מצב שהתקיימה אתמול מתווה להפעלה של שתי ישיבות שיתפקדו כמלוניות קורונה, בהדרכת פיקוד העורף, בהפעלת ועד ראשי הישיבות ובפיקוח של משרד הבריאות. "זאת על מנת למנוע יציאתם של 1,500-1,000 תלמידי ישיבות לבידוד בבתיהם בצאת יום הכיפורים ותוך התאמת התנאים לצורכיהם. הכשרת שתי הישיבות בתל אביב ובירושלים למשימה נערכת בימים אלו ותושלם עד כניסת החג. יודגש כי נכון להיום פועלות כ-15 ישיבות במתכונת של קפסולות והדבר יאפשר להמשיך במתווה זה שהוכח כמוצלח, באופן אחראי ותוך מניעת הדבקה". רחבה. במשרד הביטחון ובפיקוד העורף נערכים לפתוח בראשית השבוע עוד שלוש מלוניות קורונה, שיאפשרו קליטה של משפחות ויחידים בעיקר מהחברה החרדית".