בצל הביקורת על הסגר שיחל בשישי, ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הערב (יום ראשון) מסיבת עיתונאים ודחה את הטענות לכישלון של הממשלה במאבק במגפה: "יש פה הישגים, הכלכלה במצב טוב. נתקלנו בפופוליזם בלתי רגיל בוועדות הכנסת". שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר כי "זה תלוי בכולנו אם הסגר יהיה לחינם", ופרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו הזהיר: "בתי החולים הגיעו לסף".
השלושה הודיעו כי הסגר יחל בשישי ויימשך כשלושה שבועות, אך עשוי להתארך אף יותר מכך. "אם נעשה את זה נכון, נוכל לגמור עם העניין תוך שבועיים-שלושה", טען פרופ' גמזו.
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"שחיקה אנושית של הצוותים הרפואיים". נתניהו
(צילום: לע"מ )
את דבריו פתח נתניהו בשיעור התמותה הנמוך מקורונה בישראל, וייחס זאת לכך ש"בישראל היינו הראשונים לזהות את גודל הסכנה, סגרנו את השמיים והנהגנו סגר". לאחר מכן המשיך להחמיא למהלכי הממשלה מפרוץ מגפת הקורונה: "סגרנו את הכלכלה ראשונים, ולכן היינו הראשונים לפתוח אותה. נתנו הלוואות ומענקים. אני יודע שיכול להיות טוב יותר, אבל תראו איפה נמצאת ישראל לעומת ארצות הברית, גרמניה והאיחוד האירופי".
לדברי נתניהו, "כשעלתה התחלואה אצלנו, שאלתי את פרופ' גמזו ואת המומחים מתי נניף דגל אדום, והם השיבו - כשמערכת הבריאות תניף דגל אדום. ביום חמישי הם הניפו דגל אדום. בכירי משרד הבריאות הזהירו אותנו שמצב התחלואה מחייב נקיטת צעדים מידיים".
"חלק מהצוותים נמצאים בעומס יתר", הוסיף. "אני רוצה להבהיר - זו לא בעיה של מכונות הנשמה, לא בעיה של מיטות. זו בעיה של שחיקה אנושית של הצוותים הללו שעובדים במסירות, ואף על פי שתגברנו, אין אפשרות יותר להחזיק".

6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"יש פה הישגים". נתניהו
(צילום: לע"מ )
"בנוסף, מזהירים אותנו מפני זינוק בחולים הקשים - מה שיגבה מספר נפטרים שלא הכרנו", אמר. "החורף מתקרב ואנחנו עלולים לעמוד בפני סכנה משולבת - קורונה ושפעת. לכן אנחנו נערכים מראש. גם הרופאים וגם הכלכלנים אומרים שאם צריך להדק אז בתקופת החגים, שבה הכלכלה עוברת להילוך נמוך".

"יהיה מתווה מיוחד לתפילות"

נתניהו פירט את ההגבלות: "קיבלנו החלטות למתווה מהודק לשלושת השבועות הקרובים, אם אפשרות שיימשך. כרגע אנחנו מדברים על עד שמחת תורה. המגזר הציבורי יפעל במתכונת מצומצמת כמו בחודשים מרץ ואפריל, המגזר הפרטי יעבוד כרגיל אבל ללא קבלת קהל מלבד שירותים חיוניים. יהיה מתווה מיוחד לתפילות לחגים. הסופרמרקטים, רשתות הפארם והמשלוחים ימשיכו לפעול".
"תותר התקהלות של עד עשרה אנשים בחלל סגור, ו-20 אנשים בקפסולות בחוץ", הוסיף נתניהו. "כמו כן, תהיה הגבלת תנועה של 500 מטר. נאפשר ספורט יחידני בתקנות מפורטות. זה לא החג שהיינו רגילים לו, לא נוכל לחגוג עם כל בני המשפחה".
6 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
"אם לא נשמור על ההנחיות, הסגר יהיה לחינם". אדלשטיין
(צילום: לע"מ)
הוא הבטיח: "הצעדים כרוכים במחירים קשים לכולנו. יהיו גם מי שייפגעו מהסגר, בעלי העסקים. הנחיתי את שר האוצר לגבש חבילת סיוע לכל מי שנפגע - והוא יעשה זאת עד חמישי הקרוב".
כשנשאל על הכישלון בהתמודדות עם ההתפרצות תקף נתניהו וטען: "יש פה הישגים, הכלכלה נמצאת במצב טוב יותר מרוב העולם". לדבריו, "נתקלנו בפופוליזם בלתי רגיל בוועדות הכנסת. 'מה פתאום? לא צריך לסגור, לא צריך לעשות', זה כמובן הקשה עלינו. הפופוליזם הזה פגע קשה מאוד בניסיון שלנו להגיע להפחתה של התחלואה לפני שנעשה את הצעדים האלה".
לאחר מכן הסביר: "הסיבה לסגר היא שאנשים לא מגיעים למכונות הנשמה. זה מתחיל להיות קשה כי אתה מאבד את החולים האחרים, נפגעי לב ובעיות אחרות. הבעיה היא לא הציוד של המונשמים, הבעיה היא הקיבולת של הצוותים להמשיך לפעול. חלק מהם ממש נופלים מהרגליים, ואני מאוד מעריך אותם. עברנו מ-30 ערים אדומות ל-70. הכפלנו את גובה התחלואה וזה ממשיך לעלות".
6 צפייה בגלריה
יעקב ליצמן
יעקב ליצמן
נתניהו מקווה שיחזור לממשלה. ליצמן
(צילום: אבי מועלם)
"זה בדיוק האיזון הנכון בין הבריאות והכלכלה", הוסיף נתניהו. "מנענו את הסגירה עד כה, והיא יותר מתונה מאשר בגל הראשון. להערכתנו אנחנו יכולים להשיג גם את התוצאה האפידימיולוגית וגם את התוצאה הכלכלית. אני מצפה מכולם להתייצב מאחורי ההחלטה ומבקש מאזרחי ישראל לקבל אותה".
על התפטרותו של שר השיכון יעקב ליצמן אמר נתניהו: "הצטערתי על כך. אני מכבד את רצונו ומקווה שיחזור לממשלה, אבל אנחנו עושים את מה שצריך".
אחרי נתניהו דיבר שר הבריאות יולי אדלשטיין, שאמר: "לא נותרה לנו ברירה. הגענו, כמערכת הבריאות, לקבינט הקורונה כדי לבלום את עליית התחלואה ולאפשר לצוותים שלנו לנשום. כדי שלא נאבד שליטה על הנגיף אנחנו צריכים להטיל מגבלות מאוד לא פשוטות על המשק ועל חיי החברה שלנו, ועוד בתקופה הזו של חגי ישראל. זה לא פשוט".
6 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
"לא יכולים לנצח את הקורונה, רק אתם יכולים". פרופ' גמזו
(צילום: לע"מ)
לדבריו, "כששואלים אותי אם לא נעבור את זה לחינם, אני אומר שזה מאוד תלוי בכולנו. אם לא נשמור על הכללים, אז המצב יימשך וכל ההגבלות באמת יהיו לחינם. אם נשמור על הכללים וההנחיות כמו מסכה, מרחק ושאר ההוראות, אז יש אור בקצה המנהרה".
אדלשטיין הבטיח כי הפעם הממשלה תהיה ערוכה לקטיעת שרשראות ההדבקה, והדגיש כי "אנחנו זקוקים לשיתוף פעולה של הציבור, ולכן אני מבקש לשמור על האוכלוסיה הבוגרת". הוא גם הבטיח להציע מתווה לתפילות בראש השנה ויום הכיפורים.
פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, אמר כי "שיעור הבדיקות החיוביות מראה שיש יותר אנשים מאומתים שמסתובבים, וזה מחייב אותנו לצעדים. הממשלה קיבלה החלטות לא פשוטות, בעלות אופי רע, אבל זה הרע במיעוטו. אנחנו באמת במערכה, באתגר מאוד מורכב שמדיר שינה מעיניי".
6 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
סגר הקורונה בליל הסדר בתל אביב. גם בראש השנה לא נחגוג עם המשפחה
(צילום: עמרי סילבר)
לדבריו, "יש עומס בתוך בתי החולים, שחלקם אף הרימו דגל. אני מכיר את העומס שם, וזה אומר שהם הגיעו לסף. אנחנו עושים הכל כדי להמשיך להכיל את כמות החולים, אבל זה מחייב אותנו לפעולה". לדברי פרופ' גמזו, "הממשלה הזו לא תנצח את הקורונה, לא רה"מ, לא שר הבריאות, גם לא הפרויקטור ולא צה"ל. רק הישראלים - רק אתם - תוכלו לנצח את הקורונה. אם נעשה את זה חכם, בשבועיים-שלושה אנחנו גומרים את העניין הזה".

אלה עיקרי החלטת הממשלה

  • סגר מיום שישי לשלושה שבועות, עם אפשרות להארכה
  • הסגר יתחיל בערב החג ב-14:00, כדי לאפשר לציבור להתכונן
  • הלימודים יימשכו עד שישי, ולא יושבתו ברביעי כפי שתוכנן תחילה
  • למעט תיירות ומסחר, המגזר הפרטי יעבוד לפי התו הסגול, בלי מגבלות מיוחדות
  • מגבלת 500 מטר מהבית, ספורט יחידני יתאפשר
  • התקהלות במבנה סגור - עד 10 אנשים, בחוץ - עד 20
  • ביום חמישי תוצג תוכנית פיצוי כלכלית
ישיבת השרים על הסגר החלה קצת לאחר השעה 12:00 ונמשכה שעות ארוכות, וכבר בתחילתה התברר כי המתווה שאישר קבינט הקורונה בשבוע שעבר - סגר מלא לשבועיים ואז "ריסון מהודק" לשבועיים נוספים לפחות - לא יאושר במלואו. שרים רבים התנגדו לסגר מלא, למרות איומיו של שר הבריאות יולי אדלשטיין שלא להביא שום הצעה אחרת במקומו, אם יהפכו את התוכנית שגיבש משרדו ופרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו ל"גבינה שווייצרית". מוקדם יותר היום אף התפטר שר השיכון יעקב ליצמן, במחאה על הכוונה להגביל את התפילה בבתי הכנסת בחגים. ליצמן האשים את פרופ' גמזו ב"סימון מראש" של הסגר בתקופת החגים.
פורסם לראשונה: 20:19, 13.09.20