נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין מתח הערב (ד') ביקורת על פעילות הממשלה במאבק בנגיף הקורונה. בדברי הברכה למסיימי המכללה לביטחון לאומי אמר: "עד לרגעים אלו מדינת ישראל לא פיתחה 'תורת לחימה' ברורה וקוהרנטית למאבק בנגיף".
ריבלין התייחס לאחריות הציבורית שהוטלה על הממשלה להובלת המאבק בנגיף הקורונה: "ההתמודדות עם הקורונה הביאה לגיבושה של הסכמה פוליטית, ובך היא חשפה מידה משמעותית של אחריות ציבורית. עם זאת, אין לנו גוף אחד שמרכז את הידע, את המאבק, את ההתמודדות, את השליטה ואת השיח מול הציבור ועם הציבור".
1 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין
ראובן ריבלין
ריבלין. "אין גוף אחד שמרכז את המאבק ואת השיח מול הציבור"
(צילום: איתי בית און, לע"מ)
"מגפת הקורונה מעמיקה עוד יותר את הצורך בניסוח תפיסת ביטחון לאומית כוללת ומקיפה למדינת ישראל, שלא בוחנת את עצמה רק דרך כוונת הרובה, אלא משקללת בליבת העשייה שלה שאלות חברתיות, כלכליות ואף בריאותיות", אמר הנשיא. "במקרה הזה לא שסעים פנימיים ולא משבר כלכלי, אלא נגיף זעיר, העמיד במבחן את הביטחון הלאומי שלנו".
הנשיא קרא לממשלה להתייחס למאבק בקורונה כסוגיה של ביטחון לאומי, ולנהל את המערכה בתקיפות, אך גם בשקיפות מלאה מול הציבור והכנסת: "אין שום מקום לחישובים פוליטיים של משרד הביטחון מול משרד הבריאות. חייבים לתת את המושכות בידי הגוף שיכול להביא את התוצאה הטובה ביותר, כשכל שאר המשרדים כפופים ומסייעים לו".
הוא הוסיף: "הביטחון הלאומי שלנו מצריך היום התמודדות נחושה אך שקולה עם המשבר הבריאותי. הביטחון הלאומי שלנו מצריך את שיקום המשק הישראלי, שספג וסופג מכה אנושה. הביטחון הלאומי שלנו מצריך את השבת אמון הציבור במערכת הפוליטית ואיחוי השסעים העמוקים בעם, שהתגלו במלוא פוטנציאל הנפץ שלהם בשנת הבחירות הלא נגמרת".
בדבריו התייחס ריבלין גם להתמודדות המוצלחת של המדינה לאורך השנים עם איומים חיצוניים לצד שסעים פנימיים. "הוכחנו שאנחנו דמוקרטיה איתנה", אמר. "הסיבה המרכזית להצלחה שלנו בהתמודדות עם השסעים היא מכיוון שראינו לנגד עינינו את האתגר החברתי כאתגר לאומי מחייב ופיתחנו מנגנונים לטיפול בשסעים. מנגנונים שבאים לידיד ביטוי במוסדות הדמוקרטיים שלנו - הכנסת, מערכת המשפט, התקשורת החופשית וארגוני החברה האזרחית".
יו"ר הקואליציה מיקי זוהר טען בראיון לגל"צ שהביקורת של ריבלין הגיעה בעקבות הצעת החוק להקמת ועדת חקירה לשופטי העליון, שאותה ניסה לבלום: "הוא ניסה לעשות הכל כדי לבלום את ההצעה הזו ולא הצליח. הוא מנסה להעניש אותנו. הוא עושה את זה בכוונה כדי לפגוע ברה"מ". בבית הנשיא הגיבו: "דבריו של ח"כ מיקי זוהר הם שקר וכזב ואנו דורשים את התנצלותו המיידית וחזרתו מהם. נדגיש: לנשיא לא היה שום קשר לפעילות הכנסת הנוגעת לוועדת החקירה הפרלמנטרית בעניין השופטים. עצוב כל כך שבימים אלה מתמודד נבחר ציבור עם ביקורת בונה וממלכתית באופן שיקרי, נמוך וחסר עכבות שכזה. יתכבד ח״כ זוהר ויפנה לעסוק בצרכי הציבור בשעה קשה זו".