אומרים שכל משבר הוא גם הזדמנות, ואם להיות לרגע ציניקנים גמורים (או קפיטליסטים גמורים), מסתבר שמשבר האקלים (או המאבק בו, ליתר דיוק) מהווה הזדמנות מעולה להרוויח כסף. אמנם יש כאלו שעדיין מאמינים שמלחמה במשבר האקלים היא בזבוז של כסף (ביניהם הנשיא הקודם של ארצות הברית, דונלד טראמפ, אם הוא לא שינה לאחרונה את דעתו), אבל נדמה שאחרי הפריחה הכלכלית של התחום בשנים האחרונות קשה יותר ויותר להכחיש שההשקעה במאבק הזה משתלמת.
את הדוגמאות הגדולות ביותר בעולם להצלחה כלכלית ירוקה איגדה לאחרונה חברת השירותים והמידע הפיננסי בלומברג ברשימת 15 ה"מיליארדרים הירוקים", שמציגה את 15 האנשים העשירים ביותר בעולם מבין אלה שההון שלהם מבוסס על תעשיות שקשורות לקיימות ולאנרגיות מתחדשות.
בראש הרשימה מככב היזם אילון מאסק, בעיקר בזכות אחזקותיו ב-"טסלה", חברת המכוניות החשמליות שייצרה מהפכה בתעשייה (ושבין השאר שיגרה את אחת המכוניות שלה למסלול בחלל מסביב לשמש). בחודשים הראשונים של השנה, מאסק, שהונו המוערך הגיע בשיאו לכ-200 מיליארד דולר, התחרה על תואר האדם העשיר ביותר בעולם עם מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס. מאז מניית טסלה ירדה בצורה משמעותית, וכיום מאסק נאלץ להסתפק בתואר האדם השני בעושרו בעולם, ולהסתדר בדוחק עם כ-170 מיליארד דולר בלבד.
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק
(צילום: AP)
המשך רשימת המיליארדרים הירוקים מורכב בעיקר מאנשי עסקים ויזמים סינים, שתופסים 12 מקומות מתוך 15. החברות הסיניות המצליחות שבמניותיהן מיליארדרים אלה מחזיקים עוסקות בשני ענפים מרכזיים: כלי תחבורה חשמליים (כשחלק מהחברות מייצרות את כלי התחבורה עצמם, ואחרות מעורבות בתהליך ייצור הסוללות ועמדות הטעינה עבורם) והפקת מרכיבים שמשמשים לייצור פאנלים סולאריים. כך לדוגמה, למקום השני ברשימה של בלומברג דחוקים יחדיו ארבעה אנשי עסקים סינים: זנג יוקון, הוואנג שילין, פיי ג'נהווא ולי פינג, עם הון מוערך משולב של כ-60.7 מיליארד דולר, וזאת בזכות אחזקותיהם בחברת Contemporary Amperex Technology Co., שהיא היצרנית הגדולה בעולם של סוללות עבור מכוניות חשמליות (ושבין לקוחותיה אפשר למצוא גם את טסלה).
שני המיליארדרים היחידים ברשימה שלא מעורבים בתעשיית הרכבים החשמליים או בתחום האנרגיה הסולארית הם אנתוני פראט, איש עסקים אוסטרלי שהונו המוערך עומד על כ-9 מיליארד דולר, שחברת Pratt Industries שבבעלותו עוסקת במחזור נייר בארצות הברית, ואלויס וובן, יזם גרמני שהונו המוערך עומד על כ-8.9 מיליארד דולר, שחברת Enercon שהקים מייצרת טורבינות רוח להפקת חשמל.

ההון שצומח בקצב המהיר בעולם

לטענת בלומברג, ההון שצומח בקצב המהיר ביותר בעולם כיום הוא זה שמבוסס על תחום הקיימות, וספציפית על אנרגיות מתחדשות. יש לטענה זו ביסוס: למרות שב-2020 כ-84 אחוז מצריכת האנרגיה בעולם עדיין הגיעה מדלקי מאובנים (נפט, גז טבעי ופחם), אחוז השימוש באנרגיה ממקורות מתחדשים (מתוך כלל המקורות להפקת אנרגיה) נמצא בעלייה עקבית מאז 2015 – שנת הניסוח של הסכם פריז, שבמסגרתו התחייבו 195 מדינות לפעול למען הגבלת עליית הטמפרטורות העולמית וצמצום פליטת גזי החממה. חזרתו להסכם פריז של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (לאחר הסרת החתימה מצד הנשיא טראמפ), שכינס ועידת אקלים משלו בחודש שעבר ושמקדם תוכנית שידועה בתור "The Green New Deal", והבטחות מחודשות להשקיע באנרגיות ירוקות ולצמצם השקעה בדלקי מאובנים מצד סין, מצד האיחוד האירופי ואף מצד גופים כלכליים כמו 40 מהבנקים הגדולים בעולם. כולם מספקים רוח גבית לטענה של בלומברג ולתחזיות של פריחה כלכלית בענף האנרגיות המתחדשות.
"במדדים אובייקטיביים לחלוטין, חברות שדואגות לנושאים סביבתיים מציגות תשואות יותר גבוהות מחברות שלא עושות זאת", אומר ד"ר אבי לובצ'יק, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת ההשקעות Capital Nature, שמתמחה בהשקעה בחברות שמפתחות טכנולוגיה חדשנית בתחום האנרגיות המתחדשות. "אם בעבר משקיעים היו חושבים שצריך להשקיע בחברות כאלו מתוך אג'נדה סביבתית, היום הם מבינים שזה כדאי גם מתוך שיקולים כלכליים לחלוטין".
2 צפייה בגלריה
איך לאחסן את האנרגיה?
איך לאחסן את האנרגיה?
(צילום: shutterstock)

מיליונרים סביבתיים תוצרת הארץ

ומה המצב אצלנו בישראל? במהלך 2020, רבע מההנפקות שבוצעו בבורסה בתל אביב היו של חברות אנרגיה מתחדשת, חלקן בשווי שוק של מיליארדי שקלים, ומספר גופי ההשקעות הגדולים שנכנסים לתחום הולך וגדל.
יחד עם זאת, לטענת לובצ'יק, ישראל עדיין נמצאת בפער ביחס לשאר העולם. "אנחנו בפיגור של חמש שנים מבחינת ההבנה של משקיעים שההשקעות ב-ESG (השקעות שמבוצעות תוך התחשבות במדד ESG – תו תקן עולמי שמנקד את ההשפעה של חברה בהיבטי של סביבה, חברה וממשל תאגידי, י.ש.) הן השקעות שלא רק עושות טוב בעולם, אלא גם משתלמות מבחינה כלכלית".
האם גם בישראל יש אנשים שהתעשרו מהתחום הסביבתי? כדי למצוא את זהות העשירים הירוקים שנהנים מתוספת צבע כחול-לבן (ואולי גם משנמוך קל ממיליארדים למיליונים), צריך רק לבחון את מחזיקי המניות של החברות הישראליות שעוסקות בתחום האנרגיה הירוקה ושפרחו בצורה מדהימה בבורסה בשנים האחרונות.
שתי חברות בולטות הצטרפו לרשימה המכובדת הזו עם הנפקות מוצלחות ביותר ב-2020. הראשונה היא דוראל אנרגיה, חברה שעוסקת בשלל תחומי אנרגיה מתחדשת וקיימות כגון אנרגיה סולארית, אנרגית רוח וטיפול בשפכים. החברה נסחרת נכון להיום בשווי שוק של מעל 2 מיליארד שקל, ומייסדיה, דורון דודוביץ ואלון קסל, מחזיקים ב-23 אחוז מהמניות כל אחד. חברה שנייה, נופר אנרגיה, שעוסקת בהקמת שדות סולאריים על מגוון שטחים בשילוב יכולת אגירת חשמל, רשמה לזכותה את ההנפקה עם השווי הגבוה ביותר ל-2020. החברה נסחרת כיום בשווי שוק של מעל 2.3 מיליארד שקל, והמייסד והיו"ר שלה, עופר ינאי, מחזיק ב-37 אחוז ממניותיה. שתי החברות האלו מצטרפות לחברות ישראליות ותיקות יותר שעוסקות באנרגיה מתחדשת כמו אנרג'יקס ואנלייט, שנסחרות בשווי שוק של כמעט 6 מיליארד שקל כל אחת.
ביחס לעתיד, בהתאם לאופטימיות של בלומברג, לרוח העולמית שנושבת לכיוון טורבינות הרוח והרחק מהשקעות בדלקים מזהמים, ובהסתמך על הסטטיסטיקה בבורסה של השנים האחרונות, נראה שאפשר להמר על כך שקצב הצמיחה של התעשייה הירוקה בישראל רק ימשיך ויעלה. ומי יודע, אולי נזכה אפילו לראות נציגות ישראלית מככבת ברשימה של בלומברג בשנים הקרובות.