זעם בקרב המתנחלים בעקבות טקס שערכה הרשות הפלסטינית בגן הארכיאולוגי שהוקם על אדמת אתר ארכיאולוגי בעל החשיבות הלאומית יוצאת דופן - סבסטיה (שומרון), בירת ממלכת ישראל התנ"כית. במסגרת האירוע הונף במקום דגל הרשות הפלסטינית והאתר שסובל במשך שנים משוד עתיקות והשחתה, הוגדר על ידם באופן רשמי - כאתר מורשת פלסטיני.
ההכרזה הפלסטינית החד צדדית והעבודות המסיביות של הטרקטורים בשטח יצרו תרעומת רבה בקרב המתנחלים, תושבי האזור, בהם ראש מועצת שומרון יוסי דגן, שפנה במכתב חריף לראש הממשלה והשרים הממונים וטען כי: "אי המשילות ממיטה חרפה ופוגעת במחויבותנו לדורות הבאים".
3 צפייה בגלריה
האמפיתיאטרון בסבסטיה
האמפיתיאטרון בסבסטיה
האמפיתיאטרון בסבסטיה
(צילום: אסף קמר)
הרשות הפלסטינית החלה בימים האחרונים בפרויקט שיקום הדרגתי של האתר הארכיאולוגי בסבסטיה, בסיוע ממשלת בלגיה. במסגרת הפרויקט שוקמה כיכר מרכזית בכניסה לאתר שנקראת "כיכר אל-ביאדר". במרכזה של הכיכר הקימו הפלסטינים תורן בגובה של 17 מטרים והניפו עליו את הדגל הפלסטיני.
ראש מועצת סבסטיה, מוחמד ראנם, אמר כי ישראל כבר העבירה אליו דרישה להורדת התורן. לדבריו, קצין ישראלי, ככל הנראה מהמנהל האזרחי, יצר עמו קשר ודרש להסיר את התורן כי המתנחלים מתנגדים לכך. לפי שעה הפלסטינים מסרבים לדרישה בתוקף וטוענים כי ישראל מנסה להשתלט על האתר. מנכ"ל הרשות הפלסטינית לשימור אתרים ארכיאולוגים, סאלח טוואפשה, התייחס לסוגיה ואמר "הפרויקט הזה רואה אור למרות כל המכשולים שישראל מנסה להציב. סבסטיה, ההיסטוריה שלה והאתרים הארכיאולוגים שבה, יישארו פתוחים לכל אוהבי ההיסטוריה והציוויליזציה. המקום הזה יהיה מודל של סובלנות, תרבות ותיירות ולא מודל לשנאה וגזילת זכויות".
3 צפייה בגלריה
ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן בסיור עם ראש המנהל האזרחי בשומרון העתיקה
ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן בסיור עם ראש המנהל האזרחי בשומרון העתיקה
ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן בסיור עם ראש המנהל האזרחי בשומרון העתיקה
(צילום: רועי חדי)


שטח C, שטח B

הבעיה המרכזית בניהול ובשליטה הישראלית על האתר הארכיאולוגי ויוצא הדופן היא בהגדרתו החוקית. האתר עצמו נמצא בשטח C שבשליטה ישראלית, אך מגרש החנייה שלו וכביש הגישה אליו נמצאים בשטח B בשליטה פלסטינית. בכפר הפלסטיני סבסטיה הצמוד לגן הלאומי קיימת תשתית לתיירות נוצרית ואוטובוסים עם מדריכי טיולים פלסטינים מבקרים בו בחופשיות. מנגד, תיירים ומבקרים יהודים חייבים בליווי צמוד ואבטחה של הצבא.
האתר הארכיאולוגי המרשים, שמתפרס על שטח נרחב וכולל בתוכו את בירת ממלכת ישראל הקדומה, נוסד לפי ספר מלכים על ידי המלך עמרי בשנת 880 לפנה"ס. שמה של העיר נגזר משמו של המוכר - שמר וכ-150 שנה לאחר הקמתה היא נחרבה על ידי ממלכת אשור. רבים מסיפורי התנ"ך המפורסמים התרחשו בתחומי האתר כמו: על "בית השן" - הארמון של המלך אחאב ומלחמתו באליהו הנביא, ארבעת המצורעים בשער המלך ונבואות עמוס הנביא על השומרון.
בסיור מצולם שערכנו לפני כמה שנים באתר זיהינו שוד עתיקות גלוי לאור היום, סחר בלתי חוקי ומכירה של מטבעות עתיקים וממצאים ארכיאולוגיים שונים והשחתה קיצונית הכוללת שבירת עמודים ומושבים באמפיתיאטרון הקדום וגרפיטי לאומני על הקירות. מעל חורבות ארמון השן המפורסם של המלך אחאב הונף דגל ענק בגובה של 15 מטר.
3 צפייה בגלריה
כתובת בערבית. ארכיון
כתובת בערבית. ארכיון
כתובת בערבית. ארכיון
(צילום: אסף קמר)
המועצה האזורית שומרון פועלת בחודשים האחרונים יחד עם ארגון "שומרים על הנצח" ומול משרד הביטחון וגורמים ממשלתיים בכדי להיאבק במה שהם מגדירים כ"תופעת השתלטות של הרשות הפלסטינית על אתרים היסטוריים של מדינת ישראל והעם היהודי" כמו: תל ארומה, שומרון העתיקה, מזבח יהושע בן נון ועוד. דגן טוען כי "הרשות הפלסטינית מבצעת עבודות פיתוח והכשרת קרקע בכניסה לשומרון העתיקה בניגוד לחוק, תוך פגיעה משמעותית בשרידים ארכיאולוגים, ונדליזם והשחתה. להשחתה שותפים גופים בינלאומיים בהם: אונסק"ו, איטליה ובלגיה הפועלות בשטח בשליטה ישראלית. הפעולות הפלסטיניות נעשות תוך הפרה של הסכמי אוסלו שם נכתב כי על הצד הפלסטיני לשמור על אתרים ארכיאולוגים. מדובר בפעולה אקטיבית של השחתה מאורגנת ומתוכננת של אתר ארכיאולוגי בעל ערך מורשתי כביר לעם היהודי ולעולם כולו. זוהי סוגיה חוצת גבולות בעלת השלכות בינ"ל של פגיעה במורשת"
דגן אמר כי "למדינת ישראל סמכות וחובה לפעול בכדי למנוע את השחתת האתר. הסמכות ל'רשות הפלסטינית בשטחי B ניתנה רק לניהול עניינים מוניציפליים אזרחיים. בעבר פעל המנהל האזרחי בסוגיות דומות בשטחי B בהם זיהום אוויר, סילוק מפחמות אפילו בשטח A והשתמש בסמכותו מכוח הדין ותחיקת הביטחון. למדינת ישראל כאחראית העליונה על השטח אחריות וחובה לשמור על נכסי תרבות של מורשת עולמית ולקדם מחקר אקדמאי".

גיא דרך, מנהל הפעילות ב"שומרים על הנצח", ארגון שמטרתו הגנה על אתרים ארכיאולוגיים שנמצאים תחת שליטה פלסטינית, אמר: "ההתפתחויות האחרונות באתר מתחברות למדיניות הרשמית של הרשות הפלסטינית כלפי האתר והעלמת הקשר היהודי למקום. שומרון העתיקה-סבסטיה מוכרת על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמי בין היתר בשל היותה בירתם של עמרי ואחאב מלכי ישראל, בשל סיפורי התנ"ך שאירעו בה וגם כיבושה של העיר על ידי יוחנן הורקנוס, המלך החשמונאי. שלא במקרה, ברשות הפלסטינית באתרה הרשמי העתיקה את החלטת אונסק"ו ביחס למקום, אך השמיטה ממנו כל זכר לממלכת ישראל, מלכים עבריים וכיוצא בזה."
מהיחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים נמסר בתגובה: "האתר הארכיאולוגי 'סבסטיה' משתרע בחלקו בשטח C, ובחלקו האחר בשטח B. האירוע המתואר התרחש בחלקו של האתר המצוי בשטח B, אשר נמצא תחת שליטה אזרחית של הרשות הפלסטינית - זאת על פי הסכמי אוסלו. כידוע, המנהל האזרחי אמון על מימוש הסמכויות האזרחיות בשטחי C בלבד, ומשכך פועל בשטחים אלו לשימור האתרים הארכאולוגים, כמו גם למניעת שוד והרס עתיקות. נדגיש כי בשנה האחרונה הוביל המנהל האזרחי עשרות פעילויות אכיפה כנגד שודדי עתיקות ומבנים בלתי חוקיים אשר הוקמו בלב אתרים ארכיאולוגים בשטחי C, לרבות באתר בסבסטיה. כמו כן, פקחי יחידת קמ״ט ארכיאולוגיה מבצעים פעילויות אכיפה כנגד שודדי עתיקות ברחבי יהודה ושומרון, ובכללן מארבים ותצפיות תקופתיות על אתרים רגישים".
אלישע בן קימון השתתף בהכנת הכתבה