לאחר הצגת אסטרטגיית היציאה של משרד הבריאות על ידי ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור, ל-ynet נודע כי עדיין ישנם שינויים שעוד עלולים להיכנס למתווה שיוצג בקבינט הקורונה מחרתיים. גורמים במערכת הבריאות אמרו כי שני נושאים עיקריים שעלולים להשתנות הם שילוב כיתות א' ו-ב' בפעימה הראשונה של חידוש הפעילות במערכת החינוך, כלומר יחד עם החינוך בגיל הרך וגני הילדים.
גורמים בסביבתו של ממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו, אישרו כי גם הפרויקטור תומך בעמדה זו, וכן גם בהקדמת הפתיחה של העסקים הקטנים בשלב אחד, בהם קוסמטיקאיות, בתי מלאכה קטנים וחנויות מסחר קטנות לשלב השני.
המהלך עשוי להביא להקדמה של כל השלבים, כולל פתיחת בתי המלון והבריכות. בנוסף, אם המתווה ישתנה, כיתות א'-ד' לא יחזרו כמקשה אחת אלא בשתי פעימות. "עוד לא יבשה הדיו מעל המתווה המוצע", אמרו גורמים במשרד הבריאות. "צריך עדיין להמשיך לעבוד ולדון על מתווה היציאה. משרד האוצר לא מייצג אינטרסים רק של משרד האוצר ואפילו ראש הממשלה מבין שגם הוא חייב להתחשב בעסקים הקטנים. יש עדיין דילמות במתווה הנוכחי, הוא לא פתור".

מחלוקת בדיון אצל נתניהו: מתי להתחיל בהקלות?

ראש הממשלה בנימין נתניהו ערך היום דיון מקדים עם מספר מצומצם של שרים בנושא היציאה מהסגר, לקראת ישיבת קבינט הקורונה מחרתיים. בדיון התגלעה מחלוקת בשאלה מתי יתחילו ההקלות בין אנשי משרד הבריאות והמל"ל, לבין שרי כחול לבן ושר האוצר ישראל כץ. במשרד הבריאות והמל"ל סבורים כי יש להתחיל בהקלות רק כאשר מספר הנדבקים החדשים ביום יירד ל-2,000 ומקדם ההדבקה R יהיה 0.8 ומטה. לעומתם שרי כחול לבן וכץ מציעים להתחיל בהקלות לאלתר ולאפשר את פתיחתם של עסקים קטנים שלא מקבלים קהל ואת מסגרות החינוך לגלי הרך (עד גיל שש) כבר עכשיו.
בדיון גם היה ויכוח על ביטול מגבלת 1,000 המטרים מהבית בין שתי גישות: גישה אחת קראה לביטול המגבלה - צעד שגם משרד הבריאות מסכים לו. גישה שנייה גרסה שעדיף להשאיר את המגבלה "מטעמים פסיכולוגיים", כדי לא להביא לפריקת עול בציבור.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"אל תעשו תחרות מי פותח יותר מהר". נתניהו
(צילום: דוברות רה"מ )
בדיון לא התקבלו החלטות, והוא היה למעשה ניסיון להגיע להסכמות על תוכנית היציאה. למעט שתי המחלוקות שהוזכרו, המתווה שגיבש משרד הבריאות היה מקובל על כל הצדדים. עם זאת האוצר ביקש להקדים בשלב אחד את פתיחת המסחר והחנויות, ואנשי משרד הבריאות השיבו כי יבדקו את "המחיר האפידמיולוגי" של הדבר.
השרים בני גנץ ויזהר שי אמרו כי יעמדו על כך שעסקים שאינם מקבלים קהל יוכלו לחזור ולעבוד עוד השבוע תחת מגבלות התו הסגול. "מה מפריע לך שנגרייה עם שלושה עובדים תחזור לפעול?", אמר שר המדע יזהר שי. שר הבריאות יולי אדלשטיין השיב לו: "יש לי הפתעה בשבילך: אני מאמין שנגרייה כזאת והרבה עסקים כאלה עובדים כבר היום. הם סוגרים חצי חלון ועובדים". השר שי גם הראה מצגת שלפיה נגיע לנתוני הסף שמציב משרד הבריאות להקלות רק בעוד שבועיים עד חודש. "זה מחיר קשה מדי שאני חושש שהציבור לא יוכל לעמוד בו", הוא אמר.
5 צפייה בגלריה
יזהר שי באולפן ynet
יזהר שי באולפן ynet
"מה מפריע שנגרייה עם שלושה עובדים תחזור לפעול?". השר יזהר שי
(צילום: מוטי קמחי)
מומחים שהשתתפו בדיון, בהם פרופ' רן בליצר ופרופ' אלי וקסמן, הדגישו כי בכל תוכנית של הקלות יש לשמור על יחס דיפרנציאלי לערים אדומות, ולהשאיר אותן תחת מגבלות. המשתתפים הבינו כי המשמעות היא סגר על ערים חרדיות. ייתכן שנתניהו לא יוכל להטיל גזירה כזאת על החרדים, בעלי בריתו הפוליטיים.
נתניהו אמר לבסוף כי הוא לא פוסל את הקדמת הפתיחה של עסקים קטנים ללא קבלת קהל והמסגרות לגיל הרך. עם זאת הוא פנה לשרים ואמר: "אל תעשו תחרות מי פותח יותר מהר. היינו על סף התהום לפני הסגר. מה היה קורה אם לא היינו עושים אותו". נתניהו הוסיף: "כולכם הייתם נגד סגר וקיבלנו בתמורה את האם-אמא של ההדבקה. הייתי צריך להיאבק על הסגר, ועכשיו כולם רואים שהוא הביא לירידה דרמטית בתחלואה. עוד אין לנו את תמונת הנתונים, וכבר מדברים פה על הקלות ולפתוח מהר ובחוסר זהירות. אני לא מקבל את זה. עלינו לפתוח בזהירות ובהדרגה ולא נעשה פה תחרות".
5 צפייה בגלריה
בני גנץ בהצהרה לפני הסגר
בני גנץ בהצהרה לפני הסגר
"הפעם אסור לצאת בפזיזות מהסגר". גנץ
(צילום: לע"מ)
נתניהו אמר עוד: "אני יודע שהסגר הוא קשה לכולנו, אבל אני בטוח שרוב הציבור מבין היום שההחלטה שהובלתי על סגר הייתה הכרחית. היא הצילה אותנו מעלייה גיאומטרית של תחלואה, של תמותה, של חולים קשים, ועדיין מוקדם מדי לברך על המוגמר. יש סימנים ראשונים של הצלחה, אבל אנחנו צריכים עוד כמה ימים כדי לבחון את זה, וגם אז היציאה תהיה מדורגת, אחראית וזהירה. אנחנו נפתח את העסקים של עד 10 אנשים שלא מקבלים קהל, נפתח גם את הגיל הרך, אבל נעשה את זה ושלבים אחרים בהדרגה, בזהירות, ועם מדדים ברורים למעבר משלב לשלב".
שרי כחול לבן הביעו התנגדות להארכת מצב החירום המיוחד, שממנו נגזרת גם הגבלת ההפגנות, מעבר ליום שלישי. גם נתניהו הבהיר בשיחות סגורות כי לא יתנגד לחידוש ההפגנות בבלפור.

שר הביטחון גנץ אמר לאחר הדיון: "הירידה שאנחנו רואים בתחלואה, וטוב שכך, נקנתה במחיר כבד של מאות אלפים שאיבדו את פרנסתם, עסקים שנמצאים על סף סגירה, מאות אלפי ילדים שלא זוכים לחינוך ראוי והרבה מאוד חולים. הפעם אסור לנו לצאת בפזיזות מהסגר, אבל אפשר בימים הקרובים לתת מענה מוגבל במקומות שבהם אין סכנת תחלואה. מענה לעסקים שאינם מקבלים קהל, מענה להורים, ובסך הכול זה יוכל לקדם את המשק כולו, להציל מיליארדים רבים ללא הגדלה של סכנה בריאותית".
ההכרעה בעניין ההקלות תיפול רק בישיבת קבינט הקורונה ביום שלישי. עד אז יגיעו נתוני התחלואה של אחרי סוף השבוע. אם תהיה הפתעה גדולה, והתחלואה תגיע ל-2,000 ביום ומקדם ההדבקה ירד מתחת ל-0.8, אולי יתחילו בהקלות עוד השבוע - אך הסיכויים לכך קלושים. הוויכוח כעת הוא אם ההקלות יתחילו ביום ראשון או מאוחר יותר.
לפי התוכנית שהציגה היום ד"ר אלרעי פרייס, בשלב ראשון יחזרו לעבודה עסקים שלא מקבלים קהל, ייפתחו גנים לאומיים ושמורות טבע, תותר שהייה בחופים ויתאפשר טייק אווי ממסעדות. התחבורה הציבורית תעמוד על קיבולת של 50%. ד"ר אלרעי פרייס הבהירה כי המעבר משלב לשלב ייעשה רק לפי מדדי תחלואה, ולא בהתאם לתאריכים קבועים מראש. "יש עקרון שאסור לשבור. אם אנחנו לא רוצים את הסגר הבא - חייבים לנהל את זה לפי מדדי תחלואה. נעבור משלב לשלב לפי מקדם ההכפלה וכמות המאומתים", היא אמרה.