4 צפייה בגלריה
דוגמא מתכני הלימוד המקוריים של אונרא
דוגמא מתכני הלימוד המקוריים של אונרא
"פלסטין השלמה" במקום ישראל. דוגמה מחומרי הלימוד של אונר"א לפלסטינים
ארגון האו"ם חרט על דגלו את קידום השלום והאחווה בעולם, אך דווקא חומרי לימוד שמפיצה סוכנות מטעמו לתלמידים פלסטינים מלאים בתכנים של שנאה ועידוד אלימות. כך עולה ממחקר חדש שמפרסם היום (רביעי) ארגון מכון המחקר והמדיניות IMPACT-se.
מכון IMPACT-se חוקר ומנתח ספרי לימוד ברחבי העולם ביחס לסטנדרטים חינוכיים בינלאומיים לקבלת האחר, שלום וסובלנות. המחקר החדש עוסק בחומרי לימוד שמפיקה אונר"א - סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפלסטינים. המחקר מתפרסם שבועיים לפני כניסתו בארצות הברית של ממשל ביידן, שהצהיר כי יחדש את הסיוע הכספי לפלסטינים שעצר ממשל טראמפ.
4 צפייה בגלריה
עמודי השער של תכני אונר"א במדעי החברה לכיתה ה'
עמודי השער של תכני אונר"א במדעי החברה לכיתה ה'
ישראל לא מופיעה בשמה, ומכונה בעיקר "האויב" או "הכיבוש". עמודי שער של ספרי הלימוד
המחקר ניתח חומרי לימוד מקוריים שהפיקה אונר"א עבור תלמידים פלסטינים בגדה המערבית וברצועת עזה לצורך למידה עצמית בזמן מגפת הקורונה. ככל הידוע זוהי הפעם הראשונה שבה אונר"א מייצרת עצמאית תכנים מקוריים וממותגים של הארגון המפרים באופן מוחלט את ערכי האו"ם.
בספרי הלימוד הללו נקראים הילדים "להגן על המולדת בדם" ומחבלים מוצגים כמודלים לחיקוי. בספר לימוד מתמטיקה מתבקשים התלמידים לאתר את המספר הנכון של שהידים שנהרגו. תרגיל באוצר מילים מדגיש את "ריח המאסק (בושם) היוצא מן השהיד". בחומר גם מוצגות עלילות דם, כגון זו שמאשימה את "הציונים" בניסיון הצתה מכוון של מסגד אל-אקצה, או אחרת שלפיה ישראל משליכה במכוון על אדמות פלסטיניות פסולת רדיואקטיבית שגורמת למחלות. עוד נאמר שישראל מובילה "פעולה מתואמת" ל"גניבת עתיקות פלסטיניות".
בחומרי הלימוד הללו שמפיקה סוכנות האו"ם נמחק באופן שיטתי זכרה של ישראל - מדינה החברה באו"ם. במפות נמחק השם ישראל, וכל שטחי המדינה מתויגים בתור "פלסטין השלמה". כאשר ישראל כן מוזכרת, היא מכונה בעיקר "האויב" או "הכיבוש הציוני". הדבר מפר באופן מובהק את עקרונות הניטרליות של האו"ם, שאונר"א אמורה להיות כפופה להם.
4 צפייה בגלריה
סגר קורונה בעזה
סגר קורונה בעזה
בית ספר של אונר"א בעזה, בזמן סגר הקורונה
(צילום: EPA)
במקרים מסוימים התוכן החדש של סוכנות אונר"א הוא אף קיצוני יותר מתוכנית הלימודים הפלסטינית - שכבר שנים מפיצה תכני שנאה נגד ישראל. למשל חומרים אלו כוללים תכנים המוקיעים את שיתוף הפעולה הכלכלי הישראלי-פלסטיני, הנתמך על ידי הקהילה הבינלאומית ומתרחש מימי הסכמי אוסלו. ישראל מתוארת ככוח בעל השפעה שלילית על אזור המזרח התיכון כולו, ולאו דווקא על הפלסטינים. החומרים הללו אינם נמצאים בספרי הלימוד של הרשות הפלסטינית.
בתגובה לדו"ח קודם של מכון IMPACT-se, מנכ"ל אונר"א החדש פיליפ לזריני טען לאחרונה בפרלמנט האירופי כי "אין מקום לכל הוראה שתעודד אלימות, אפליה, גזענות ואנטישמיות". לזריני הוסיף בראיון לתקשורת: "בואו נהיה ברורים, האדרה של מחבלים איננה נלמדת בבתי ספר של אונר"א".
4 צפייה בגלריה
עמודי השער של תכני אונר"א במדעי החברה לכיתה ה'
עמודי השער של תכני אונר"א במדעי החברה לכיתה ה'
"אונר"א שותפה להקצנת ילדי הדור הבא". ספרי לימוד נוספים של הארגון
מנכ"ל מכון IMPACT-se מרכוס שף אמר כי "בחומר הממותג שלה, אונר"א שותפה להקצנת ילדי הדור הבא באמצעות האדרת מחבלים, עידוד לאלימות ולימוד עלילות דם לילדים פלסטינים". עוד אמר שף: "מר לזריני צריך להסביר כיצד זה קרה תחת משמרתו ומה הוא מתכוון לעשות בעניין".
מנהל התפעול של המכון אריק אגסי הוסיף: "אונר"א מסרבת במשך שנים לפרסם את התכנים ושיטת הלימודים שבה היא משתמשת, שלטענתה מונעת כביכול מתלמידים להיחשף להסתה בספרי הלימוד הפלסטיניים. עכשיו אנו יודעים מדוע: חלק מתכניה שלה עצמה הם גרועים אף יותר מאלו של הרשות הפלסטינית".
מאונר"א נמסר בתגובה כי עם פרוץ מגפת הקורונה, חצי מיליון בני נוער עברו ללימוד מרחוק תוך כמה ימים, וחלק מהמורים בגדה ובעזה הדפיסו חומר לשימוש תלמידים, בעיקר באזורים שבהם הגישה לאינטרנט ולחשמל אינה סדירה: "סקירה מעמיקה של חומר הלמידה העצמית שקיבלו תלמידי אונר"א במהלך הסגר בוצעה תוך שבועות. היא הראתה שתכנים נכנסו בשוגג לספרי הלימוד שהסוכנות סימנה בעבר כבלתי הולמים. כדי להימנע מהפצת תוכן שאונר"א רואה כי אינו עולה בקנה אחד עם עקרונות האו"ם, החליטה הסוכנות להעלות את כל חומרי הלמידה ברשת על פלטפורמה מאובטחת. הפלטפורמה תהיה נגישה בימים הקרובים.
"אונר"א חוזרת ומדגישה כי אין לה שום סובלנות לאפליה ולהסתה לשנאה ואלימות בבתי הספר שלה. כל הפרה שדווחה מטופלת בתקיפות. הסוכנות מקפידה על הסטנדרטים הגבוהים ביותר של נייטרליות ואנושיות".
שגריר ישראל לאו"ם, גלעד ארדן, אמר בתגובה כי "אונר"א מוכיחה שוב שמדובר בארגון רקוב ואנטי ישראלי שיש לפרק מהיסוד". לדבריו הוא ידון עם הממשל הנכנס בוושינגטון על היחס לאונר"א ותפקידו השלילי בהעמקת בעיית הפליטות וליבוי והנצחת הסכסוך.