צעיר ישראלי שערך סיור מסביב לשערי הר הבית קיבל לאחרונה שיחת טלפון מסוכן שב"כ, שביקש להיפגש איתו כדי להעביר לו מסר. במהלך השיחה אמר הסוכן לצעיר: "אתה צריך לקחת אחריות על מעשיך, תשקיע אנרגיה במקומות הנכונים". האזינו להקלטת השיחה.
לפני כשבועיים התקשר לד', צעיר ישראלי בן 27, אדם שהציג עצמו כסוכן שב"כ בשם "בנאי" שאחראי על הר הבית והעיר העתיקה בירושלים. הסוכן, שהציג עצמו בשם "בנאי" ביקש מהצעיר להיפגש איתו בתחנת משטרה למשך כחצי שעה, כשהרקע לשיחה הוא סיור "סיבוב שערים" שערך ד' עם חבר כמה שבועות קודם לכן.
כשד' שאל את הסוכן מדוע הוא רוצה להיפגש איתו הוא נענה שמטרת הפגישה היא "לברר איזשהו נושא ביטחוני שאני רואה שאתה היית קשור אליו. גם סבב שערים, גם נושא ביטחוני, ולהעביר לך איזשהו מסר חדש".
1 צפייה בגלריה
בקת"ב הושלך לעבר עמדת משטרה בשער האריות
בקת"ב הושלך לעבר עמדת משטרה בשער האריות
אחד משערי הכניסה להר הבית. הסתובב באזור וקיבל שיחה מהשב"כ
(צילום: ישי פורת)
ד' ביקש להמשיך את השיחה בטלפון, אך הסוכן הציע להיפגש בתחנת המשטרה הקרובה אל ד' והסביר: "אני חושב שפחות מתאים בטלפון, כשנפגשים בצורה רשמית, אתה גם לא מכיר אותי, רואה כולה מספר טלפון... בסוף אנחנו צריכים איזשהו משרד לשבת ולדבר".
הצעיר סיפר לסוכן כי הוא מתלבט אם להיפגש איתו "כי יש חבר'ה שהולכים לשב"כ ועושים להם בעיות, מגייסים אותם (לעזרת השב"כ - ג.כ.), ואני לא רוצה".
הסוכן: "כבר אני אומר לך, זו לא חקירה, ואתה לא מואשם בשום דבר. מבחינתי זו חצי שעה של נושא ביטחוני שחשוב לי להעביר לך, לפני שיכול להיות שיהיו השלכות לנושא הביטחוני הזה. אני פחות רוצה לפתוח בטלפון, מטבע הדברים, אתה בטח מבין".
ד': "לא. מה יכול להיות ביטחוני כל כך שתדבר איתי?".
הסוכן: "לצערי אני מנוע מלפתוח יותר משסיפרתי לך עכשיו. אמרתי לך שאני אחראי על העיר העתיקה והר הבית, ושזה קרוב לליבך".
בהמשך השיחה ניסה שוב הסוכן לשכנע את ד' להיפגש עמו, אך נענה: "תתבייש במה שאתה עושה. אתם חיים בקונספציה שיש פה אנשים שרוצים לעשות בלגן, הזמן שלכם מיותר. אם באמת חשובה לך המדינה ועם ישראל - תמצא עבודה אחרת. אני לא יודע איך אתה ישן בלילה כשאתם רודפים את הצד הלא נכון".
הסוכן: "אני פחות מעוניין לשמוע מה אתה מציע. כרגע אתה נמצא ברף הפעילות הנמוך, אתה צריך לקחת אחריות על מעשיך".
ד': "אתם עושים את הדבר הלא נכון. מציע לך מלב אוהב, כדאי שתחשוב. אתה בטח מקבל הוראות".
הסוכן: "אתה כבר לא ילד, כדאי לך להשקיע אנרגיה בכיוונים הנכונים".
ד' השיב: "אמון הציבור בכם ירד מתחת לאפס, נטו בגלל הפעילות שלכם ואיך שאתם מתנהגים. קחו לתשומת לבכם", וכך השיחה הסתיימה.
בארגון חוננו תקפו את התנהלות השב"כ: "המחלקה היהודית לא פוסקת מלהיטפל לאזרחים תמימים ולהלך עליהם אימים. איש השב"כ מדגיש שהבחור לא חשוד בדבר, ואף על פי כן הוא משגר לעברו איומים חסרי פשרות. מצער מאוד שנבחרי הציבור, ובעיקר ראש הממשלה, לא שמים סוף להשתוללות הזו שחוזרת על עצמה. כאנשים מאמינים אנו מפנים את תשומת לבו של ביבי שהתנהלות אדון כל היא מידה כנגד מידה. ואתה לא תהיה הראשון".
בשירות הביטחון הכללי סירבו להגיב.