קבינט הקורונה נפתח: משרד הבריאות ממשיך לדרוש כי כיתות א' עד ד' יופרדו לקפסולות עם חידוש הלימודים ולאחר העמידה במדדי התחלואה, יממה לאחר ששר החינוך יואב גלנט אמר כי למערכת החינוך יידרשו חמישה שבועות להתארגן במבנה של קפסולות. בנוסף, שר האוצר ישראל כץ קרא לפתוח מחדש עסקים קטנים, חנויות רחוב, מספרות ומכוני יופי כבר ביום ראשון הקרוב - חרף אזהרות משרד הבריאות.
7 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
הציג את מדד הערים ה"מהבהבות". פרופ' גמזו
(צילוםף לע"מ)
7 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
קורא לפתיחת עסקים קטנים ומספרות, מתנגד לקפסולות בכיתות א'-ב'. השר כץ
(צילום: גיל יוחנן)
7 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
"מברך על ההחלטה שמחייבת למידה בקפסולות מכיתות א'-ב'". גלנט
(צילום: דנה קופל )
מהמלצות פרופ' גמזו שעולות היום בקבינט הקורונה עולה כי למעשה, למרות דחיית הישיבה ביממה, משרד הבריאות לא שינה את עמדתו באשר למתווה חידוש הלימודים בבתי הספר. על פי ההצעה שתעלה היום ובהתאם לעמדה המקורית של משרד הבריאות, ההפרדה לקפסולות תיעשה כבר בכיתה א', תוך "קיום הפרדה קבועה ומניעת ערבוב מסגרות בצהרונים והסעות".
זאת, לצד חובת עטיית מסכות לכל התלמידים וצוותי ההוראה וקיום בדיקות סקר למורים - בדיקות קורונה וולונטריות שאינן בגדר חובה, בדומה למתווה "מגן גננות". תנאי הפתיחה למעבר לשלב זה, על פי משרד הבריאות וגמזו, הם פחות מאלף נדבקים ומקדם הדבקה שנמוך מ-0.8. אתמול מספר הנדבקים התקרב לנתון זה והגיע ל-1,165, הכי נמוך באמצע שבוע זה כמעט שלושה חודשים.

7 צפייה בגלריה
מסע"ת של שר הבריאות יולי אדלשטיין בנצרת
מסע"ת של שר הבריאות יולי אדלשטיין בנצרת
"כל שרי הממשלה מתבקשים לנהוג באחריות ולא בפופוליזם". אדלשטיין
(צילום: גיל נחושתן)
בנוסף עדכן גמזו במצגת כמה פעולות מרכזיות שבוצעו לאחרונה, ובהן מדד ערים "מהבהבות" - פיתוח מדד משלים לרמזור לצורך זיהוי מהיר של ערים מועדות להתפרצות והפעלת כלי מניעה מהירים. בנוסף צוין נושא העלאת קנסות ואכיפה על קיום אירועים אסורים ופתיחת מוסדות חינוך בניגוד לתקנות. "לאור מחלוקת בין משרדי הממשלה נדרשת בהקדם הכרעה מיניסטריאלית וקידום תיקון חקיקה בוועדת שרים לחקיקה כבר ביום ראשון הקרוב", כתבו.
לצד זאת עדכנו כי היקפי הבדיקות הורחבו (באמצעות דיגום חופשי, הרחבת סקרי הוראה, דיגום מלא של כלל מגעי החקירות והגברת היקפי הדרייב-אין במוקדים אדומים וכתומים) ובקרוב יקוצרו ימי הבידוד ל-12 יום. פרט לכך נמסר כי בשבוע הבא יוצג לקבינט קריטריון חדש לאזורים מוגבלים עבור ניהול שגרת התפרצויות.

"העלייה בתחלואה - בגלל החופש הגדול"

שר החינוך יואב גלנט בירך על עמדת משרד הבריאות ואמר בדיון הכנה פנימי לקראת הקבינט כי "אחרי חודשים ארוכים, משרד הבריאות ופרופ׳ גמזו קיבלו את עמדתי המחמירה המחייבת קפסולות מכיתות א'-ב'".
7 צפייה בגלריה
נאומים במליאת הכנסת
נאומים במליאת הכנסת
"לא תהיה ברירה להטיל מגבלות אם המצב ידרדר". נתניהו
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
שר האוצר ישראל כץ אמר מנגד כי ההצעה החדשה של משרד הבריאות להפעלת כיתות א'-ב' לא ישימה, וכרוכה בתוספת עלות תקציבית של שישה מיליארד שקלים – וזאת אחרי תקציב בסך 4.2 מיליארד שקלים שכבר ניתן בעבר.
ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי, הציגה בדיון ממצאים מסקר סרולוגי שמהם עלה כי ישנה הדבקה משמעותית של ילדים, גם אם הם א-סימפטומטיים. ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש להתעכב על העניין, אך בהמשך התברר שמדובר במחקר ללא תוקף סטטיסטי, שכן במשרד הבריאות בדקו רק ילדים שהגיעו לרופא מסיבות שונות ולא ילדים בריאים. בכל מקרה אמרה ד"ר אלרעי כי "ילדים הם חלק מהמנוע לעלייה בתחלואה אצל מבוגרים".
עם זאת, ד"ר אלרעי הוסיפה כי "העלייה בתחלואה בקרב בני הנוער החלה עוד בחופש הגדול. אין טענה שמערכת החינוך אחראית לעלייה בתחלואה". לדבריה, העלייה החלה בעקבות החתונות, המסיבות והחופשות בסוף אוגוסט. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, חיזק את דבריה ואמר כי ההחלטה על קפסולות בכיתות א'-ב' התקבלה לאור ההבנה שקיים סיכון הדבקה גדול גם בקבוצת גילאים זו.
פרופ' ינון אשכנזי שמייעץ לקבינט הקורונה טען כי "מערכת החינוך היא דווקא גורם שמרסן את התחלואה, ורואים את זה בדנמרק. אין סיכון מיוחד בכיתות א'-ד'. הנתונים מוכיחים שמערכת החינוך לא גרמה לעלייה בתחלואה".
שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר אתמול ל-ynet כי "פתיחת כיתות א'-ד' בקפסולות זו לא הצעה שנתונה למשא מתן. אם המדינה תגיד שיש לזה משמעויות כלכליות, נמליץ לא לפתוח את הלימודים. חבל להתפשר אם התוצאה תהיה סגר שלישי". הוא הוסיף כי "לפני יום ראשון הבא אין מה לדבר על חזרה ללימודים, אמרנו שנמתין מינימום שבועיים בין שלב לשלב".

כץ: לפתוח מספרות; אדלשטיין: להפסיק עם הפופוליזם

נתניהו אמר בפתח הדיון כי "ישראל הייתה במקום הראשון בתחלואה באירופה, הנהגנו סגר – ועכשיו רוב מדינות אירופה עברו אותנו בתחלואה. יש פה הישג בזכות שיתוף הפעולה של אזרחי ישראל. צריך לעבוד משלב לשלב, לפי מדדים, ואם המצב ידרדר – לא תהיה לנו ברירה אלא להטיל מגבלות".
7 צפייה בגלריה
מאיר בן שבת
מאיר בן שבת
"רואים את תוצאות הסגר ולא את תוצאות הפתיחה". מאיר בן שבת
(צילום: מארק ישראל סלם)
ראש המועצה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, אמר כי המשך מגמת הירידה בתחלואה היא עדיין תוצאה של ימי הסגר, ואת תוצאות הפתיחה החלקית - שכללה החזרת הגנים ועסקים שלא מקבלים קהל - נראה רק עוד 12 ימים. "צריך לעבור משלב לשלב כל 14 יום, ואם יש חמרה - לעצור או להחזיר את ההגבלות", אמר.
ראש המל"ל ציין גם כי "מקדם ההדבקה נמוך, דומה ליעד שהגדרנו, וישנה גם ירידה בחולים הקשים. נמשכת הירידה במספר המאושפזים ובמספר האזורים האדומים. אנחנו בירידה, אבל המספרים עדיין גבוהים". פרופ' גמזו ציין אחריו כי הוא מצפה לראות 60 אלף בדיקות מדי יום, ובהמשך אף 100 אלף, ולא חושש מכך שהדבר יוביל לעלייה בתחלואה.
השר כץ דורש בקבינט לפתוח מחדש את העסקים הקטנים, חנויות הרחוב, המספרות ומכוני היופי והקוסמטיקה כבר ביום ראשון הקרוב. הוא אף מבקש לפתוח ביום ראשון 1 בנובמבר את כלל המסחר, כולל השווקים, מרכזי הקניות והקניונים.
7 צפייה בגלריה
אורית פרקש הכהן
אורית פרקש הכהן
קראה לפתיחה מיידית של הצימרים. פרקש הכהן
(צילום: אבי מועלם )
שרת התיירות, אורית פרקש הכהן, הציגה בקבינט מתווה לפתיחה מיידית של הצימרים שנסגרו בעקבות הסגר. לפי המתווה, לא תהיה פתיחת צימרים באזורים אדומים, ואורחים יצטרכו להגיע עם אישור בדיקת קורונה. כמו כן, לא תותר שחייה בבריכות משותפת או ארוחה בחדרי אוכל משותפים, והכניסה ליחידות האירוח תהיה עם כניסות נפרדות.
"כל צעד נוסף של פתיחת המשק ומערכות החינוך, בשיעור תחלואה פר נפש כזה, הוא עדיין מסוכן – כי הוא מעלה את הסיכוי שהדבר יוביל לפיזור", אמר הפרויקטור גמזו בדיון. הוא אישר כי במגזר החרדי חלה ירידה באחוז הבדיקות החיוביות, אך הוסיף שבחברה הערבית נראית "עלייה מסוימת שמדאיגה אותנו".
לשכת שר הבריאות תקפה בעקבות עמדותיו של כץ: "שר הבריאות מבקש מכל שרי הממשלה לנהוג באחריות ובממלכתיות, ובוודאי לא בפופוליזם. למען בריאות הציבור והכלכלה הישראלית, מצופה מכולם להפיק לקחים מהיציאה המהירה מהסגר הראשון, בין היתר כדי לא להגיע לסגר שלישי אשר יגרום נזק עצום לכלכלה. במקום הצהרות, חובת משרד האוצר להעניק פיצוי הולם לכל הנפגעים מהסגר ולא להסתפק בדמי כיס".