עו"ד משה מורגנשטרן, חבר מועצת העיר בני ברק ומחזיק תיק הבריאות בעירייה, תקף היום (ג') בחריפות את משרד הבריאות בעקבות הצבת העיר החרדית בראש טבלת הערים "האדומות" מבחינת נתוני התחלואה בקורונה. "מתחילת המשבר החרדים הפכו להיות שק החבטות, סימנו לנו איקס על הגב ויורים בנו וטובחים בנו", האשים עו"ד מורגנשטרן בריאיון לאולפן ynet.
נכון לנתונים שפרסם הבוקר משרד הבריאות, בשבעת הימים האחרונים אובחנו בבני ברק 409 נשאי קורונה ב-4,506 בדיקות. מספר המאובחנים המאומתים בעיר מפרוץ המשבר עומד על 9,519, ומספר החולים הפעילים התייצב על 894. ראש העיר הרב אברהם רובינשטיין והפרויקטור פרופ' רוני גמזו השתתפו הבוקר בסיור פתע בכמה ישיבות.
3 צפייה בגלריה
סיור בבני ברק
סיור בבני ברק
פרופ' גמזו וראש העיר בביקור בישיבה בבני ברק, היום
(צילום: עיריית בני ברק)
מחזיק תיק הבריאות בעירייה עו"ד מורגנשטרן נשמע זועם בעקבות הנתונים של משרד הבריאות. "להגיד 'הנתונים לא תקינים' זה מילים עדינות. במבחני פיקוד העורף העיר בני ברק היא 'צהובה'. אנחנו כבר כמה שבועות יורדים בתחלואה היומית והשבועית וגם בכמות החולים. למרות הכול אנחנו עיר 'אדומה'. זה מבחן לא נכון של משרד הבריאות".
- איך זה עובד? "המבחן שקובע מבחינת משרד הבריאות הוא מספר אחוז הנדבקים, זאת אומרת אחוז הנדבקים ביחס לבדיקות. ביקשו 100 אנשים לבדיקה, מתוכם יצאו 15 חיוביים. זה אומר ש-15% חולים ולכן זה המבחן היחיד שקובע שאנחנו עיר 'אדומה'.
"אני יודע על עיר אחרת שעשתה תרגיל, הלכה וקבעה שכל תלמידי ו', ז' ו-ח' חייבים לצאת לבדיקות. ניגשו אלפי תלמידים לבדיקות, בודדים יצאו חיוביים ואותה עיר עברה מ'אדומה' ל'כתומה'. אני יכול לעשות כזה תרגיל, אני אגרום למדינה להוציא כספים ואצא עיר אולי אפילו 'ירוקה'. אנחנו באנו לעבוד, אחוז הנדבקים הוא מאוד גבוה, אבל בואו תסתכלו על דברים אחרים - על העשייה שלנו כעירייה. אנחנו פחות משאר המדינה בהדבקה, אנחנו בדרך להיות עיר 'ירוקה'".
3 צפייה בגלריה
עו"ד משה מורגנשטרן
עו"ד משה מורגנשטרן
"אנחנו פחות משאר המדינה בהדבקה". עו"ד מורגנשטרן
(צילום: עמית הובר)
עו"ד מורגנשטרן הוסיף: "זה מפריע לי כי מדברים על כך שהולכות להיות בחגים תפילות לפי עיר, כמות אנשים בקפסולה לפי עיר. עיר 'כתומה' 25 מתפללים, עיר 'אדומה' 10. לצערנו הרב, מה שאומרים על החרדים זה קשה, כואב וגם לא נכון.
"תסתכלו על מה שקורה בבני ברק, אין אחד בלי מסכה. מקפידים פה על הכללים, בתי הכנסת ריקים. אין עיר אחרת ששומרת כמו בני ברק. כשיש הרבה מאוד דיירים בכל דירה, כולם נדבקים. זו הסיבה האמיתית שנדבקים בתוך העיר. אנחנו רוצים לעבוד, לא לקמבן. אנו לגרום לאנשים להבריא וזה מה שאנחנו עושים".
- כבר מההתחלה בני ברק הייתה בין הראשונות ברשימה. מה השתנה מאז? "השתנה הכול. אנחנו בעשייה ברמה שבאים ללמוד מאיתנו. יש לנו שני חמ"לים שעובדים כמעט מצאת השבת עד כניסת השבת. יש לנו חמ"ל שמדבר על רמת ידיעה, אנחנו ברמה של 'האח הגדול', יודעים מה קורה בכל בית ובכל דירה. אם צריך עזרה מבחינת לשלוח אוכל, יש לנו נציג בכל בניין. בודקים אם בתי כנסת מפרים, הוצאנו פסק הלכה מכל רבני העיר איך עושים שמחות. אנחנו לא עיר 'אדומה', החרדים שומרים יותר מהאחרים".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "ישנם מספר מדדים שקובעים את צבעה של העיר כיום: מספר החולים הפעילים (שהוא עדיין גבוה בעיר), קצב הכפלת החולים ושיעור החיוביים (מספר מאומתים ביחס לבדיקות המבוצעות בשבוע האחרון). במדדים אלו בני ברק עדיין ניצבת במקום גבוה בשקלול הכולל.
"מזוהה ירידה מסוימת בימים האחרונים בשיעור החיוביים, אך לפחות חלק ממנה ניתן להסביר בדיגום של בחורי ישיבות שהוא בעל שיעור חיוביים נמוך יותר מזה שאותר עד כה בשיעור החיוביים בעיר, ולכן לא בהכרח מייצג את שיעור החיוביים האמיתי. נמשיך להציג את המדדים של העיר באופן יומיומי וייתכן שהעיר אכן יורדת באופן אמיתי בתחלואה, אך הדבר נדרש להיבחן במשך מספר ימים רצופים".
במקביל, גם ברשויות בחברה הערבית ממשיכים להתמודד עם נתוני תחלואה גבוהים. אחת מהן היא העיר אום אל-פחם שבה אובחנו בשבעת הימים האחרונים 170 נשאי קורונה. ראש העיר ד"ר סמיר מחאמיד נשמע הבוקר אובד עצות. "כל הזמן אמרתי שאנחנו בדרך להיות עיר 'אדומה', ולצערי אנחנו כבר שם. מצבנו גרוע".
הוא הוסיף: "הנושא של החתונות הוא מקור הרע. פניתי לשר הבריאות וגם לפרופ' גמזו בנוגע לחתונות. עושים היום את החתונות בחצרות, אין שום אכיפה. ביקשתי בכל לשון של בקשה להחזיר את זה לאולמות תוך כדי הקפדה על 'התו הסגול', אין עדיין אוזן קשבת. פרופ' גמזו יגיע לכאן מחר, אני אעביר לו את המסר ואני מקווה שייענו לבקשתנו".
3 צפייה בגלריה
ראש עיריית אום אל פחם ד"ר סמיר  מחאמיד, ובנו שמת מוחמד מחאמיד
ראש עיריית אום אל פחם ד"ר סמיר  מחאמיד, ובנו שמת מוחמד מחאמיד
"אין אוזן קשבת". ד"ר מחאמיד
- אין חשש שהחזרת אולמות האירועים תגדיל את ההדבקה? "לא. ככה עשינו בגל הראשון, היו חתונות מצומצמות של 100 איש. במצב כזה יכולתי לבקש מבעל האולם לעשות בדיקת חום ולא לאפשר כניסה בלי מסכה. בחתונה בחצרות אתה לא יכול לעשות שום דבר. מפקד המשטרה אמר לי 'אני לא יכול להיכנס לחתונה ולהרוס לבן אדם'. מצד שני, רק בחתונה אחת אצלנו נדבקו 40 אנשים".
- אז חצי שנה אחרי תחילת המשבר, תושבים מתעלמים ואומרים "החתונה יותר חשובה מהבריאות"? "עברנו כמה גלים, בהתחלה אמרו 'לי זה לא יקרה'. אחר כך זה קרה ובגל הראשון ממש שמרנו. עכשיו יש רפיון מאוד גדול. רוב האנשים אמנם שומרים, אבל יש מיעוט שלא שומר ואז הוא משפיע על אורח החיים בעיר. האחריות האישית לא נמצאת אצל מיעוט אנשים".
- מה בכוונתכם לעשות? "יש לנו מתשאלים שבודקים את המסלול של החולים, יש לי אוכפי 'תו סגול' שהתחילו לפעול, אנחנו נערכים בצורה מקסימלית בנושא של בתי הספר לקראת פתיחת שנת הלימודים ולעמוד בכל המתווים שמשרד החינוך קבע. אנחנו משתדלים לעשות את הדברים על הצד הטוב ביותר".
- שנת הלימודים אצל תיפתח כסדרה? "אני מקווה שכן. השלטון המקומי הצהיר על כוונתו להשבית, באום אל-פחם כשמדברים על למידה מרחוק של תלמידים צריך להבין שיש לי מחסור של 4,900 מחשבים. כל הנושא של התשתיות הוא בעייתי. אנחנו אוספים תרומות ומנסים לעזור למשפחות. בגלל הקורונה עלינו מ-500 משפחות נזקקות לכמעט 1,400. הכול על כתפינו ראשי הערים וראשי הרשויות".
בהכנת הכתבה השתתף איתי בלומנטל