ישראל הציעה לממשלת לבנון סיוע הומניטרי רפואי, בעקבות הפיצוץ העז שהרעיד אמש (שלישי) את העיר ביירות, הבירה הלבנונית. הפנייה הישראלית נעשתה בהנחיית שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי דרך יוניפי"ל, האו"ם וצרפת, וכללה הצעה לשלוח ציוד רפואי ולקלוט בארץ פצועים.
בנוסף, ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את ראש המל"ל מאיר בן שבת לשוחח עם שליח האו"ם ניקולאי מלאדנוב ולברר במה ישראל יכולה עוד לסייע. זמן קצר לאחר פרסום דבר הצעת הסיוע, דובר צה"ל תת-אלוף הדי זילברמן כתב בטוויטר כי "זו העת להתעלות מעל לכל סכסוך". נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין כתב גם כן בטוויטר, בעברית, ערבית ואנגלית, כי "אנחנו משתתפים בכאבו של העם הלבנוני בשעת אסונו ושולחים יד מושטת לסיוע".
4 צפייה בגלריה
 נזקים לאחר הפיצוץ בביירות
 נזקים לאחר הפיצוץ בביירות
ביירות לאחר הפיצוץ, הערב
(צילום: AFP)
בהתייחס לאפשרות של קליטת פצועים מלבנון, מבית החולים זיו בצפת נמסר: "אנחנו מנוסים ומוכנים". גם בית החולים רמב"ם בחיפה והמרכז הרפואי לגליל בנהריה הודיעו שהם ערוכים לתת טיפול רפואי עבור הנפגעים.
במרכז הרפואי שיבא בתל השומר פנו למשרדי הביטחון והבריאות והציעו סיוע רפואי ככל שיידרש. "למרכז לסיוע הומניטרי ורפואת אסונות בשיבא ניסיון רב בהובלת משלחות הומניטריות ברחבי העולם וטיפול באזורי אסון", צוין. מנהל המרכז פרופ' יצחק קרייס אמר כי "זו חובתנו לעזור לכל מי שזקוק לכך, וודאי לשכנינו. אנחנו ערוכים ומוכנים לכל משימה שתוטל עלינו".
הפיצוץ אירע בהאנגר 12 בנמל בדרום העיר, שמקורו לפי הרשויות הלבנוניות בהתלקחות חומרים דליקים שאוחסנו במקום.
4 צפייה בגלריה
 נזקים לאחר הפיצוץ בביירות
 נזקים לאחר הפיצוץ בביירות
נזקים לאחר הפיצוץ בביירות
4 צפייה בגלריה
 נזקים לאחר הפיצוץ בביירות
 נזקים לאחר הפיצוץ בביירות
תיעוד מלבנון לאחר הפיצוץ בנמל בביירות
לפני כשנה וחצי החל מנגנון ראשון מסוגו שמאפשר לישראל לסייע למדינות שהוכו באסון שאינו מלחמתי, גם אם הן מוגדרות כמדינות אויב.
יחידת החילוץ וההצלה הארצית של פיקוד העורף הוסמכה בשנת 2018 לעמוד בתקני החילוץ והסיוע הבינלאומיים של האו"ם, שבו חברות כ-80 מדינות, בעיקר ארצות מתקדמות וחזקות. הגוף מאפשר לשלוח משלחות סיוע מאורגנות תחת חסות האו"ם לכלל המדינות שזקוקות לעזרה הומניטרית באסונות טבע או בטיחות.
מהלכי הסיוע תלויים באישור המדינה המארחת, אך המעורבות במקרה זה של גורמים מתווכים כצרפת, גרמניה, בריטניה ויוניפי"ל, יכולות להשפיע על ההחלטה. במקרה זה היתרון המרכזי של ישראל טמון בקרבה הגאוגרפית ללבנון והנגישות המהירה.


מוקדם יותר מושל ביירות, מרוואן עבוד, פרץ בבכי בשידור חי ברשת "סקיי ניוז" בערבית, ואמר כי "האסון מזכיר את הירושימה. בחיים לא ראיתי הרס כזה גדול ונרחב, זה אסון לאומי". לדבריו, חצי מהעיר ביירות נפגעה קשה מהפיצוץ.
בעקבות הפיצוץ נגרם נזק כבד מאוד למבנים ברחובות רבים באזור, ואף במרכז העיר. אחד מבתי החולים בעיר מסר כי הגיעו אליו כבר 500 פצועים, וכי אין לו יכולת לקלוט פצועים נוספים.
מפקד בכוחות הכיבוי בביירות אמר כי יש עוד לכודים בבניינים "שאנו מתקשים להגיע אליהם". עוד דווח כי הפסקת חשמל בעיר מקשה גם היא על פעולות החילוץ.
פורסם לראשונה: 22:08, 04.08.20