"תנין פיגוע" זה כנראה לא רק ספר של אסף גברון: מחקר חדש על דיינוסוכוס חשף פרטים נוספים על המראה וההתנהגות של הטורף המדהים, אחד התנינאים הגדולים אי פעם. דיינוסוכוס, שתרגום שמו מיוונית הוא "תנין נורא", כונה terror crocodile. הוא חי מלפני 82 מיליון שנה עד לפני 75 מיליון שנה, עמד בראש שרשרת המזון ואף אכל דינוזאורים.
"עד היום, בעל החיים בשלמותו היה בגדר נעלם. דגימות חדשות חושפות טורף מפלצתי עם שיניים בגודל של בננות", אמר ד"ר אדם קוסט, פלאונטולוג של בעלי חוליות מהמכון הטכנולוגי בניו יורק, מוביל המחקר שפורסם במגזין Journal of Vertebrate Paleontology.
3 צפייה בגלריה
דיינוסוכוס תנינאי טורף על
דיינוסוכוס תנינאי טורף על
טורף-על. כך נראה דיינוסוכוס?
קוסט והפלאונטולוג כריסטופר ברוכו מאוניברסיטת איווה חקרו מאובנים של גולגולות ועדויות של סימני נשיכה כדי לבנות תמונה מושלמת יותר של דיינוסוכוס, שלמרות שמו היה קרוב יותר לאליגטורים מאשר לתנינים.
למעשה, היו לפחות שלושה מינים של דיינוסוכוס ששלטו בצפון אמריקה: דיינוסוכוס האצ'רי ודיינוסוכוס ריוגרנדסיס (שהו ממונטנה שבצפון מערב ארצות הברית של ימינו עד צפון מקסיקו) ודיינוסוכוס שווימרי (מניו ג'רזי שבצפון מזרח ארה"ב עד מיסיסיפי שבדרום מרכז ארה"ב).
המוניטין של דיינוסוכוס כטורף אימתני ידוע, אבל במובנים רבים בעל החיים העצום עדיין נותר מסתורי. החוקרים זיהו שני חורים גדולים באפו, ועדיין לא ברור למה הם שימשו. "זו הייתה חיה מוזרה", אמר ברוכו. "זה מראה שקרוקודילים אינם 'מאובנים חיים' שלא השתנו מאז עידן הדינוזאורים. הם התפתחו באופן דינמי, ממש בדומה לקבוצות אחרות".
3 צפייה בגלריה
דיינוסוכוס תנינאי טורף על
דיינוסוכוס תנינאי טורף על
בראש שרשרת המזון

3 צפייה בגלריה
דיינוסוכוס תנינאי טורף על
דיינוסוכוס תנינאי טורף על
מאובנים של דיינוסוכוסים
ההבנה החדשה לגבי דיינוסוכוס תואמת למחקרים נוספים שהתפרסמו לאחרונה בנוגע לקרובים של אליגטורים ותנינים שנכחדו. מחקרים גילו למשל כי תנין קדום הלך על שתי רגליים ומצאו כי תנין אוסטרלי נכחד עקב שריפות ואובדן שטחי מחיה.
"דיינוסוכוס היה ענק שהטיל אימה על דינוזאורים שהגיעו לשתות בנהרות ובמקווי מים", אמר קוסט. אחת המחברות, סטפני דרומלר-הורטון מאוניברסיטת טנסי, הוסיפה: "הוא היה טורף-על אופורטוניסטי, וכמעט כל דבר בשטח המחיה שלו היה בתפריט". פרט לדינוזאורים, הוא טרף גם דגים וצבי ים. דיינוסוכוס נעלם מעל פני האדמה לפני ההכחדה ההמונית של הדינוזאורים. הסיבה להכחדתו אינה ידועה.
אורכו של דיינוסוכוס היה בין 10 ל-12 מטר, ומשקלו – בין 5 ל-8.5 טונות. התנינאים של היום, ובפרט התנינים והאליגטורים, קטנים בהרבה: לשם השוואה אורכו של התנין הגדול ביותר החי היום, תנין הים, הוא 7 מטר לכל היתר, ומשקלו עד שתי טונות. על פי ההערכה, עוצמת נשיכתו של הדיינוסוכוס הייתה חזקה יותר מכל בעל חיים שחי אי-פעם ביבשה, ואף יותר מהטירנוזאורוס רקס.