המחאות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו יצרו בשבועות האחרונים מיצגים שונים ויצירתיים. באחד שהיה בולט במיוחד, שחזרה קבוצת צעירים, בחסות היוצרת אמה טוקטלי מארגון "הלם תרבות", את הנפת דגל הדיו המיתולוגית ממבצע עובדה ב-1949, וקיימה טקס אלטרנטיבי שבו נצבע הדגל בוורוד.
2 צפייה בגלריה
 מייצג דגל הדיו הוורוד
 מייצג דגל הדיו הוורוד
"העלאת מודעות לחמלה שאבדה לנו כחברה". מיצג דגל הדיו הוורוד בהפגנה ברחוב בלפור
(צילום: שרון אברהם)
"המיצג הספציפי הזה נולד בשיתוף שלנו עם הארגונים 'הבעלבתים', 'קומי ישראל', 'התעוררנו' ו'מחאת הצעירים'", אמרה טוקטלי בשיחה עם ynet, והוסיפה: "המסר העיקרי פה הוא הרצון למנהיגות חדשה. אנחנו מזהים צורך בסמליות נשית של חמלה ורגישות, כי כרגע מתעלמים מאיתנו ועולבים בנו, כמו שראינו בשבוע שעבר כשבנו של ראש הממשלה כינה אותנו חייזרים".
כשנשאלה בנוגע לבחירה בצבע הוורוד, אמרה טוקטלי: "אלמנט הצבע הוורוד החל בבלפור הרבה לפנינו ככמיהה לנאיביות וחלום לתקווה חדשה. האלמנט הזה נוצר לאחר שבהפגנת עולם התרבות מול משרד האוצר תחת הכותרת 'מלחמה או הנשמה', נוגן ברקע השיר של זוהר ארגוב 'בלי עתיד, בלי תקווה, בלי חלום'.

"הרגשנו שהצבע הוורוד הופך להיות סמל, לאחר שבשבוע שעבר עלבו בנו כל מיני פרשנים שאמרו שמדובר בפסטיבל של בחורות שבאים להסתכל להן על החזה, הכל התחבר ובאנו למחות כנגד הצבע הכחול, כי עדיין מדובר במדינה שלי ואני חלק ממנה. אני לא רוצה להתנער מהסמלים של המדינה, למרות שהיא מעליבה אותי ולא רוצה אותי".
היא ציינה כי הביצוע הסופי היה מאולתר עם מפגינים שפשוט היו במקום: "מצאנו אנשים אקראיים בין המפגינים, חילקנו הוראות והאנרגיה פשוט ניצתה. לא הספקנו לעשות חזרות אפילו כי היה לנו חשוב להספיק לעשות את זה במוצאי שבת כתשובה לאמירה שאנחנו חייזרים, בצורה של מסר ערכי ורציני אשר מספר את מה שאנחנו באים לומר בהפגנה".
דגל הדיו הונף ב-10 במרץ 1949 על ידי חיילי חטיבת הנגב, לאחר כיבוש משטרת אוּם רַשְרַש (כיום אילת), במסגרת מבצע עובדה. צילום המעמד הפך לאחד מסמלי מלחמת העצמאות. עיריית אילת הציבה באתר פסל מתכת המתאר את מעמד הנפת דגל הדיו. הפסל נמצא בגן ליד "קניון מול הים" בחוף הצפוני של אילת ליד הטיילת, ומבנה המשטרה עצמו שוחזר בסמוך לפסל.

עימותים בפינוי מאהל המוחים בגן העצמאות בירושלים

המחאות בירושלים נמשכות. עיריית ירושלים פינתה אתמול אחר הצהריים מאהל נגד נתניהו בגן העצמאות בירושלים. הפינוי הראשון התרחש בסביבות השעה שבע וחצי בבוקר, ובשעות אחר הצהריים הגיעו פקחים ושוטרים לפינוי נוסף של המאהל שהתארגן מחדש. בשבוע שעבר העירייה הודיעה על הקצאת שטח למאהל, אך בינה לבין המוחים התגלו חילוקי דעות בנוגע להסכמות על השהייה בפארק העירוני הסמוך למעון ראש הממשלה ולכיכר פריז.
2 צפייה בגלריה
פינוי מפגינים בגן העצמאות בירושלים
פינוי מפגינים בגן העצמאות בירושלים
פינוי מפגינים בגן העצמאות בירושלים
הפינויים גלשו לעימותים אלימים בין המוחים ובין עובדי העירייה שאובטחו על ידי המשטרה, ובין היתר פונתה נערה בת 13 וחלק מהמפגינים השתטחו מתחת למשאית הפינוי. לדברי עו"ד גונן בן יצחק שמייצג חלק מהמוחים ונכח במקום "העירייה הגיעה ללא צו פינוי והם לא השאירו דו"ח תפיסה מסודר, עבדתי בשב"כ עשר שנים, עשיתי תפיסות אבל לא קרה שלא השארתי דו"ח תפיסה".
לדבריו, חלק מהמפנים היו ללא תג זיהוי, עובדי העירייה סירבו לענות על שאלותיו האם הם עובדי קבלן או עובדי עירייה. עוד הוא הוסיף "עיריית ירושלים פוגעת בחופש ההפגנה של החבר'ה של גן העצמאות. זה אינטרס של העירייה שהם יתרחקו מבתי התושבים והם שומרים על השקט והנקיון. דווקא בהם העירייה מתעמרת בצורה אלימה ולא חוקית".
מדוברות עיריית ירושלים נמסר: "המפגינים בגן העצמאות התנהלו באופן שפגע בסדר הציבורי במרכז העיר ירושלים בסמוך ובתוך גן העצמאות. לכן משטרת מחוז ירושלים ועיריית ירושלים נאלצו לפנותם".
פורסם לראשונה: 23:35, 09.08.20