מליאת הכנסת אישרה בצהריים (יום ד') בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ צבי האוזר מסיעת דרך ארץ על דחיית אישור תקציב המדינה לחודש נובמבר. 56 חברי כנסת תמכו בהצעה, בעוד 41 התנגדו. ההצעה דורשת את אישור המליאה בשלוש קריאות. ynet העביר את הדיון וההצבעה בשידור חי.
אישור הצעת החוק ימנע את פיזור הכנסת ב-24 באוגוסט והליכה לבחירות רביעיות בתוך שנה וחצי. בליכוד בהנהגת ראש הממשלה בנימין נתניהו מעוניינים באישור תקציב חד-שנתי, בעוד בכחול לבן בהנהגת ראש הממשלה החליפי בני גנץ מעוניינים בתקציב דו-שנתי. כל עוד שני הצדדים מתבצרים בעמדותיהם, דחיית אישור התקציב תאפשר לליכוד ולכחול לבן עוד מרווח זמן בניסיון להמשיך את ממשלת האחדות.
2 צפייה בגלריה
יועז הנדל צבי האוזר
יועז הנדל צבי האוזר
השר הנדל וח"כ האוזר מסיעת דרך ארץ
(צילום: אבי מועלם, יריב כץ)
ח"כ האוזר אמר בהצגת הצעת החוק כי "רק לפני 88 ימים עמדנו כאן כולנו והתחייבנו לשים את המחלוקות בינינו בצד. התחייבנו בפני אזרחי ישראל לעבוד יחד אל מול מגפה, אל מול אתגר שמדינת ישראל מעולם לא התמודדה מולו. נדמה לי שהיום, בחודש אוגוסט, אנחנו מבינים את גודל האתגר".
האוזר אמר עוד: "הבטחנו והבטחנו והציבור שואל אותנו היום 'לאן נעלמו אותן הבטחות של המערכת הפוליטית כולה?'. אני מניח היום הצעת חוק שמאפשרת לכולנו, על שלל סיעות הבית, להישיר מבט לציבור, לא לצפות שישפיל את עיניו, ולהגיד 'כן, אנחנו ממשיכים במתכונת הפוליטית הראויה כדי להיאבק באתגר העומד בפנינו שאיתני הטבע הציבו בפנינו'.
"ממשלת האחדות היא הפתרון הטוב ביותר בנסיבות מולן מתמודדת מדינת ישראל והיא הפתרון היחיד אגב שיהיה לאחר בחירות שאתם (האופוזיציה. מ"א) משום מה מבקשים לקיים ולהביא אלינו. הייתי משווה את סכנת הבחירות שמחרפת מעל ראשינו לגל שלישי. המכה שתחטוף ישראל בבחירות היא בלתי נסבלת, זה טירוף הדעת. במו ידינו אנחנו עלולים לקדם נגיף חוסר יציבות שיאיים על ישראל".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
נתניהו וגנץ. מתבצרים בעמדותיהם
(צילום: אבי מועלם אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
סגן שר האוצר יצחק כהן (ש"ס) השיב בשם הממשלה: "אני רוצה לברך על היוזמה של האוזר. אנחנו מוקפים סוכני אנרכיה, אנחנו מוקפים אנשים שרוצים לראות הידרדרות של המצב בישראל בלי טיפת אחריות. פעם אחר פעם רוצים בחירות בלי שמץ של אחריות, המצב מידרדר. אזרחי ישראל נאנקים תחת המתקפה של הקורונה והם רוצים פתרונות".
בליכוד ממשיכים כאמור לדבוק בקו של אישור תקציב חד-שנתי, בעוד בכחול לבן מעוניינים בקידום תקציב דו-שנתי - כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני של שתי המפלגות. יו"ר כחול לבן גנץ אף דרש ביום שני מנתניהו לאשר את דחיית הבאת התקציב של ח"כ האוזר בתוך 24 שעות. נתניהו ענה לו: "לא צריך 24 שעות או 24 דקות. יש לנו תקציב מוכן ומותאם לקורונה - וזה בדיוק מה שצריכים אזרחי ישראל".