דו"ח חדש של ארגון "אושאנה" (Oceana) שיצא לאחרונה חשף מידע מדאיג: 96% משמורות הטבע הימיות שנבדקו, המהוות 70% מכלל שמורות הטבע הימיות באירופה, מאפשרות לקיים פעילות שפוגעת בטבע שבאתר. זאת, למרות ש"על הנייר" המדינות עומדות באמנת האו"ם לפיה 10% מהשטח הימי יוכרז כשמורת טבע.
3 צפייה בגלריה
מגוון ימי באיטליה
מגוון ימי באיטליה
מגוון ימי באיטליה
(צילום: רויטרס )
"הדו"ח גילה סוד ידוע, שהוא שהאירופאים טובים במצגות ובניירות, אך בפועל אין מאחורי זה הרבה. במחקר, הארגון בדק את רשת השמורות ימיות של אירופה שנקראת "נטורה 2000" (Natura 2000. התגלה גילו שבניגוד להצהרה כי הושגו את יעדי האו"ם ל-10% ומעלה של שטחים מוגנים בים, ברוב השטחים שעל הנייר נקראים 'מוגנים', מתקיימות בהם פעילויות בעייתיות. בעיקר דיג (55% מהאתרים), אך גם שיט ימי, כריה ועוד. מדברים על כך שבכ-80% מהאתרים יש פעילות פוגענית", אמר אלון רוטשילד, מהחברה להגנת הטבע.
ומה המצב בישראל?
"במסגרת תהליך של מנהל התכנון שנקרא 'תכנון המרחב הימי', נערך הדיון העוסק בשאלה כיצד צריכה להיראות שמורה ימית. לשמחתנו, לבסוף המנהל השתכנע שבשמורות ימיות לא יתאפשר דיג, ולרוב זה מיושם", אמר רוטשילד.
3 צפייה בגלריה
ים – חילזון ללא קונכיה חיצונית) מתת סדרת האוניות (Eolidina).
ים – חילזון ללא קונכיה חיצונית) מתת סדרת האוניות (Eolidina).
ים – חילזון ללא קונכיה חיצונית) בשמורת ים ראש הנקרה
(צילום: שבי רוטמן)
עם זאת, הבשורה הפחות טובה היא שקצב האישור של שמורות טבע ימיות הוא איטי. לדברי רוטשילד, "אנחנו כרגע עומדים רק על 3% מהשטח הימי המוגדר כשמורה ימית. מנהל התכנון סימן כ-8% מהשטח הימי של ישראל כשטחי שמורות ימיות כמו שאנחנו רוצים, ועכשיו צריך לממש את זה ולאשר את השטחים. בעתיד, נרצה להגיע ל-30%, שזה היעד העולמי, ואנחנו מאוד רחוקים משם".
3 צפייה בגלריה
צנינית שיננית (Pseudocaranx dentex)– לרוב נמצא בלהקות גדולות, דג טורף -ניזון בעיקר מחסרי חוליות ודגים קטנים
צנינית שיננית (Pseudocaranx dentex)– לרוב נמצא בלהקות גדולות, דג טורף -ניזון בעיקר מחסרי חוליות ודגים קטנים
צנינית שיננית (Pseudocaranx dentex)– בשמורת ים ראש הנקרה
(צילום: אנדרי אהרונוב)
כמו כן, בשורה פחות טובה נוספת היא שמנהל התכנון סימן עוד 11% של שטחים שברשות הטבע והגנים חושבים שצריכים להיות מוגנים כ"אזור ימי מיוחד". "זה בדיוק מה שיש באירופה. זה אזור שלא אסור בו דיג, ולא הגדירו מי ינהל אותו. הוא יוגדר כשטח מוגן, אבל רק על הנייר", אמר רוטשילד.
אז מה עדיף? המצב באירופה, או בישראל?
לפי רוטשילד, "המצב בישראל עדיף, חד משמעית. אני קורא לזה 'מבחן הדג'. האם הדג בשטח הרגיש שיש שמורה או לא? אם זה כמו באירופה, מבחינת הדג זה שטח רגיל. בישראל אמנם השטחים לא רבים, אך הם מפוקחים. כמובן שהשטח חייב להיות יותר גדול, כי שטח קטן מוגן הוא לא מספיק אפקטיבי. צריך להגן על כל בתי הגידול ועל שטחים גדולים, כדי שכל מחזור החיים של בעל חיים יהיה מוגן".
אבל אם אני צריך לבחור בין שתי האפשרויות - אין ספק שישראל עשתה בחירה יותר נכונה, שזה מהלך אמיתי. צריך להשלים את המהלך האמיתי הזה, ולהחיל אותו על כל השטחים שצריכים להישמר, שזה לפחות 20% משטחי הים", סיכם.
לדו"ח המלא לחצו כאן