מה בדיוק קרה בכלא צלמון? בשבוע שעבר סוהרת בכלא ננעלה בתא יחד שני אסירים, במשך כמה שעות. חקירת התקרית כבר הועברה לטיפול המשטרה, לפי שב"ס כיוון שעלה חשד לפלילים, אם כי לא נמסר מה בדיוק החשד וכלפי מי הוא. כעת, בצל הדיווחים על כך שקיימה יחסי מין עם האסירים ואף עם סוהרים, מדברת לראשונה הסוהרת שעומדת בלב הפרשה, ומכחישה בשיחה עם ynet את הטענות הללו: "מעולם לא קיימתי יחסים אינטימיים בתוך הכלא", אמרה.
3 צפייה בגלריה
אפליית אסירות
אפליית אסירות
אילוסטרציה
(צילום: אלי אטיאס)
האירוע המדובר התרחש בלילה שבין שישי לשבת בשבוע שעבר, ולפי שב"ס, לאור חומרת האירוע מונה לו קצין בודק בדרגת תת-גונדר. מהממצאים הראשוניים שהוא ערך עלה כאמור חשד לפלילים, והחקירה הועברה ליחידה לחקירת אסירים בלהב 433. בשב"ס ציינו, מבלי לפרט, כי קצין המודיעין של הכלא הוצא לחופשה כפויה בעקבות המקרה. במקביל להתנהלות החקירה, פורסמו כאמור דיווחים על קשרים אינטימיים של הסוהרת עם אסירים, ותמונתה אף הופצה ברשתות החברתיות.
לאחר שהועברה מתפקידה בבית הסוהר צלמון לבית סוהר אחר, החליטה אמש (ד') הסוהרת ל' להציג את גרסתה לסיפור. "מעולם לא ניהלתי יחסים אינטימיים עם אף אחד מתוך כתלי הכלא ומאז האירוע כמובן שלא שוחחתי עם האסירים. אבל אחרי כל מה שקרה, החלטתי לספר את כל האמת ואני עומדת מאחוריה", אמרה.
ל', צעירה בשנות ה-20 לחייה ואם לילדה אחת, אומרת כי החליטה לדבר אחרי פרסום הדיווחים על האירוע, שלטענתה אינם נכונים, והפצת תמונתה ברשת. "אלו היו ה-48 שעות הכי קשות שעברתי בחיי", אמרה. "זה פוגע, לא רק בי ובשמי הטוב אלא בילדה שלי ובמשפחתי", הוסיפה. "קשה לי לעסוק בזה, תוך כדי שאני בכלל בטראומה משלי על זה שהייתי נעולה בתא במשך שעתיים וחצי".
לדברי ל', היא החלה את משמרתה בכלא צלמון, בלילה שבין שישי לשבת. היא נכנסה למשמרת באגף בשעה 04:00 לאחר מנוחה קצרה. מכאן תיארה את השתלשלות האירועים באותו לילה.
3 צפייה בגלריה
ארכיון 2017 בית סוהר כלר נפחא ליד כלא רמון
ארכיון 2017 בית סוהר כלר נפחא ליד כלא רמון
(צילום: הרצל יוסף)
"הגעתי למשרד באגף ושמתי על השולחן את החגור והפלאפון שלי, באתי להכין לעצמי קפה ולקחת עוגיות מהמקרר ושמעתי צעקות 'סוהר', 'סוהר' מהאגף. יצאתי החוצה ושאלתי מי זה, ענו לי שזה תא 29. ניגשתי לתא וראיתי בו אסיר אחד שוכב על המיטה כשהוא כולו לבן ולא מגיב, מעליו ניצב האסיר השני ושופך עליו מים ונותן לו סטירות כדי שהוא יתעורר".
ל' מספרת כי ידעה שלאסיר מחוסר ההכרה יש רקע בריאותי, ולדבריה החליטה להיכנס לתוך התא בכדי לבדוק מה מצבו. "זו הייתה החלטה שלקחתי בשבריר שנייה, שבה לא חשבתי", אמרה.
"פתחתי את הדלת ושמתי את הרגל שלי בינה לבין המשקוף. הבעיה הייתה שיש שם מדרגה קטנה עם פס מתכת, הנעל שלי החליקה פנימה והדלת נטרקה. באותה שנייה שזה קרה אמרתי לאסיר שהדלת ננעלה, הלכתי לחלון וקראתי 'הצילו' ו'סוהר' ושנינו קראנו לעזרה. הלכתי לחלון והתחלתי לצעוק 'הצילו', ראיתי סיור שעבר עם רכב ולמרות שידעתי מה שמות הסוהרים ברכב וקראתי בשמם הם לא שמעו. ניסיתי לצעוק מהדלת בתקווה שמישהו ישמע, אבל זה לא קרה".
בדקות אלו, הוסיפה, עשתה כל שביכולתה בכדי לשחרר את עצמה מהתא. "דלת התא חסומה ברובה פרט לכמה סורגים, היה לי את המפתח לתא, אך השימוש בו אפשרי רק מבחוץ לכן ביקשתי מהאסיר לנסות לעזור לי לנסות לעזור לי להעביר את המפתח בין הסורגים ולהשתמש בו מבחוץ אבל לא הצלחתי. בסוף התיישבתי על כיסא ליד הדלת והתחלתי לבכות, הייתי בהתקף חרדה".
רק בשש וחצי בבוקר, כשעתיים וחצי לאחר תחילת האירוע, חולצה ל' מהתא. "כשהבינו לקראת בוקר שאני לא עונה לטלפון הגיע קצין המשמרת לאגף. ברגע ששמעתי את הדלת נטרקת ושהוא באגף קראתי לו והוא הגיע ופתח לי את התא".
לדבריה, השיח שמתחולל סביב המקרה לאחר הפרסום בוואלה, פוגע בה. "אני בטראומה מהמקרה, אני אפילו מודה לאסירים שהיו אמפתיים, האסיר שהיה ער נזהר מאוד שאני לא אגע בו, אפילו לא בטעות. אני מאמינה שהצדק יצא לאור, כי זה מה שבאמת קרה שם".
3 צפייה בגלריה
עו״ד בן מעוז חיים שוקרני
עו״ד בן מעוז חיים שוקרני
עורכי הדין בן מעוז (ימין) וחיים שוקרני. פרקליטיה של הסוהרת
(צילום: שי אוחיון)
עורכי דינה של ל', בן מעוז וחיים שוקרני, מסרו בתגובה: "מרשתנו מכחישה בתוקף את כל הפרסומים, ההשמצות וההכפשות שפורסמו בכלי התקשורת. מדובר בשקר אחד גדול, חסר בסיס עובדתי ומנותק מהמציאות. מרשתנו מעולם לא ניהלה יחסים אינטימיים בין כתלי הכלא, לא עם סוהרים ולא עם אסירים. צר לנו כי יש מי שמחפש לפגוע בכבודה ובשמה הטוב ואין לנו ספק - ולו הקטן ביותר - שהאמת תתברר בקרוב מאוד. בהמשך, כשהסיפור יהיה מאחוריה, אנחנו נבוא בחשבון עם מי שהפיץ את השקרים ופגע בכבודה".
עורך הדין אייל בסרגליק, המייצג את האסירים באירוע, מסר: "מרשי נזקק לטיפול רפואי ושותפו לתא קרא קריאה לבקש עזרה אותו טיפול רפואי, טיפול שאכן קיבל על ידי הגורמים המוסמכים. שב"ס ולו לרגע לא חשב ולא חושב שיש דבר שלא היה בסדר או לא תקין מצד מרשיי, וכל תחקיר ככל שנערך על ידי שב"ס, לא טען לרגע שבוצע דבר כלשהוא שאינו כשורה מצד מרשיי. למיותר כל הרמיזות. אודות פעילותה של הסוהרת, ובהקשר גם לגורמים אחרים, אין להם כל קשר למרשיי ויש להצר על כך כי בחרו לערב את מרשיי בהקשר זה".
משב"ס נמסר: "האירוע התרחש ביום שבת, 25.07.20, ובעקבותיו התקיים במיידי תחקיר ראשוני של מפקד בית הסוהר שהתבסס על עדותה של הסוהרת ומעורבים נוספים. על סמך פרטי התחקיר הראשוני ניתנה התייחסות לאירוע. עם זאת, בעקבות חומרת המקרה וממצאים שעלו מהתחקיר, מינה מפקד מחוז צפון את סגן מפקד המחוז, קצין בדרגת תת גונדר לקצין בודק לאירוע.
"נוכח הממצאים הראשוניים, עלה חשד לפלילים ובעקבות כך ובהמלצת מפקד המחוז הורה מ"מ נציב בתי הסוהר להעביר את החקירה לטיפול משטרת ישראל ביחידה הארצית לחקירת סוהרים. בשלב זה הוחלט על הוצאת קצין המודיעין של בית הסוהר לחופשה כפויה עד לבירור העובדות. שירות בתי הסוהר ישתף פעולה באופן מלא עם גורמי החקירה ויפעל באופן נחרץ לחקר האמת.