התפשטות הקורונה והשלכותיה על המערכת הכלכלית הצליחה לאחד שורה של מחאות לכמה מוקדים ברחבי הארץ, ובעיקר אל מול מעונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב בלפור בירושלים. "נתניהו יודע שההפגנות האלה הן של כל העם", אמרה הבוקר (יום א') בריאיון לאולפן ynet לילך ספיר - אחת ממובילי מחאת המסעדנים נגד הממשלה.
בסביבתו של ראש הממשלה טוענים כי כל המחאות נגדו מאורגנות על ידי גורמים בשמאל, אולם בהפגנה הסוערת סמוך למעונו הלילה, השתתפו גם עצמאים שקובלים על היעדר פתרונות כלכליים ושל ארגונים שדורשים למגר את האלימות נגד נשים. וגם איש ליכוד, ניר הירשמן, הפגין בבלפור. "עלינו לירושלים כדי לכוון את האצבע המאשימה על ראש הממשלה", סיפר.
4 צפייה בגלריה
רויטל רפאלי במחאה
רויטל רפאלי במחאה
למעלה: ספיר וסבו. למטה: הירשמן ורפאלי
(צילום: כרמל נמש, שמעון אשל, הדגלים השחורים)
הירשמן (40), תושב מודיעין שחי בזוגיות פלוס שלושה ילדים, נמנה עם קבוצת "הליכודניקים החדשים". ואולם, למחאה אתמול מול מעון ראש הממשלה הוא הגיע מטעם "קבינט התקווה" - שמאגד ארגוני עצמאים. לדברי הירשמן, "אני איש ליכוד, אבל לפני הכול אני עצמאי ובעל עסק. המחאה הזאת פוליטית, היא פשוט לא מפלגתית.
"נתנו קרדיט אדיר לממשלה. במרץ השבתנו את האנשים שלנו, שמנו אותם בבית, השבתנו עסקים ונתנו לממשלה את הזמן לטפל במשבר הזה. הבעיה היא שהממשלה לא עשתה את זה. כאיש ליכוד אני אומר לך שהמדינה מנוהלת בצורה מזעזעת. במקום לנהל מערך של חקירות אפידמיולוגיות, נתניהו מתעסק בלסדר לעצמו החזרי מס, ובמקום לנהל מאבק באבטלה הוא מנהל מאבק במערכת המשפט".
4 צפייה בגלריה
הפגנה הפגנות מול בית רה"מ ב בלפור ירושלים דגלים שחורים
הפגנה הפגנות מול בית רה"מ ב בלפור ירושלים דגלים שחורים
ההפגנה מול מעון רה"מ
(צילום: EPA)
הירשמן הוסיף: "כאיש ליכוד אני מתבייש. נתנו לו אשראי אדיר, פיזרתי את המשרד שלי על ארבע כנפות הארץ כדי שהממשלה תוכל לנהל את הדבר הזה, והיא בזבזה את הזמן ובזבזה את הכסף. אני בוש ונכלם. גם ח"כ מיכל שיר מהליכוד אומרת 'ראש הממשלה, תתאפס על עצמך', וח"כ גדעון סער נאבק בוועדות על סיפור חוק ההסמכה וכן הלאה.
"הבעיה העיקרית שלנו כרגע היא שהממשלה לא מנוהלת וכל הניסיונות שלנו לצבוע גוון מפלגתי למחאה הזאת באים להגיד שאין כאן מחאה ואין כאן עניינים. בדרך ממודיעין לירושלים ראיתי בכל צומת עשרות אנשים עומדים ומפגינים. בסוף, הממשלה צריכה לנהל והיא לא מנהלת. עסקים לא מקבלים את הפיצוי שלהם, אנשים לא מקבלים את הכסף שהם אמורים לקבל, אנחנו בבעיה מאוד רצינית".
לילך ספיר (49), נשואה ואם לשניים מתל אביב, נמנית כאמור עם מובילי מחאת המסעדנים. "אני מפגינה על אפס ניהול כלכלי של המדינה, אין שום מילה אחרת להגדיר את מה שמתרחש כאן", סיפרה ספיר על המחאה שלה בירושלים. "לכן, בהפגנות, כולל בבלפור ובכל מקום אחר בארץ, מגיעים המונים ללא שום שיוך פוליטי. התוצאה לא מבחינה בין דעות פוליטיות, כולם נפגעים".
- וכשאומרים לך שאת אנרכיסטית. "אני ממליצה לביבי להתלונן עליי לרווחה כי אתמול החלטתי להביא את בני בן ה-10 להפגנה. זו בדיוק התשובה שלי ל'אנרכיסטים'. שעה וחצי לפני שהתחילה המחאה בפארק צ'ארלס קלור בתל אביב נתניהו העלה פוסט עם תמונה מהמקום באור יום. זה מה שהסגיר אותו, כשהוא אמר 'תראו, אף אחד לא מגיע להפגנות, ההפגנות הן פרי דמיון של התקשורת'. היום יש מצלמות, ביבי נתניהו - לא רק מאות אלפים שמשתתפים בהפגנות האלה כבר יודעים שזה של כלל העם. גם מי שלא נמצא יודע".
רויטל רפאלי (27), רווקה מירושלים, הפגינה בעד זכויות נשים. "אנחנו מצטרפות למחאה מאותה נקודה שהתחלנו אותה ב-2017", סיפרה הבוקר רפאלי. "הבאנו המון אנשים, וככה אנחנו מוחות על העובדה שהמדינה לא באמת עוזרת לכל הנושא של אלימות מגדרית ולכל הנושא של רצח נשים".
- וכשאת מגיעה לשם, מה שמהדהד מוצא את עצמך? "לגמרי כן, אנחנו מוחות על מדיניות הממשלה. מ-2017 הייתה אמורה להיות תוכנית "חומש" שבמסגרתה היו אמורים לעבור 200 מיליון שקל ועברו רק 70. אנחנו לגמרי מוצאות את עצמנו חלק מהמחאה הכוללת. זה חלק מהמציאות שלנו של אלימות כלפי נשים. הנקודה היא שהממשלה הזאת ביזיונית בנושא אלימות מגדרית, לא עשו כלום מ-2017".

"הכישלון הזה לא מקרי"

פיטר סבו (42), נשוי ואב לארבעה מפרדס חנה, נמנה עם קבוצת "הדגלים השחורים" שמוחה נגד נתניהו עוד הרבה לפני שהקורונה נכנסה למקום גבוה בסדר החיים העולמי. עם זאת, הוא מציין כי השלכות הטיפול בנגיף רק החריפו את הטענות נגד ראש הממשלה: "מה שמשותף לכל מי שמדבר כאן זה שהממשלה בראשותו, והוא בגאוותנותו חתום עליה ב-100 אחוז, היא כישלון ניהולי מחפיר בתקופת המשבר.
סבו הוסיף: "הכישלון הזה לא מקרי, וזה נוגע בלב העניין שאנחנו נאבקים בו, שנאשם בפלילים שעסוק בתיקים שלו 24/7 לא יכול לנהל מדינה בצורה תקינה ולתפקד כראש ממשלה. מעבר לעובדה הכל כך בסיסית וכל כך חשובה שזה לא ראוי שבמדינת ישראל, שהיא מדינת מופת לפי חזון האבות והאימהות המייסדים.
"הוא לא כייס, מדובר בתיקים חמורים של שוחד, מרמה והפרת אמונים. זו בדיוק ההגדרה של אמון הציבור, וכמו שאת רואה הציבור איבד אמון. אלפי אנשים עמדו על גשרים וצמתים, זה מעיד על חוסר אמון. וכשאנשים פה, גם מהליכוד, מדברים בצורה כזאת - מעיד בדיוק על זה. כל הדברים שזורים כחוט השני, זה בסוף חוזר לעובדה שראש הממשלה היום הוא נבצר בפועל. הוא לא מסוגל לנהל את הממשלה ולא את המדינה".

"יחידה ארצית להגנה על מפגינים מפני אלימות מימין"

על רקע האלימות נגד המפגינים ברחבי הארץ החליטו כמה פעילים במחאת הדגלים השחורים להקים יחידה ארצית, שתאבטח את המפגינים בצמתים מפני תומכי נתניהו אלימים. היוזמים יוצאי סיירת נח"ל ויחידה 81 ובין הנענים גם יוצאי סיירת מטכ"ל.
4 צפייה בגלריה
(ההודעה שפרסמו היוזמים)
בקבוצת הוואטסאפ של פעילי הדגלים השחורים בתל אביב הופצה הבוקר הודעה הקוראת להתנדב לסיירת האבטחה. אחד היוזמים אמר ל-ynet כי "כרגע פנו כבר כמה אנשים. אנשים מפוחדים אחרי אתמול ורוצים להרגיש בטוחים עם הילדים. המשטרה כמובן שלא תבוא לאבטח כל צומת, וצריך להגן על האנשים. אנחנו נהיה המגן של מגני הדמוקרטיה".
- אתה לא חושש ממלחמת אזרחים? "חושש מאוד, לכן צריכים אותנו".