עבור כולנו ארוחת החג שקיימנו בערב שבת הייתה מעט שונה מבשנים עברו. אך עבור ציפי רפאלי - אמה והסוכנת האישית של דוגמנית העל בר רפאלי - הארוחה הזו הייתה שונה בתכלית. אם תרצו, היא הייתה עבורה מעין "סעודה אחרונה", לפני כניסתה לכלא, לאחר חתימתה על עסקת הטיעון.
מחר בבוקר (ב'), תלחץ ציפי רפאלי על כפתור האינטרקום של שער בית הכלא נווה תרצה ברמלה. מהרגע שהסוהר יכניס אותה ויקבל את פניה, חייה ל-16 החודשים הבאים ישתנו ללא היכר לעומת הזוהר והנוחות שהכירה בשנים האחרונות.
לפחות על פני השטח נדמה שכניסתה של רפאלי לנווה תרצה איננה מעוררת יותר מדי דרמה בקרב בכירי בית הכלא ואצל האסירות האחרות. שם בטוחים כי לאחר שתחליף את בגדי המותגים לבגדי האסירה היא תבין במהירות לאן הגיעה. "בכלא יש רק דרך אחת לשרוד - להתאקלם לתנאים ולשכוח קצת ממה שאיבדת בכניסה", אמרה השבוע ל-ynet סוהרת מנווה תרצה. "זה קורה לכולן, השאלה היא מה הדרך שאת עושה עד שאת מגיעה לתובנה הזו".

5 צפייה בגלריה
בר רפאלי
בר רפאלי
ציפי ובר רפאלי
(צילום: מוטי קמחי)
בבית הסוהר היחיד בארץ לנשים, שבו מוחזקות כיום כ-150 אסירות, מבהירים כי רפאלי לא תזכה ליחס מועדף. "הדבר היחיד שאני יכולה להמליץ לה הוא לשכוח מזה שהיא ציפי רפאלי. פשוט להיות ציפי, בדיוק כמו שרונית היא רונית והילה זו הילה", אמרה הסוהרת.
בשל מגבלות הקורונה, רפאלי תחכה מעט לפני שתפגוש את יתר האסירות. בתקופה זו כל אסיר ואסירה שנכנסים למתקני הכלא מחויבים בבידוד של עשרה ימים ושתי בדיקות קורונה שליליות לפני כניסתם לאחד מאגפי הכלא.
ביומה הראשון תעבור רפאלי סדרה של בדיקות רפואיות ונפשיות, ייערך חיפוש בדבריה וייערך לה שאלון, שגם מטרתו לוודא מהו רף המצוקה שלה עם כניסתה הראשונה למתחם. רק לאחר הבידוד הרפואי, תכיר רפאלי את כל הגורמים בכלא ואף תשוחח עימם בוועדה, שבה ייקבע מהו התהליך השיקומי שיתאים לה.
5 צפייה בגלריה
כלא נווה תרצה
כלא נווה תרצה
כלא נווה תרצה. רפאלי תיכנס מחר
(צילום: שירות בתי הסוהר)
5 צפייה בגלריה
רב כלאי קרן אטיאס ג׳ורג׳י
רב כלאי קרן אטיאס ג׳ורג׳י
רב כלאי קרן אטיאס ג׳ורג׳י
(צילום: דוברות שב"ס)
בראש אותה ועדה תעמוד סגנית מנהלת בית הכלא, רב כלאי קרן אטיאס ג'ורג'י, שמשרתת כבר 20 שנה בשב"ס. לדבריה, עד פגישתה עם רפאלי באותה ועדה לא תוכל להעריך היכן תשובץ בכלא מי שניהלה את הקריירה המצליחה של בתה בשלושת העשורים האחרונים: "באותו מפגש אנחנו לומדים להכיר את הפרטים הקטנים על האסירה - איך היא תופסת את מה שהיא עשתה? האם היא רוצה להשתתף בתעסוקה ובשיקום? התהליך עם אסירות שלא מכירות את הכלא הוא לרוב יותר קשה בהתחלה. במקרים רבים בכדי להקל עליהן אנחנו הופכות אותן לתומכות של האסירות, כך שהן יעזרו להן".
אטיאס ג'ורג'י (43), נשואה ואם לשלושה ילדים, אומרת כי "לא פעם אנחנו חושבים שמישהי תיכנס עם מצוקה וחרדה ואנחנו מופתעים לגלות שהיא מגיעה עם כוחות ומערכת משפחתית תומכת. מישהי שהכינה את עצמה לרגע הזה. מנגד יש אסירות ואסירים שבגלל הרקע שלהם חשבת שהם יבואו עם כוחות ודווקא בימים הראשונים הם חווים שקע גדול".
״כל אסירה מבחינתי דומה לשאר האסירות, ללא קשר לרקע שלה", קובעת אטיאס ג'ורג'י. "אני מסתכלת על האישה ולא על ההד התקשורתי שבסופו של דבר נשאר בחוץ. המטרה שלי היא קודם כל לתת לה את המקום לנשימה ראשונה בכדי שאחרי שתעמוד על הרגליים נוכל להתחיל את החלק השיקומי. בסוף, אחרי שמורידים את כל ההבלים מסביב, מדובר בנשים, בשר ודם, וגם אני רוצה לשמור עליהן".
5 צפייה בגלריה
רב כלאי יסמין בן חיון
רב כלאי יסמין בן חיון
רב כלאי יסמין בן חיון
(צילום: דוברות שב"ס)
5 צפייה בגלריה
בר רפאלי ואמה ציפי
בר רפאלי ואמה ציפי
תחליף את בגדי המותגים בבגדי אסירה. ציפי רפאלי לצד בר
(צילום: דנה קופל)
לאחר הבידוד ושלל הוועדות תנסה רפאלי להיכנס לחיי השגרה של הכלא, שכוללים השכמה מוקדמת לספירת הבוקר ב-06:00, התארגנות, ארוחת בוקר והגעה למקום העבודה שייועד לה בוועדה. רב כלאי יסמין בן חיון, המשמשת כקצינת האסירות בנווה תרצה ומתוקף תפקידה היא "האבא והאמא" שלהן בעת שהותם בכלא, סיפרה ל-ynet השבוע על אפשרויות התעסוקה שיחכו לרפאלי בכלא. "כיום יש לנו בכלא מרכז יצרני שמתחלק למתפרה שמייצרת דגלים לצה"ל ותיקים לתינוקות ויש לנו מפעל של קרטונים שמייצר אריזות בעיקר לאוכל שלוקחים בטייק אוויי או חוברות יצירה", היא מפרטת.
לאחר ארוחת הצהריים וסיום העבודה בשעות אחר הצהריים האסירות מתפנות לחלקו השני של היום, השלב השיקומי יותר, שבו הן עובדות על הבעיות שלהן כפי שהוגדרו בשיחה עם הועדה: "אנחנו קוראות לזה חינוך לא פורמלי והוא מורכב מחוגים שבהם מדברים על העבירה שהן עשו שהביאה אותן לכלא. בנוסף יש להן טיפול פרטני ומפגשים עם עובדת סוציאלית".
בשעות הערב המאוחרות האסירות שבות לאגף שלהן, לזמן פנוי שבו הן יכולות לראות טלוויזיה או לשמוע רדיו. כך שכפי שנאמר השבוע על ידי מישהי מהכלא בחצי קריצה, "ציפי לא צריכה לדאוג, היא עדיין תוכל לראות גיא פינס".
כאמור, רפאלי נשלחה ל-16 חודשים בכלא במסגרת עסקת טיעון שאליה הגיעו ציפי ובתה בר עם הפרקליטות. השתיים הואשמו בהעלמת מס על הכנסות של 34 מיליון שקל והודו בעבירות במסגרת הסדר טיעון, שעל סיכומו פורסם לראשונה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות". על פי ההסכם, בר רפאלי תרצה תשעה חודשי עבודות שירות. במסגרת העסקה השתיים ישלמו גם קנס של חמישה מיליון שקל, בנוסף לשמונה מיליון שקל שומת מס.
התיק הפלילי נגד רפאלי ואמה היה אחד מתיקי החקירה הגדולים של מס הכנסה בשנים האחרונות. על פי כתב האישום שבהסדר, ציפי רפאלי הורשעה בהשבת תשובה כוזבת על שאלה שנשאלה על פי הפקודה, שימוש במרמה, ערמה ותחבולה, השמטת הכנסה מדו"ח בכוונה להתחמק ממס או לעזור לאחר להתחמק ממס, וכן בעריכת דו"ח לא נכון ובמסירת ידיעות לא נכונות ללא הצדק סביר. בר רפאלי הודתה מסירת ידיעות לא נכונות ללא הצדק סביר.