העומסים בתחבורה הציבורית הגיעו לכנסת: סגן שרת התחבורה, אורי מקלב, אמר היום (שני) כי יש להעלות את תפוסת הנוסעים באוטובוסים למרות הגבלות הקורונה בשל העומסים הכבדים - עד ל-75% מסך התפוסה, במקום 50% כיום.
נכון להיום, אוטובוס בינעירוני יכול להכניס 30 נוסעים ואוטובוס עירוני רק 32. המשבר שסגן השרה התייחס אליו היום טמון בהשארתם של נוסעים רבים, בעיקר תלמידי ישיבות שנמצאים בחופשה מהלימודים, בתחנות האוטובוס במשך שעות ארוכות בשל העומסים על התחבורה הציבורית.
2 צפייה בגלריה
תור לקו 462
תור לקו 462
תור לקו אוטובוס
(צילום: יוליה קרמן)
"עם תחילת 'בין הזמנים', אנחנו רואים עלייה גבוהה מאוד בביקושים לתחבורה ציבורית, וקשה לדעת לצפות מראש מתי יהיה ביקוש גדול", אמר מקלב בוועדה לפניות הציבור. "ההנחיה שלנו היום היא לתגבר ככל האפשר את קווי השירות, כי אנחנו לא משאירים אף אחד בתחנה בלילה", הצהיר סגן השרה. "הבוקר יצאו יותר מ-10 אוטובוסים מהר חוצבים למירון, אתמול בלילה הוצאנו 14 אוטובוסים בשעה בקו 422 לבני ברק, כאשר ביום רגיל יוצאים רק ארבעה אוטובוסים בשעה".
מקלב הדגיש כי "אנחנו נמצאים באירוע גדול מאוד. אנחנו מסיעים יותר מ-10,000 נוסעים ביום מהריכוזים החרדיים לצפון הארץ, זה גידול של יותר מ-300% מבשגרה, ותגברנו במקביל את הנסיעות, העלנו מ-80 נסיעות יומיות ל-400 נסיעות יומיות מהריכוזים החרדיים לכיוון הצפון".
בהמשך דבריו, הודה סגן השרה כי "אנחנו יודעים רק בדיעבד איפה הייתה הבעיה וכיצד היא טופלה. אנו מקימים בימים אלה מוקד חירום מרכזי שיוכל לתת שירות בזמן אמת לחברות ולנוסעים, שיהיה בסמכותו לתת שירות ולהוציא קווי שירות או לתגבר במידת הצורך, כך נוכל לקבל בזמן אמת את תמונת המצב ולא רק בדיעבד".
2 צפייה בגלריה
עומסים בקו 16 בבית שמש
עומסים בקו 16 בבית שמש
עומסים בקו 16 בבית שמש
עמיחי לוי, מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית, ציין כי הביקושים עומדים על 60% מבשגרה שלפני הקורונה, וכי ברשות לא ציפו לעומסים. "צפינו שגם בתקופה הזו תהיה ירידה בביקוש, אך מצד שני ישנה מגבלה של 50% מסך הנוסעים, והפצנו הנחיות איך שראינו לנכון". לוי הבהיר כי "תוך יום-יומיים נעשו ההתאמות. הוספנו עוד שני סבבים של תגבורים, אבל הבעיה היא לא במשאבים כמו מידע בזמן אמת. אלו ביקושים שמשתנים".
בשבועות האחרונים פורסמו ב-ynet עדויות של נוסעים מהשטח לנוכח הליקויים בתפעול התחבורה הציבורית, שמאז משבר הקורונה רק נערמות עוד ועוד תלונות - ובמשרד התחבורה עדיין לא הצליחו להתאים את תפעול האוטובוסים לביקושים המשתנים.
למרות שנציגי משרד התחבורה ומפעילות התחבורה התחייבו כי נוסעים לא נשארים בתחנה ללא פתרון, ל-ynet הגיעו עדויות רבות שסותרות את הנאמר. כך למשל, ענב, שניסתה לעלות על אוטובוס ביום שישי מבאר שבע לתל אביב, המתינה לקו 370 ליד אוניברסיטת בן גוריון יחד עם נוסעים נוספים, אבל אף אוטובוס לא עצר.
"התקשרתי למוקד בשעה 14:20 בפעם הראשונה, ואמרו לי לחכות לאוטובוס הבא או להתקדם לתחילת הקו. זה היה בשעות הצהריים, היה חם, אני דתיה ורציתי להגיע הביתה לפני כניסת שבת", סיפרה. "מעבר לכך אני גם אוטיסטית. זה נהדר, ואני מאוד אוהבת את העובדה הזו, אבל זה גם אומר שיש לי קשיים, בהם גם רגישות תחושתית וקושי עם שינויים וחוסר וודאות. בשלב מסוים התחלתי להרביץ לעצמי ולדפוק את הראש בקיר התחנה רק כדי להתמודד עם התסכול, אבל זה היה לא נעים והבהיל הרבה אנשים. האוטובוס האחרון בשעה 16:08 לא עצר, ובסוף נאלצתי לחלוק מונית עם אנשים נוספים".