המשטרה תשים דגש על מניעת התקהלויות, תפזר תפילות שבהן יפרו הנחיות, לא תיכנס לבתים - למעט במקרים של דיווח על מסיבות - וגם לא תרדוף אחרי אנשים בתוך הים. מחסומים יוצבו בעיקר בערב החג ובצאתו. ראש מדור חקירות במשטרת ישראל סגן-ניצב גלעד בהט התראיין הבוקר (יום ה') לאולפן ynet ושרטט קווים לפעילות האכיפה בימי הסגר בחגי תשרי.

סנ"צ בהט ציין כי המשטרה קיבלה את הטיוטה, שטרם אושרה סופית. לדבריו, "אנחנו כבר נערכים לאכיפה שלה, ואני מקווה שהציבור לא נערך לעקיפה שלה, כדי שנוכל באמת לעבוד יחד עם הציבור כדי למנוע התקהלויות והידבקות. אני מזכיר שהמטרה של ההגבלות היא להביא אותנו למצב של ירידה בתחלואה, ולא לבדוק את ערנות המשטרה או לא להתחמק מדו"חות ומקנסות. זו המטרה העיקרית וצריך לשים אותה בראש. ככל שהציבור יבין שזו המטרה העיקרית שבפניה הוא ניצב, יהיה יותר קל לו וגם לנו".
איך אתם הולכים להתמודד עם אותם אנשים שינסו לעקוף את ההנחיות, שיגידו אני בדרך לעבודה או הפגנה? "יש כמה איסורים שנקבעו, נקרא לזה משפחות של הגבלות שנקבעו. אחת מהאיסורים הוא יציאה מהבית, ויש לכך הרבה מאוד הנחות והקלות". סנ"צ בהט אמר שהמשטרה תשים דגש על מניעת התקהלויות ועל נושא הנסיעה במכונית. "בכל מקום שבו יעמדו בתנאים ובכללים המשטרה תהיה שם ותסביר, אך בכל מקום שתהיה התעלמות מוחלטת - שם נאכוף".
4 צפייה בגלריה
סגן ניצב גלעד בהט, ראש מדור חקירות במשטרת ישראל
סגן ניצב גלעד בהט, ראש מדור חקירות במשטרת ישראל
"נפזר תפילות שיהיו בהן הפרות בוטות". סנ"צ בהט
(צילום: משה מזרחי )
4 צפייה בגלריה
מעצרים של גולשים בחוף הילטון בתל אביב בניגוד להנחיות משרד הבריאות
מעצרים של גולשים בחוף הילטון בתל אביב בניגוד להנחיות משרד הבריאות
"אכיפה בתוך המים - רק אם תהיה התקהלות". שוטרים עוצרים גולשים בחוף הילטון, אפריל
(צילום: דוברות משטרת ישראל)
אסור להיות בבית שאינו שלך. מן הסתם אין לכם כלים לאכוף את זה. "באופן עקרוני אנחנו לא מתכוונים להיכנס לבתים, בוודאי שלא. אגב מדובר על בית וגם מקום שאינו מגורים. אבל הציבור ערני ומדווח, וככל שנראה מקומות שבהם יש התקהלות של אנשים - כמו דיווחים על מסיבות שנערכות בבתים - שם כן נהיה. לא ניכנס לכל בית, אבל כשאתה שומע רעש של מסיבה בתוך מתחם, אז כן יכול להיות שתהיה שם אכיפה ויכול להיות שניעזר בצווי בתי משפט להיכנס. ניכנס לכל מקום שיש בו סכנה לתחלואה. המטרה היא לא האכיפה, אלא התחלואה".
תאכפו גם בבתי כנסת לראות שעומדים בהנחיות? "כן. לבתי הכנסת נקבעו תנאים לא פשוטים שצריך להקפיד עליהם. אני חושב שמי שיש היגיון בראשו מבין שצריך לשמור מרחק ולעמוד בקבוצות, כך שיהיה אפשר גם לפקח שלא תהיה הדבקה המונית - וגם לשחזר את מקום עמידתם של אנשים כדי לוודא מי צריך להיכנס לבידוד ומי בעל סיכון הידבקות. ככל שזה מתקיים, ואני מזכיר שבכל בית כנסת צריך להיות אחראי קורונה שיפקח, אנחנו איתכם, למענכם. במקומות שלא יקפידו, אנשים יקבלו דו"חות. נפזר תפילות שיהיו בהן הפרות בוטות של ההנחיות".
מותר לקיים ספורט בחוף הים, אסור להיכנס למים. האם מישהו שייכנס לגלוש יקבל קנסות? "לפי מה שמסתמן כרגע, השהייה בחוף הים תהיה אסורה - למעט מי שחוף הים נמצא פחות מ-500 מטרים ממקום מגוריו ולמעט מי שעושה ספורט שם. אני לא נכנס לסוגי הספורט, אני לא מדריך כושר".
בפעם הקודמת בסגר ראינו תמונות של שוטרים רודפים אחרי גולשים בחוף הים. "מבחינת התקנות יש איסור שהייה בחוף הים. אם אדם עושה ספורט ימי לא ניכנס אחריו למים בתנאי שלא מדובר בקבוצה. אנחנו לא נאכוף בתוך המים, ככל שאין התקהלות שם. אם יהיו התקהלויות על החוף בוודאי שנאכוף, ובוודאי במקרה שתהיה סכנה, גם אם זה בחוף וגם אם לא. אני מזכיר שלגבי החוף יש תקנה ספציפית פרטנית של איסור שהייה בחוף, כמובן גם במקום מגורים שאינו שלך".
4 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
"נאכוף גם בהפגנות". מחאה מול מעון רה"מ
(צילום: AFP)

יהיו ישראלים שיגידו לשוטרים "אני בדרך לעבודה", יש דרך להתמודד עם זה? "אם זה יהיה מצב של השוטרים מול הציבור, זה לא יקרה. זה צריך להיות מצב של ביחד. אם אנחנו מדברים על עקיפה ולא על אכיפה, אנחנו בבעיה. אני רוצה שהציבור יבין שהעונש או הקנס האמיתי יהיה שבועיים אחרי ההחלטה של האירוע הזה, כשנגלה שלא הצלחנו להוריד את התחלואה ונצטרך להמשיך לסגר נוסף. ברגע שאנשים יבינו את זה, אני בטוח שיהיה שיתוף פעולה מלא של הציבור. אני בטוח גם שיהיו אנשים שינסו לאתגר את המשטרה".
פרופ' חזי לוי אמר לנו שמי שייסע למשפחה שלו יצטרך להישאר שם שבועיים. למען האמת, לא תהיה לכם דרך לאכוף את הנסיעה של מישהו למשפחה בשישי והחזרה שלו בשני. "אני חוזר עוד פעם, המטרה היא לא לאתגר את המשטרה, זה לא חתול ועכבר".
אנחנו מבינים, אבל אין לכם כלים להתמודד. "יש הבדל בין אדם שנוסע לבד ברכב ויכול לצאת למטרות מסוימות לבין משפחה שנוסעת. שמשפחה יוצאת בתוך רכב אחד והטענה שלה שיצאה לקנות מזון, זה נראה פחות טוב. זה מעורר הרבה יותר חשד. יש הרבה מאוד שיקול דעת. צריכה להיות אכיפה חכמה, וגם השוטרים וגם הציבור מבין שאנחנו מתמודדים עם אתגר גדול מאוד - והוא לא המשטרה".
4 צפייה בגלריה
פעילות אכיפה משטרתית ברחבי הארץ לקראת ערב חג בצל הקורונה
פעילות אכיפה משטרתית ברחבי הארץ לקראת ערב חג בצל הקורונה
"ברור שהיה קל יותר לאכוף סגר מוחלט". פעילות המשטרה בערב פסח
(צילום: דוברות המשטרה)
מתי אנחנו צפויים לראות מחסומים בערים? יש תחבורה ציבורית בינעירונית בימים שהם לא חגים. "יש שעות שיא של האירוע הזה, בעיקר בכניסת החג ובצאת החג. אנחנו צופים שיכולות להיות התכנסויות. תהיה גם אכיפה שונה קצת גם בימי החזרה לשגרה או לעבודה, שבהם בוודאי תהיה יותר תנועה של כלי רכב והמחסומים יהיו יותר נושמים כדי לקיים את התקנות שהוגדרו. ברור שאדם שנוסע לעבודה ביום שישי בשבע בערב כנראה יעורר חשד גדול יותר לעומת מי שעושה את זה ביום שני בבוקר".
מה לגבי הפגנות - ולא רק בבלפור? "לא נוכל להתמודד עם כל טענות השווא. השאלה מה קורה באירועים האלה, האם הם גורמים להתקהלות? שם נצטרך לאכוף. אם בסופו של דבר אין סכנה לציבור, תהיה התחשבות ושיקול דעת. זה הרעיון. אני יודע שיש דרכים לעקוף, כי יציאה להפגנה היא מותרת. אבל גם בהפגנה, ככל שתהיה, יישמרו הכללים - ואם לא אז נחלק דו"חות. במקומות של התקהלויות, האכיפה תהיה יותר קשוחה ומשמעותית".
אתם מרגישים שבתקנות האלה יש הרבה פריצות לתחמנות? "אנחנו מבינים שהתקנות האלה באות לאזן בין הצורך להוריד תחלואה לבין הצורך של הציבור להמשיך ככל הניתן בשגרת חייו. ברור לנו שנעשו הרבה מאוד התאמות, וברור שהיה יותר קל לאכוף סגר מוחלט, אבל האזרחים צריכים לחיות. צריך הרבה התחשבות, לא פשוט להיות משפחה בישראל בימים אלה, עם ידיעה שאתה הולך לעבור את החג בביתך. אנחנו מבינים את זה, צריך אורך נשימה, וגם אנחנו חלק מהציבור הזה. יש לנו תחלואה שגם איתה צריך להתמודד, והאיזון הזה לטעמי בא לידי ביטוי בהנחיות".