חברת מפעלי ים המלח, שבבעלותה של ICL , החלה השבוע בביצוע השלב הראשון של פרויקט קציר המלח בבריכות האידוי מספר 5 של מפעלי ים המלח. צפו במכונה הענקית שקוצרת מלח מים המלח:

כ-20 מיליון טונות מלח שוקעים מדי שנה בבריכות האידוי, שמהוות את חלקו הדרומי של ים המלח ואשר לחופן שוכנים בתי המלון באזור. בחברה אמרו כי פרויקט קציר המלח יאפשר לייצב את מפלס המים בבריכות האידוי ובכך יקנה יציבות לאזור - לתיירות ולהתיישבות.
בלב פרויקט הקציר נמצאים מחפרי המלח, שתפקידם לאסוף את המלח השוקע בקרקעית הבריכה ששטחה כ– 80 קמ"ר. ICL חתמה הסכם עם חברת Holland Shallow Seas Dredging לביצוע הקציר ולאחר שנות תכנון והקמה החלה זו להפעיל את המחפר הראשון, שתוכנן ויוצר במיוחד עבור הפרויקט. המחפר יופעל באופן רציף על-ידי עשרות עובדים שיגויסו לטובת ההפעלה ויאסוף מלח מקרקעית האגן הדרומי בהיקף של כ-7 מיליון טונות בשנה.
3 צפייה בגלריה
אמור לאסוף 7 מיליון טונות מלח בשנה
אמור לאסוף 7 מיליון טונות מלח בשנה
אמור לאסוף 7 מיליון טונות מלח בשנה
(צילום: דרור סיתהכל)

מחפר זה הינו הראשון בסדרה של שלושה מחפרים ימיים, שיחדיו אמורים לאסוף כ-20 מיליון טונות מלח בשנה מקרקעית בריכה מס' 5. לאחר שלב ההרצה והלימוד של המחפר הראשון, יתווסף מחפר נוסף וכן יוקם מסוע שיוביל את המלח לאגן הצפוני של ים המלח.
מחפר המלח, שהפעלתו החלה בימים אלו, הינו באורך 141 מטרים וברוחב של 24 מטרים. בחברת מפעלי ים המלח אמרו כי זהו המחפר החשמלי הגדול מסוגו בעולם. בחברה הוסיפו כי תכנון המחפר נעשה תוך התחשבות בצרכי התיירות באזור, כולל מניעת רעש בזמן שהמחפר יעבוד בקרבת בתי המלון.
3 צפייה בגלריה
המחפר החל לעבוד השבוע
המחפר החל לעבוד השבוע
המחפר החל לעבוד השבוע
(צילום: דרור סיתהכל)

3 צפייה בגלריה
אורכו 141 מטרים ורוחבו 24 מטרים
אורכו 141 מטרים ורוחבו 24 מטרים
אורכו 141 מטרים ורוחבו 24 מטרים
(צילום: דרור סיתהכל)
נעם גולדשטיין, נשיא חטיבת האשלג ב-ICL, אמר: "זהו אירוע משמעותי ביותר בחיי החברה המוכיח שניתן לשלב ייצור תעשייתי עם פתרונות בני-קיימא. יישום הפרויקט מאפשר את פיתוח התיירות באזור ים המלח לצד התעשייה, יצירת מקומות עבודה חדשים ופיתוח ההתיישבות באזור. הפרויקט נעשה תוך שיתוף פעולה יוצא דופן בין ICL, המועצה האזורית תמר והמדינה באמצעות החברה להגנות ים המלח". בחברה הדגישו כי פרויקט זה נחשב לאחד הפרויקטים הגדולים והמורכבים בישראל בתחום התשתיות והיקפו הכולל מוערך בכ-7 מיליארד שקלים, כאשר על פי הסכם שנחתם בין ICL למדינה ב-2012 - ICL תממן 80% מעלותו.
שימי דניאל, מנכ"ל החברה הממשלתית להגנות ים המלח (חל"י), הוסיף: "לאחר כעשור של השקעה אדירה של משרד התיירות באמצעות חל"י בשיקום ופיתוח של התשתיות באזור עין בוקק, הפך האזור לאטרקציה תיירותית. שיתוף הפעולה המלא שהיה לנו עם התעשייה המקומית הוכיח שהתעשיינים מבינים את החשיבות האסטרטגית של האזור לעתידה של מדינת ישראל. אנו נכנסים כעת לשלב היישומי בפרויקט קציר המלח, פרויקט לאומי עליו החליטה המדינה לפני כעשור. המחפר, שיבצע את עבודת הקציר יעזור לשמר את המשך יציבות האזור כפנינה תיירותית ייחודית בקנה מידה בינלאומי".
ניר ונגר, ראש המועצה האזורית תמר, סיכם: "מדובר בפרויקט תשתיות אדיר מימדים שמשלב פעילות תעשייתית שמשפיעה על הפעילות התיירותית ועל קידום ים המלח. הפרויקט הזה מוכיח שוב ששיתוף פעולה של תעשיה מובילה כמו ICL, חל"י, משרד התיירות והמועצה האזורית תמר, מקדמת את כל התחומים יחדיו ואת ההתיישבות במרחב וכולם משולבים זה בזה."