3 צפייה בגלריה
מעבדת קורונה בשיבא
מעבדת קורונה בשיבא
מעבדת קורונה בשיבא
(צילום: עמית הובר)
שביתת עובדי המעבדות הציבורית בבתי החולים ובקופות החולים נכנסה היום (ה') ליומה החמישי - ואין כל התקדמות במשא ומתן עם משרד האוצר. בבתי החולים מתריעים כי אם לא יימצא פתרון בהקדם, הראשונים להיפגע הם החולים שהטיפול בהם מתעכב בשל העיכוב בפענוח.
במשרד הבריאות מציינים כי למרות דיונים רבים שנעשו עם משרד האוצר ועם האיגוד וההצעות שהונחו על השולחן בהן תוספת שכר, תקנים וכן גמול על מספר בדיקות לא הצליחו הצדדים להגיע להסכמה. שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר כי הפעולה הייתה הכרחית "לא ניתן לנהל מלחמה להצלת חיים במגפה בזמן שביתה. אני מקווה שהאירוע יסתיים במהרה לטובת המשך פעילות תקינה ומלחמה בנגיף".
יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות, אסתר אדמון, טענה כי למרות שהמדינה השקיעה בהכשרת מעבדות משוכללות בבתי החולים ובקופות לפענוח בדיקות הקורונה וגייסה עובדים על חשבון יתר המעבדות הציבוריות, המשרד לא מנצל את המערך המעבדתי הציבורי ואף מצמצם מחודש לחודש את היקף בדיקות הקורונה במעבדות הציבוריות. מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי התעקש שהמשרד מגיע למיצוי יכולת המעבדות הציבוריות, ולכן אין לממשלה ברירה אלא להכניס לתמונה את המעבדות הפרטיות.
3 צפייה בגלריה
אסתר אדמון ישראל כץ
אסתר אדמון ישראל כץ
המגעים התפוצצו. אסתר אדמון וישראל כץ
(צילום: דנה קופל, אבי מועלם)
אמש הגיש משרד הבריאות בקשה לצווי מניעה לשביתת עובדי המעבדות לאחר שהמו"מ עם משרד האוצר נכשל, והבוקר יתכנס דיון בבית הדין האזורי לעבודה בעניין. באיגוד המעבדות מוסרים כי השביתה נמשכת כל עוד בית המשפט לא קבע אחרת. העובדים שובתים כמחאה על שכרם הנמוך ותנאי עבודתם, וכן על עצירת הפרטת מערך הבדיקות.
מתחילת המגפה קראה המדינה לעוד ועוד גופים פרטיים לקחת חלק במערך הבדיקות כדי להגדיל את מספר הנבדקים מדי יום, אלא שמדו"ח שגיבשו מנהלי המעבדות עלה כי משרד הבריאות ניצל פחות מ-40% מהפוטנציאל של המעבדות.
בחודש יולי, לפי מנהלי המעבדות, המעבדות סיפקו הרבה פחות תפוקה ממה שהן יכולות. בבית החולים רמב"ם, למשל, מעבדת הקורונה עובדת 16 שעות ביממה, בכל ימות השבוע, ויכולה לפענח 800 בדיקות ביום. ביולי ביצעה המעבדה 232 בדיקות בממוצע, ובאוגוסט 267 בדיקות יומיות בממוצע. בבתי החולים מדווחים על פגיעה בפעילות השוטפת ועל עומסים במחלקות עקב אי ביצוע בדיקות. במסגרת השביתה ניתנים רק שירותי חירום לבתי החולים - אך לא במרפאות הקהילה. בדיקות הקורונה מבוצעות כרגיל כדי לקטוע את שרשראות ההדבקה.
באיכילוב התלוננו אתמול שטיפולם של חולים רבים מתעכב בגלל השביתה, בהם חולת סרטן בת 70 שממתינה לספירת דם ולבדיקת כימיה כדי לבחון את התגובה שלה לטיפול שקיבלה, בת 82 שאושפזה עם דימום מוחי וממתינה לספירת דם בעודה מונשמת ועוד. ד"ר בנצי כץ, מנהל המעבדה ההמטולוגית בבית החולים, פנה למנכ"ל משרד הבריאות וקרא למציאת פתרון מיידי למצוקת עובדי המעבדות.
פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית טען כי לא רק שהשביתה מסכנת את החולים המאושפזים במחלקות הפנימיות ופוגעת בשגרת הרפואה בכלל רחבי בתי החולים, היא גורמת להגדלת העומסים במחלקות. "על הממשלה לפתור את המשבר הקשה הזה, בטרם יוגדר האירוע כאסון בריאותי לאומי", אמר פרופ' אליס.
3 צפייה בגלריה
איכילוב
איכילוב
איכילוב
(צילום: gettyimages)
"מנתוני האוצר עצמו, 40% מהעובדים אצלנו זקוקים להשלמה לשכר המינימום", טענה אדמון, שהתנצלה על הפגיעה במערכת הבריאות. "אנחנו המגזר המקצועי הנחות והמקופח ביותר כבר שנים במערכת הבריאות. לאוצר יש ארבעה מיליארד שקל לבזבז על מיקור חוץ של בדיקות הקורונה והפרטה בפועל של המערך המעבדתי, אז שלא יספרו לנו סיפורים שבסוף לא נשאר כסף לעובדי המעבדות".
ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי הממונה על השכר מפרסם על פי חוק את כלל נתוני השכר במגזר הציבורי ובשירות המדינה. "נתונים אלה, בהם נתוני שכר עובדי המעבדות, מתבססים על נתוני אמת, כפי שמופיעים במערכות השכר של המדינה", ציינו. "לבקשת ראשי הארגון הועברו אליהם כלל הנתונים, לשביעות רצונם. לצערנו הרב, ולאחר ימים ארוכים של מו"מ מול ארגון העובדים הבא בדרישות מרחיקות לכת תוך ניצול של המצב הבריאותי הרגיש, המדינה לא הצליחה להגיע להסכמות ופנתה לבית הדין בבקשה שישים סוף לשביתה המיותרת בה נוקט הארגון".