אחרי פרסום הנתונים ההשוואתיים ב-ynet המצביעים על הבעייתיות בהגדרת הערים האדומות, טענו במשרד הבריאות כי הובהר לעיריית בני ברק שהיא נחשבת לאדומה לפי הנתונים, אולם היא אינה נכללת בין הערים האדומות בתוכנית הרמזור שאושרה בקבינט הקורונה. דיון נוסף בנושא צפוי להתקיים ביום חמישי. לצד זאת, העמקה בנתונים מראה כי התמונה המלאה הייתה ברורה למקבלי ההחלטות לפחות שבועיים לפני ההכרזה על הערים האדומות. המצב בעיר נמצא דווקא במגמת שיפור, ולא במגמת החמרה.
4 צפייה בגלריה
סיור בבני ברק
סיור בבני ברק
פרופ' גמזו בישיבה בבני ברק
(צילום: עיריית בני ברק)
בהשוואה של נתוני התחלואה בבני ברק ביחס לטבריה, אום אל-פחם וביתר עילית עולה כי מצבה של בני ברק רע יותר משאר הרשויות – שהוגדרו אדומות לפי תוכנית הרמזור של פרויקטור הקורונה, בניגוד לעיר החרדית שבמרכז הארץ.
אתמול בצהריים פרסם משרד הבריאות כי בבני ברק 491 חולים פעילים, שיעור הבדיקות החיוביות עמד על 15% ושיעור המאומתים שהתווספו ביחס לחולים פעילים לפני שבוע הוא 129%. יש לציין שאמש התפרסמו נתונים נוספים שלפיהם יש 531 חולים פעילים בבני ברק, אך לא פורסמו נתונים על אודות שיעור הבדיקות החיוביות ושיעור השינוי.

בנתונים שפורסמו שלשום, היום שבו הוכרזו הרשויות האדומות, היו בבני ברק 506 חולים פעילים (15 יותר מאתמול), ושיעור הבדיקות החיוביות עמד על 14% - נתון דומה לזה של אתמול. שיעור המאומתים שהתווספו בשבעת הימים האחרונים עמד על 143%. כלומר - חלה ירידה בשני פרמטרים חשובים.
ביום ראשון היו בעיר 515 חולים פעילים – המספר הכי גבוה השבוע. שיעור הבדיקות החיוביות היה 11% - נתון נמוך מהיומיים האחרונים, אבל שיעור המאומתים שהתווספו ביחס לחולים פעילים שבעה ימים קודם לכן היה 152%. כלומר, יום ראשון היה "יום השיא" בבני ברק מבחינת הקורונה ומאז חלה ירידה קלה.
4 צפייה בגלריה
תוכנית רמזור קורונה גמזו אינפו צבעים
תוכנית רמזור קורונה גמזו אינפו צבעים
תוכנית הרמזור. איפה השקיפות?
מנתונים שפורסמו במהלך חודש אוגוסט ניתן לראות כי המצב ב-12 וב-20 באוגוסט היה חמור הרבה יותר מהמצב כיום בבני ברק.
לפי משרד הבריאות, אתמול בבוקר הצביעו הנתונים שוב כי בני ברק היא עיר אדומה, אולם בעקבות החלטת קבינט הקורונה – הלימודים בה מתקיימים כסדרם. מחזיק תיק הבריאות בעיריית בני ברק משה מורגנשטרן אמר אתמול כי "הקביעה נעשית אחת לשבוע מכיוון שהנתונים דינמיים ומשתנים, ולא ניתן להביא למצב שבו עיר תהיה כתומה בבוקר ואדומה בצהריים – מה שיגרום לבלגן במוסדות הלימוד".
לטענתו, "השוואה בין מצבה של בני ברק היום לכל עיר אחרת אינה רלוונטית, מאחר שאתמול, בעת החלטת הממשלה, הייתה בני ברק כתומה".
4 צפייה בגלריה
עו"ד משה מורגנשטרן
עו"ד משה מורגנשטרן
משה מורגנשטרן
(צילום: עמית הובר)
אריק אדלר, האחראי על חמ"ל הקורונה בבני ברק, ציין כי חולים רבים שמוגדרים פעילים בבני ברק אינם נמצאים בעיר – אם כי במלוניות. "כ-300 נמצאים במלוניות, ומבחינת העיר הם בסטטוס מחלימים", הוא הסביר. "יש לנו בסך הכול כ-890 חולים, אבל מתוכם כ-550 נמצאים בעיר".
משרד הבריאות והפרויקטור פרופ' רוני גמזו לא מציגים את כל הנתונים שלפיהם הוחלט על הערים האדומות. מה הנתונים עליהם הסתמכו, הנוסחאות והתוצאות שאותם קיבלו. שקיפות בנתונים במצב של התמודדות מול מגפה לא תזיק ואף תסייע להבין את הצעדים שאותם נוקטים מקבלי ההחלטות על מנת למנוע את התפשטות התחלואה, תוך הבנה שהם לא נגועים בשיקולים שאינם ענייניים.
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 21:55, 01.09.20