יום כדור הארץ יחול מחר (יום ה'), וגוגל משתפת את סדרת ניסויי האקלים שבוצעו על ידי אומנים דיגיטליים מרחבי העולם, שיצרו סדרת מיצגים אינטראקטיביים מרתקים והמחשות ויזואליות מרהיבות, שמלמדות אותנו על ההשלכות הרות הגורל של שינויי האקלים על כדור הארץ.
הניסויים, שפורסמו במסגרת פרויקט מיוחד של Google Arts & Culture ו-UNFCCC, מבוססים בעיקר על ממצאי המפתח שפורטו בדו"ח האו"ם בעניין שינויי אקלים משנת 2018. האומנים למעשה הנגישו והמחישו נתונים מדעיים המפורטים בדו"ח, ועוזרים לנו להתחבר רגשית לנתונים אלו. האומנים השתמשו במגוון טכנולוגיות ויזואליות כדוגמת טכנולוגיית ענן נקודות (Point cloud), למידת מכונה, אנימציה וצילום ובכך מציעים נקודות מבט חדשות ואינטראקטיביות לנושאי אקלים מורכבים וטעונים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה מדוזה יכולה ללמד אותנו על שינוי האקלים?

אמנית הדיגיטל הויזואלי כריסטינה טרקיני (איטליה) לוקחת אותנו באמצעות טכנולוגיית ענן נקודות (Point cloud) ויזואלית למעמקי הים התיכון. פריחתן ושגשוגן של המדוזות במעמקי הים התיכון יכולה ללמד אותנו לא מעט על שינויי האקלים שלנו.
בהמחשה ניתן לראות בסרגל משמאל מה מתרחש במעמקי הים בקטגוריות מסוימות הקשורות לשינויי אקלים, כמו למשל עליית הטמפרטורה והשפעתה על המינים הימיים, עלייה במינים פולשניים, השפעת העלייה בחומציות המים ועוד. המיצג אף ממחיש את המתרחש במעמקי הים בחופי ישראל, לבנון ומצרים, ועד כמה המינים הפולשים, כמו מאות מינים של מדוזות, מסכנים את הדגים המקומיים בחופי צפון הארץ. כך ניתן לעבור על התרחשויות מתחת למים ביבשות ומדינות שונות.

"אוויר פלסטיק" – מה קורה לפלסטיק לאחר שאנו משליכים אותו?

פלסטיק שמושלך הולך ומתפרק לאינספור חלקיקים זעירים הקרויים מיקרופלסטיקים, שמתמזגים לבסוף באוויר שאנו נושמים ומגיעים גם לדגים שאנחנו אוכלים. אמנית המידע ג'ורג'יה לופי (ארה"ב) ממחישה זאת באופן ויזואלי. היא מספקת עדשות שדרכן ניתן "לראות" את החלקיקים הללו, שמרחפים באטמוספירה, ומקיפים אותנו כל הזמן. בכך היא חושפת את השפעת "אוויר הפלסטיק" על הסביבה ועל הבריאות האישית של כל אחד מאיתנו.
בהקלקה על הקישור ניתן לראות מהיכן הגיע כל חלקיק וכיצד הוא משפיע עלינו ועל הסביבה. במיצג ניתן לראות הדמיה של אוויר ובו חלקיקים מסוגים שונים והסבר על כל חלקיק. במיצג מאפשר לבחור מצבים שונים למשל של שלג, גשם, וגם בשנים הבאות ולראות כיצד הרכב החלקיקים באוויר משתנה בהתאם.
4 צפייה בגלריה
(צילום: מתוך הפרויקט)

"פילטר של השפעה": אילו זנים ייכחדו כאשר פני הים יעלו?

האמנית סיי מין מדרום קוריאה יצרה "פילטר של השפעה", דרכו ניתן לראות מה צפוי לקרות עם עליית גובה פני הים. סיי מין הריצה מודל של למידת מכונה על אלפי תמונות שעלו בחיפושי גוגל לזנים שונים של בעלי חיים. תוצאות החיפושים מראות מה צפוי לקרות לכ-62 זנים שונים של בעלי חיים עם ההתחממות הגלובלית ועליית פני הים, ומלמדות אילו זנים חדשים ייווצרו ואילו ייעלמו.
בסרגל הימני ניתן לראות את מד הטמפרטורה, הסרגל העליון מראה את סוגי החיות נבדקו מחרקים, בעלי כנף, יונקים, זוחלים ואנפיבים, צמחים, דגים וצמחי מים ועד מוצרי צריכה אנושיים כמו בקבוקים, נורות, פחיות ועוד. ככל שמעלים את סרגל הטמפרטורות מימין ניתן לראות כיצד החיות והצמחים השונים מתמעטים וכך ממחישים את תהליך ההכחדה עם ההחמרה בהתחממות הגלובלית.
4 צפייה בגלריה
פגיעה קשה בכלבי הים עקב ההתחממות
פגיעה קשה בכלבי הים עקב ההתחממות
פגיעה קשה בכלבי הים עקב ההתחממות
(צילום: מתוך הפרויקט)

הלגונה – עיר חוף דמיונית

באמצעות סרטון בן 8 דקות, לוקחת אותנו האומנית פליסיטי המונד (בריטניה) לעיר חוף דמיונית השוקעת לאיטה במים במשך 80 שנה המרוכזים לאורך הסרטון. הנוף, המורכב מכ-50 תמונות של אזורים שונים ברחבי העולם המצויים בסכנת הצפה בשל שינויי אקלים, מוצף במים עד ששוקע לחלוטין.
4 צפייה בגלריה
עיר חוף שנפגעת מעליית גובה פני הים
עיר חוף שנפגעת מעליית גובה פני הים
עיר חוף שנפגעת מעליית גובה פני הים
(צילום: מתוך הפרויקט)
הפרויקטים הללו מנגישים וממחישים מידע אקלימי מורכב, ועוזרים לנו להבין את השפעותיו והשלכותיו של מידע זה. הפרויקטים יוצגו במהלך השנה באירועי שינויי אקלים של האו"ם ויוסיפו מימד חדש ומרתק לחוויית האירועים והכנסים.