איך לומדים בעידן הדיגיטלי?

"צעירים ולמידה בעידן הדיגיטלי” הוא קורס חדש שיתקיים בשנה האקדמית הבאה בסמסטר א' בבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית, ויועבר על ידי חוקרת העולמות הדיגיטליים והווירטואליים, ד"ר רונית קמפף.
הקורס יעסוק בדרכי הלמידה בתקופת הקורונה ובהתמקדות של למידה של צעירים באמצעות הזום ("זום על הזום") וטכנולוגיות נוספות כמו משחקים, עולמות וירטואליים ועוד בעת הנוכחית. כמו כן, הקורס ידון בהשלכות של צורות הלמידה החדשות שנוצרו במהלך משבר הקורונה והשפעתן על עתיד בתי הספר, ספריות, מוסדות ציבור, מקומות העבודה והמשפחה. "במסגרת הקורס אתייחס גם לפרויקט שאני עושה עם משרד הבריאות באינסטגרם, שמיועד להנגיש מידע לילדים על הקורונה ולעזור להם להתמודד רגשית עם המצב המורכב", מוסיפה ד"ר קמפף.
3 צפייה בגלריה
זום
זום
זום
(צילום: shutterstock)




הדיון בקורס יתבסס על מחקרים פדגוגיים העוסקים בתהליך הלמידה, וישלב אותם עם מחקרים מתחום התקשורת והפקת מדיה, כמו גם עם מחקרי תרבות. השאלות שיעמדו במרכז הקורס הן, בין היתר, האם למידה ממשחק וידאו שונה מלמידה מספר? מהם כישורי הלמידה של דור שגדל על משחקי מחשב ומדיה חברתית? מי נשאר מאחור בעידן הדיגיטלי, ומהן הדרכים לקדמו? כיצד השפיעה הכנסת אמצעים דיגיטליים (למשל, זום) לבתי הספר והאוניברסיטאות בזמן הקורונה על הלמידה, ואיך מגיבים כלפיה תלמידים ומורים, סטודנטים ומרצים?
לצד הדיון התיאורטי, הקורס מתבסס על למידה פעילה וחוויתית שכוללת הפעלות והתנסות בכלים דיגיטליים שונים כמו משחקי מחשב, אפליקציות סלוללריות, עולמות וירטואליים, משקפי מציאות מדומה ועוד. באופן לא שגרתי, עבודת הסיום בקורס יכולה להיות מוגשת במגוון של פורמטים, ביניהם עבודה מודפסת, מצגת, סרטון וידאו, דף אינסטגרם ועוד.
זאת ועוד, "איומים ביולוגיים: העידן החדש של מיקרוביולוגיה" הוא סמינר מחודש שיועבר בשנת הלימודים הבאה בסמסטר אביב על ידי פרופ' ריימונד קמפפר מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, לתלמידי מוסמך ודוקטורט. מדובר באחד הקורסים שמורי הפקולטה לרפואה באוניברסיטה חידשו לאחרונה לאור התפרצות נגיף ה-"SARS-CoV-2".
"איומים ביולוגיים, הן ממחלות מתפרצות מדבקות כמו שפעת העופות והן משימוש בנגיפים, חיידקים או טוקסינים ביולוגיים למען ביו-טרור, מהווים יותר ויותר אתגר למיקרוביולוגיה העכשווית. הודות למגפת הקורונה SARS-CoV-2 המודעות לאיומים ביולוגיים הפכה לכלל-עולמית ומוכרת היום כחיונית להישרדות שלנו. במסגרת קורס זה, נסקור איומים ביולוגיים עיקריים וכמו כן, הפיתוח של אמצעי הגנה נגדם, כולל גם נגד נגיף הקורונה", נכתב בסילבוס הקורס המחודש. המשתתפים בקורס (מוגבל ל-20 בלבד) יידרשו להגיש הרצאות ברמה גבוהה, כהכנה להצגת חומר באופן קצר וקולע בכינוסים בין-לאומיים.

חדש: בית ספר למחקר ביו–רפואי וסרטן באוניברסיטת ת"א

אוניברסיטת תל אביב השיקה השבוע בטקס חגיגי את בית הספר למחקר ביו-רפואי וסרטן ע"ש שמוניס. בית הספר החדש הושק בהשקעה נדיבה, תרומת משפחת שמוניס שרואה במחקר ביו-רפואי ובפיתוח תרופות חדשות ואמצעי טיפול מתקדמים לסרטן ולמחלות אחרות את טובת האנושות כולה וטובת אזרחי ישראל בפרט. הטקס התקיים במעמד שר המדע והטכנולוגיה, יזהר שי ונשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אריאל פורת.
3 צפייה בגלריה
שר המדע והטכנולוגיה, יזהר שי יחד עם נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אריאל פורת
שר המדע והטכנולוגיה, יזהר שי יחד עם נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אריאל פורת
שר המדע והטכנולוגיה, יזהר שי יחד עם נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אריאל פורת
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
בית הספר משתייך לפקולטה למדעי החיים, ובמסגרתו החוקרים יתמקדו בזיהוי מנגנונים העומדים בבסיסן של מחלות הסרטן ומחלות אחרות ויפעלו לפיתוח תרופות חדשות, ושיפור איכות חייהם של החולים. כל זאת, באמצעות שיתוף פעולה בין חוקרים מתחומי מחקר שונים ופיתוח גישות מחקר חדשניות כמו ריצוף תאים בודדים, פרוטאומיקה, ליפודומיקה וביואינפורמטיקה. בית הספר החדש למחקר הסרטן יכלול חוקרים מובלים רבים, בהם: פרופ' טל דביר, פרופ' דני כהן, פרופ' אהוד גזית, ד"ר עדי שטרן ועוד.
כמו כן, השותפות החדשה תאפשר לאוניברסיטה להעשיר את סגל המחקר שלה במיטב החוקרים, לקלוט תלמידי בתר-דוקטורט מובחרים ותלמידים מצטיינים, ואף להעניק פרס שמוניס ומלגות שנתיות לדוקטורנטים מצטיינים ועוד. בית הספר יקיים שיתופי פעולה רבים עם מוסדות אקדמיים מובילים כולל אירוח כנסים בינלאומיים אשר יובילו לקידום המחקר וההשלכות הרפואיות שלו לטובתם של החולים בסרטן ובמחלות קשות אחרות.
נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אריאל פורת, אמר: "אני מבקש להודות למשפחת שמוניס על תרומתה החשובה והנדיבה. כספי התרומה יאפשרו לחוקרי בית הספר לעמוד בחזית המחקר העולמי ולפתח תובנות אשר יובילו לפיתוח טכנולוגיות ותרופות חדשות למלחמה בסרטן ובמחלות קשות אחרות".
ולד וסנה שמוניס הביעו תקווה כי התרומה תסייע לחזק את מעמדה של ישראל כמובילה עולמית בחקר הסרטן ובמחקר ביו-רפואה מולקולרית. ולד שמוניס: "אשתי סנה ואני מאושרים מכך שאנו מסוגלים להיות שותפים בתמיכה משמעותית במחקר מהשורה הראשונה לסרטן ולמחלות אחרות. לצערי מחלת הסרטן פגעה במשפחתי ובהרבה יותר מידי משפחות אחרות מסביב לעולם. אנחנו מקווים שתרומתנו תקדם את המחקר והטיפול במחלת הסרטן ובמחלות רציניות אחרות באופן משמעותי באוניברסיטת תל אביב, על מנת לשפר את חיי האנשים בישראל ומסביב לעולם".

הכשרת מורים במכללת קיי בתוכנית מואצת בת שלושה חודשים

המכללה האקדמית לחינוך על שם קיי בבאר שבע פתחה תוכנית חדשה להסבת אקדמאים, שפוטרו בצל המשבר הכלכלי, להוראה בתחומי המדעים. התוכנית תיערך במסלול מואץ בן שלושה חודשים בלבד, טרום קליטתם בחודש ספטמבר במערכת החינוך כמורים מן המניין.
3 צפייה בגלריה
לקראת החזרה
לקראת החזרה
(צילום: shutterstock )
במכללה אמרו כי התוכנית הינה חלק ממיזם של משרד החינוך ושירות התעסוקה להסבת מפוטרים בעלי תארים אקדמיים לתחום ההוראה במגוון מקצועות נדרשים, ובכך לתת מענה למאות אלפי העובדים שפוטרו בשל התפשטות נגיף הקורונה ולתגבר את מערכת החינוך בכוח אדם איכותי.
עוד אמרו במכללה במסגרת התוכנית, יוסבו אקדמאים מתחומי המדעים להוראת כימיה וביולוגיה בבתי הספר העל יסודיים. הלימודים במימון מלא של המדינה וכוללים דמי מחייה לתקופת הלימודים הראשונית. התוכנית המואצת תחל השבוע ותכלול חמישה ימי לימוד אינטנסיביים בשבוע של למידה מקוונת ולאחר מכן תקופת הכשרה מעשית. התוכנית תכשיר את הסטודנטים להוראה וחינוך בפדגוגיות חדשניות, כאשר המסיימים יוכלו להשתלב בדרכם החדשה כמורים כבר בספטמבר הקרוב, פתיחת שנת הלימודים הקרבה.
"הגיעו אלינו אנשים מוכשרים מאוד", אמר גיל יערי, ראש התוכנית להסבת אקדמאים בתוכנית המואצת במכללת קיי. "בעלי דוקטורט, בוגרי תואר שני, בכירים מעולם הפארמה, מדעי הסביבה ואיכות הסביבה וגם כאלה שעסקו בתחום החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי. הצבנו רף גבוה ובחנו ביסודיות את המועמדים; אנו חיים בתקופה שדורשת גמישות ויצירתיות. זהו צו השעה לתת מענה לאנשים מוכשרים ואיכותיים מאוד ולהחזירם אל מעגל העבודה".
פרופ' לאה קוזמינסקי, נשיאת המכללה, הוסיפה: "אנו גאים בסטודנטים והסטודנטיות החדשים שהצטרפו אלינו למסלול המואץ. מדובר באנשים בעלי ניסיון, מוכשרים ונחושים, שיתמודדו בתוכנית לימודים מואצת ואינטנסיבית בסופה יהפכו לעובדי הוראה ויכשירו את הדורות הבאים. הצלחתם היא הצלחתנו וגם הצלחת מדינת ישראל כולה בהתמודדות עם המשבר הנוכחי".

התמחות בחדשנות דיגיטלית באקדמית תל אביב-יפו

שנת הלימודים האקדמית תשפ"א תיפתח עם התמחות חדשות בחדשנות דיגיטלית, כחלק מלימודי התואר הראשון במערכות מידע באקדמית תל אביב-יפו.
באקדמית הסבירו כי עולם מערכות המידע השתנה והתרחב בשנים האחרונות, וכיום אנשי הטכנולוגיה בתוך הארגון מסוגלים לייצר בעבורו יתרון אסטרטגי באמצעות איתור פתרונות חדשניים דיגיטליים. במהלך שנות הלימוד הסטודנטים ישתתפו בסדנאות בלמידה מעשית וכן פיתוח פרויקט בפועל.
עוד הוסיפו באקדמית כי ההתמחות היא ייחודית בארץ לתלמידי מערכות מידע ובחרו להוסיפה משום שההכשרה הטכנולוגית של מערכות מידע מאפשרת לבוגרים להוביל בארגון חדשנות דיגיטלית, תוך כדי הישענות על הידע הטכנולוגי. המטרה ביצירת ההתמחות הזו, היא הוספת סט כלים חדש לגמרי של יצירה וחדשנות לסט הכלים הטכנולוגי שמקבלים בוגרי מערכות מידע במהלך התואר.
ראשת ההתמחות, ד"ר ענת גולדשטיין, אמרה: "כאשר אנו מגדירים חדשנות, בדרך כלל נזהה אותה בשני היבטים שונים: הראשון הוא ההיבט של שימוש בטכנולוגיה מתקדמת וחדשה, והשני הוא האימפקט שיש לטכנולוגיה על השוק שבו הארגון פועל".

שבוע פתוח באקדמית גליל מערבי

בהתאם למגבלות הקורונה, השבוע הפתוח באקדמית גליל מערבי יתקיים לאורך השבוע הבא, החל מה-16.8 ועד ליום שישי 21.8.
לרשות המבקרים בשבוע הפתוח זמינות מגוון דרכים ליצירת קשר עם יועצי לימודים במכללה: ניתן להיפגש פרונטלית בתיאום מראש ובהתאם לתקנות הקורונה, מפגש וירטואלי במספר פלטפורמות עם יועצי הלימודים, וגם קיימת אפשרות לקבוע פגישה אונליין "אחד על אחד" עם ראשי החוגים ועם דיקנט הסטודנטים.