2 צפייה בגלריה
מ' מורה מירושלים
מ' מורה מירושלים
"הוציאו אותי לחל"ת ואמרו לי שזה לטובתי". מ'
(צילום: שלו שלום )
לפני שנתיים התחיל מ', מורה בן 30, ללמד בחטיבת ביניים בירושלים כמחנך כיתה ז' ומורה לספורט. את השנה הראשונה בבית הספר הוא העביר כאישה, ובתחילת השנה השנייה הוא הודיע למנהל בית הספר שהוא מתחיל לעבור תהליך לשינוי מין לגבר. לא היה לו מושג ששנה לאחר מכן הוא ימצא עצמו מחוץ למערכת החינוך.
"בתחילת השנה הודעתי למנהל בית הספר שאני מתחיל לעבור תהליך של שינוי מין, התגובה הראשונית הייתה מאוד חמה ומכילה", הוא משחזר. "החלטנו ביחד ובשיתוף פעולה בשלב הראשון לא לחשוף את זה בפני הילדים, אלא לעשות את זה בהדרגה ובשלבים. תכננו שאתחיל את התהליך ושבסביבות מאי נשתף אותם. בנינו תוכנית מסודרת איך לעשות את זה, ובינתיים ההפרדה הייתה מאוד ברורה. בחדר המורים אם אין תלמידים בשטח, אז פונים אליי בלשון זכר, ואם התלמידים בשטח אז בלשון נקבה".
במהלך השנה הגיע מ' לשיחה עם המפקחת עם מנת לדון איך לתווך את המצב לילדים, ושם בפעם הראשונה הרגיש שהוא לא רצוי. "השיחה הייתה מאוד נעימה, ולכן הופתעתי שבסופה הציעו לי לעבור לבית ספר אחר בטענה שעדיף לי שהתלמידים יכירו אותי כגבר. הייתי מופתע, לא ציפיתי שדבר כזה יקרה. הם הציעו לי לעבור לבית ספר חדש, ביישוב אחר, רחוק מביתי. בסופו של דבר ההצעה התמסמסה והרגשתי כי אותו בית ספר לא מעוניין להעסיק אותי כמורה".
2 צפייה בגלריה
בניין משרד החינוך בירושלים
בניין משרד החינוך בירושלים
משרד החינוך: "הנושא מצוי בהליך משפטי"
(צילום: אלכס קולומויסקי, ארכיון ידיעות אחרונות )
מ' עדכן את מנהל בית הספר שבו עבד על השתלשלות האירועים והמנהל הציע לו לבדוק אפשרויות חלופיות עם המפקחת של ירושלים, אולם גם לה לא היה מה להציע לו. טענת המנהל הייתה שהוא לא יכול להמשיך להעסיק אותו כיוון שבעקבות שינוי מינו לגבר הוא אינו יכול להמשיך וללמד ספורט את כיתת הבנות, ולכן אין מספיק שעות לתת לו.
"בסופו של דבר הציעו לי לצאת לחל"ת בטענה שזה לטובתי. מנהל בית הספר טען בפניי שגם כשהייתי מורה לסבית חלק מההורים לא רצו שאחנך את הילדים שלהם. זה ממש שבר אותי. הבנתי שכל ההבטחות שניתנו לי אינן נכונות. לפני כל הסיפור הזה היה דיבור שאהיה רכז מקצוע, שארחיב את המגמה, והיום אני לא מוצא בית ספר שיקבל אותי. אחד מבתי הספר שפניתי אליהם אמר באופן חד-משמעי שהוא לא יקבל אותי כי אני באמצע תהליך של שינוי מגדרי".
"מדובר במורה מוערך עם תיק מלא המלצות, והדבר היחיד שהשתנה זה זהותו המגדרית", מסבירה עו"ד עירית אולמן מהקליניקה לזכויות עובדים באוניברסיטת תל אביב. "שאלתי את המפקחת אם הוא היה ממשיך אילולא היה טרנסג'נדר, והיא אמרה לי שכן. מדובר בתיק מאוד חמור עם אפליה נגד מורה רק בגלל שהוא טרנסג'נדר. כתבנו מכתב למשרד החינוך שיש חשש כבד לאפליה על רקע זהות מגדרית, אולם לא קיבלנו תשובה. הגשנו בקשה דחופה לבית דין לענייני עבודה כיוון שמשרד החינוך נכון להיום לא מוצא לו משרה, ושנת הלימודים בפתח".
מהאגודה למען הלהט"ב, הבית הפתוח לגאווה ולסובלנות בירושלים ופרויקט גילה להעצמה טרנסית נמסר: "היה מצופה מאלו שעוסקים בחינוך שילמדו על סובלנות, שוויון וקבלת האחר. מדובר באפליה פושעת נגד מורה שלא עשה דבר מלבד להיות הוא עצמו. לסיוע בכל מקרה להט"בופובי ניתן לפנות למרכז הדיווח של האגודה למען הלהט"ב באתר האגודה".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי הנושא מצוי בהליך משפטי והמשרד יתייחס אליו במסגרת הליך זה.