הסגר הלילי שהוכרז על שורת יישובים ובהם גם כאלה שבהם מתגורר רוב ערבי, לא הוביל להפסקת החתונות – שסומנו כגורם המרכזי להדבקה בנגיף הקורונה בחברה הערבית. לאור הטלת הסגרים, חתונות שתוכננו להתקיים בשעות הערב הוקדמו לשעות הצהריים. לצד זאת, המשטרה החלה להשתמש במסוקים כדי לאתר התקהלויות. צפו בתיעוד פעילות המסוקים שבפתח הכתבה.
5 צפייה בגלריה
מסוק משטרתי חג מעל קלנסווה במהלך הסגר הלילי
מסוק משטרתי חג מעל קלנסווה במהלך הסגר הלילי
מסוק משטרתי חג מעל קלנסווה במהלך הסגר הלילי
בעלי שמחות רבים החליטו לקיים אותן ב-16:00 וב-17:00 אחר הצהריים ולסיים אותן לקראת השעה 19:00, אז נכנס הסגר הלילי לתוקף. מנגד, רבים גם מציינים כי ההנחיות לא הגיעו אליהם במלואן – ומפנים אצבע מאשימה להסברה של משרד הבריאות והרשויות המקומיות בכל הנוגע להנחיות הקורונה ובמיוחד בנוגע לשמחות וחתונות.
"ההסברה בנוגע לקורונה לא שווה. חייבים למצוא עוד דרכים כדי להגביר את המודעות. איפה התקציבים שהועברו לרשויות המקומיות?", תהו תושבים בשיחה עם ynet. "אנחנו רוצים לראות צעדים בשטח. זה אחד הדברים שגורמים לא להישמע להנחיות".

5 צפייה בגלריה
אולמות אירועים במגזר הערבי עדיין פתוחים למרות הסגר
אולמות אירועים במגזר הערבי עדיין פתוחים למרות הסגר
אולם "הארמון" בטייבה. "הפתיחה תוריד את התחלואה"
תושבים ביישובים הערביים ששוחחו עם ynet אמרו שהם גם לא מתכוונים לבטל את החתונות. "אנחנו רוצים את זה בכל מחיר, גם אם יהיה סגר. שימצאו פתרונות, לא על חשבון השמחות", הם אמרו. "אפשר לראות מה קורה בבתי קפה, סניפי דואר ומסעדות במשך היום. לשם מגיעים המון אנשים ואף אחד לא מדבר. הקורונה מגיעה רק בשעות הלילה?".
כפי שמסתמן כרגע, הסגר הלילי לא הוביל למיגור החתונות בחברה הערבית, שכן משפחות רבות מקיימות את השמחות בתוך בתים עם מוזמנים רבים, שלא שומרים על ההנחיות. המשטרה צפויה להתקשות להתחקות אחר כל בעלי השמחות, מאחר שהן מתקיימות בתוך נכסים פרטיים.
על כן, תושבים רבים טוענים כי הפתרון היחיד לקיום השמחות הוא פתיחת אולמות האירועים, ולאפשר כניסת מוזמנים על-פי גודל האולם. "הצעד הזה יוריד את התחלואה", הם טענו.

בעלי האולמות: ההפסדים אדירים והתחלואה עולה

מוחמד מג'אדלה, סגן ראש העיר בקה אל-גרבייה, אמר כי הוא מציע לפתוח את האולמות. "בדרך הזו הרשויות יכולות לערוך ביקורות ולדבר עם אנשים על הכללים. מעצם העובדה שאין אולמות, החתונות מתקיימות בבתים – ולנו אין שליטה על המקומות האלה", ציין מג'אדלה.
5 צפייה בגלריה
אולמות אירועים במגזר הערבי עדיין פתוחים למרות הסגר
אולמות אירועים במגזר הערבי עדיין פתוחים למרות הסגר
"הכול מתנהל במקומות פיראטיים". חאג'-יחיא
גם בעלי האולמות מתחו ביקורת על ההחלטה לסגור את אולמות האירועים, בעוד שהשמחות מתקיימות בבתים הפרטיים של החוגגים. "חודשיים אין לנו עבודה והכול סגור. כולם אומרים שאם יפתחו את האולמות התחלואה תרד", אמר מועתז חאג'-יחיא, מבעלי "אולם הארמון" בטייבה. "מחודש יולי, שאז סגרנו, התחלואה ביישובים הערביים הולכת וגדלה".
"כל המשפחות שהיו אמורות לערוך חתונות באולמות קיימו אותן במקומות פיראטיים עם אפס בקרה ועם מספר רב של משתתפים", הוסיף חאג'-יחיא. "לאנשים נמאס ללכת להשתתף בחתונות בתוך בתים. אנחנו דורשים לפתוח את האולמות. אנשים לא עושים חשבון לקנס של 5,000 שקל. הם יודעים שזה הפך לחלק מהוצאות החתונה".
5 צפייה בגלריה
אבראהים ג'באלי בעל אולם אירועים בטייבה
אבראהים ג'באלי בעל אולם אירועים בטייבה
אבראהים ג'בלי. "לא ברור איך במסעדות כן ובאולמות לא"
אל חאג'-יחיא הצטרף אבראהים ג'בלי, בעל אולם "אל-אסאטיר" בטייבה. "המצב מאוד קשה. הפסדתי מאות אלפי שקלים. הגיע הזמן לפתוח את האולמות כדי להוריד את התחלואה וכדי לעצור את החתונות בבתים. אני לא מבין איך במסעדות מאפשרים לקיים חתונות ואצלנו באולמות הכול סגור".

"סגירת מערכת החינוך – אסון"

בחברה הערבית העבירו ביקורת גם על ההחלטה לסגור את בתי הספר. אינאס, תושבת ואדי ערה, אמרה כי זו החלטה הרסנית שפוגעת בילדים. "אפשר להסתכל על הנתונים. התחלואה עלתה בחופש הגדול. עכשיו הילדים נשארים בבית ואין להם לאן ללכת", היא אמרה. "אני לא יכולה להשאיר אותם בבית. הם חייבים לנשום אוויר".
סגן ראש העיר בקה אל-גרבייה מוחמד מג'אדלה אמר כי סגירת בתי הספר היא אסון קשה, כלשונו. "העירייה וכל מערכת החינוך הכינה את עצמה בצורה מקצועית. כולם הצדיעו לנו", אמר. "לצערי, אחרי כמה ימים הוחלט פתאום על סגר בבקה".
5 צפייה בגלריה
האני עתאמנה
האני עתאמנה
האני עתאמנה. תלמידי היסודי יוותרו על הלימודים המקוונים?
ראש ועד ההורים בעיר, האני עתאמנה, פנה למשרד החינוך במכתב שבו כתב כי הורי התלמידים בבתי הספר היסודיים שוקלים לוותר על הלמידה מרחוק. "מעבר חפוז למערכת הלמידה מרחוק דבר שדורש הרבה משאבים, הכנות והיערכות מצד ההורים", כתב עתאמנה.
"אנחנו בוועד ההורים המקומי של העיר מתכוונים לבקש מכל הורי תלמידי העיר להימנע מההשתתפות במערכת הלמידה מרחוק בבתי הספר היסודיים עד לפתיחתם בצורה שהייתה לפני הטלת הסגר על העיר.