בדרום קוריאה נערכה הלווייתו של ראש העיר סיאול, פארק וון סון, ששם קץ לחייו אחרי שהואשם בהטרדה מינית. למרות מחאה גדולה נערכה לו הלוויה ציבורית.
הפוליטיקאי הליברלי, שבעבר היה עו"ד לזכויות אדם, היה דמות מרכזית במפלגת השלטון בדרום קוריאה, המפלגה הדמוקרטית. במשך קרוב לעשור הוא כיהן כראש העיר של סיאול - שבה חיה כחמישית מאוכלוסיית דרום קוריאה.
8 צפייה בגלריה
טקס הלוויה ראש העיר סיאול פארק וון סון דרום קוריאה
טקס הלוויה ראש העיר סיאול פארק וון סון דרום קוריאה
טקס ההלוויה של ראש העיר סיאול
(צילום: gettyimages)
ביום שישי נמצאה גופתו של פארק בהר בסיאול, יום אחרי שמזכירתו לשעבר הגישה נגדו תלונה ואמרה שפארק בן ה-64 הטריד אותה מינית. פארק השאיר אחריו פתק שבו ביקש "סליחה מכולם".
למרות הרגישות סביב מותו החליטה עיריית סיאול לנהל את הלווייתו של ראש העיר. היא החליטה שאירועי ההלוויה יימשכו חמישה ימים, יומיים יותר מהנהוג בדרום קוריאה. אתר זיכרון הוקם מחוץ לבניין העירייה ומיום שישי הגיעו יותר מ-20,000 איש לחלוק כבוד אחרון לפארק.
בגלל הגבלות הקורונה בטקס ההלוויה שנערך הבוקר בבניין העירייה השתתפו כ-100 איש בלבד. הטקס הועבר בשידור חי ברשת. בתו של פארק אמרה בטקס ההלוויה אמרה בתו: "כשפגשתי את האזרחים בזה אחר זה יכולתי להרגיש את השמחה של אבי".
במקביל לזעזוע ממותו של הפוליטיקאי הבכיר, בציבור הקוריאני נמתחה ביקורת רבה על העובדה שכספי הציבור מממנים את מסע ההלוויה. יותר מ-500,000 קוריאנים חתמו על עצומה אינטרנטית שמתנגדת להלוויה ציבורית.
8 צפייה בגלריה
טקס הלוויה ראש העיר סיאול פארק וון סון דרום קוריאה
טקס הלוויה ראש העיר סיאול פארק וון סון דרום קוריאה
(צילום: gettyimages)
"האם הציבור חייב לצפות בהלוויה מפוארת שנמשכת חמישה ימים של פוליטיקאי חזק ששם קץ לחייו בגלל טענות להטרדות מיניות?", נכתב בעצומה. "איזה מסר זה מנסה להעביר?". מחברי העצומה הוסיפו שהדבר הראוי לעשות הוא לקיים הלוויה משפחתית צנועה.
במהלך השידור החי של טקס ההלוויה קוריאנים רבים פרסמו הודעות שבהן התאבלו על מותו של פרק. בהודעות גולשים נכתב בין השאר: "תנוח על משכבך בשלום", "היית ראש העיר הטוב ביותר" ו"הלב שלי נשבר". בהמשך גם מתנגדיו של פארק השמיעו את קולם וכתבו: "תתביישו", "צביעות" ו"מה אתם עושים עם כספי המסים?".
התנועה העולמית MeToo הגיעה לפני שנתיים גם לדרום קוריאה הפטריארכלית, והעלתה את המודעות להטרדות ותקיפות מיניות נגד נשים. פארק, שפעל למען קידום מעמד האישה בדרום קוריאה, הוא הפוליטיקאי הבכיר ביותר ששמו נקשר להטרדות מיניות במדינה.
בעקבות מותו של פארק נסגרה החקירה המשטרתית שבדקה את תלונת המזכירה לשעבר. תומכיו של ראש העיר מאשימים את המתלוננת במותו ודורשים לחשוף את שמה. במקביל קראו אזרחים לסיאול לפתוח בחקירה נפרדת.
8 צפייה בגלריה
מחוץ לעיריית סיאול הלוויה ראש העיר פארק וון סון דרום קוריאה
מחוץ לעיריית סיאול הלוויה ראש העיר פארק וון סון דרום קוריאה
מתאבלים על מותו של פארק מחוץ לבניין העירייה
(צילום : gettyimages)
עורכת הדין של המזכירה אמרה לכתבים שהעובדת סבלה מצורות שונות של הטרדות מיניות מצד ראש העיר - כולל הודעות טקסט בשעות לילה מאוחרות ותמונות "סלפי" של פארק בתחתונים - במהלך ארבע השנים שבהן עבדה איתו.
פארק נהג לקרוא לה לחדר שסמוך למשרדו וביקש ממנה "לחבק אותו". באחד המקרים, כך לפי עורכת הדין, הצמיד את שפתיו לברך החבולה של המזכירה. "הייתי צריכה לצרוח ולדווח על כך בפעם הראשונה", אמרה האישה בהצהרה לתקשורת.
פארק התגאה בפעילות שלו לשוויון מגדרי וחברתי בארצו. הוא נבחר שלוש פעמים לראשות העיר סיאול. הניצחון האחרון היה ב-2018. שמו של פארק עלה כמועמד אפשרי לרשת את מקומו של הנשיא מון ג'אה אין.
הנשיא מון שלח פרחים לטקס ההלווייה וראש הסגל שלו השתתף בה, כפי שעשו בכירים אחרים מהמפלגה הדמוקרטית. מנגד מנהיג המפלגה השמרנית מהאופוזיציה, ומנהיג המפלגה העממית ממחנה המרכז, לא הגיעו לחלוק כבוד אחרון לראש העיר.
אה צ'יאול סו, מנהיג המפלגה העממית, כתב בפייסבוק: "זה זמן שבו דרושה יותר מתמיד התבוננות מעמיקה של התפישות וההתנהגויות של בכירים במדינה שלנו".
בעיתון "קוריאה הראלד" התייחסו למחלוקת על הלווייתו של פארק וכתבו במאמר המערכת: "ספק אם הלוויה עירונית היא צעד ראוי. הטקס הרשמי יוצר רושם שלפארק מגיע כבוד ושהוא חף מפשע".
8 צפייה בגלריה
מחוץ לעיריית סיאול הלוויה ראש העיר פארק וון סון דרום קוריאה
מחוץ לעיריית סיאול הלוויה ראש העיר פארק וון סון דרום קוריאה
(צילום : EPA)
"עכשיו הזמן להתאבל", אמר פאיק נאק צ'ונג, מבקר ספרות שעזר לערוך את ההלוויה. הוא אמר שהאבל "לאו דווקא כולל חשבון נפש". בהמשך היום גופתו של ראש העיר תישרף, והאפר יועבר לעיר הולדתו של פארק במחוז דרם קיאנגסאנג.
תנועת MeToo בדרום קוריאה מחתה נגד עשרות גברים בעמדות מפתח שנטען שביצעו עבירות מין. עד פארק הבולט שבהם היה מושל לשעבר שרצה לרוץ לנשיאות ב-2017. אותו מושל, אן הי ג'ונג, נשלח לכלא בשנה שעברה אחרי שעוזרת שלו האשימה אותו באונס.