שש שנים אחרי תחילת הליכי הסגרתה של מלכה לייפר לאוסטרליה, קבע הבוקר (יום ב') בית המשפט המחוזי בירושלים כי מדינת ישראל תוכל להסגיר את המורה שנאשמת בביצוע עבירות מין בתלמידותיה לאוסטרליה, שם הוגשו נגדה האישומים עוד בשנת 2008. לייפר צפויה לערער על ההחלטה לבית המשפט העליון. לפי החלטת בית המשפט הבוקר, היא תשהה תחת משמרת של שירות בתי הסוהר עד להסגרתה או עד לשינוי ההחלטה.
5 צפייה בגלריה
מלכה לייפר
מלכה לייפר
מלכה לייפר
(צילום: עמית שאבי)
הליך הסגרתה של לייפר נמשך שנים ארוכות, בין היתר לאור הקביעה שהיא אינה כשירה לעמוד לדין. בהמשך הוא חודש לאחר שהוצגו ראיות ולפיהן היא מתפקדת כרגיל. בתחילת החודש דחה בית המשפט העליון את ערעורה של לייפר על ההחלטה שהיא מתפקדת כרגיל, וקבע כי היא כשירה לעמוד לדין.
השופט יצחק עמית מתח ביקורת על הימשכות ההליכים המשפטיים בנוגע למצבה הנפשי של לייפר, שנבחן לעומק כמו בהליך פלילי רגיל ולא בהליך הסגרה שמטבעו אמור להיות מצומצם. "הליכי הסגרה אינם אמורים להיות 'חזרה גנרלית' של ההליך העיקרי שאמור להתנהל במדינה המבקשת. גם מטעם זה, אין מקום לבחון את סוגיית הכשירות לעמוד לדין, כאילו מדובר בהליך פלילי מקומי" כתב עמית. "במסגרת הליכי הסגרה, שאמורים להיעשות באופן יעיל ותכליתי, נקלענו בתיק זה להליך חריג של בדיקת כשירות, שנדיר שהיו כמותו בישראל, אף לא במסגרת תיקי רצח 'רגילים'".

5 צפייה בגלריה
בני משפחתה של מלכה לייפר בבית המשפט
בני משפחתה של מלכה לייפר בבית המשפט
בני משפחתה של מלכה לייפר בבית המשפט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
מלכה לייפר בהשמעת פסק הדין
מלכה לייפר בהשמעת פסק הדין
לייפר מורידה את ראשה בדיון בבית המשפט
5 צפייה בגלריה
האחיות דסי ארליך, אלי סאפר וניקול מאייר
האחיות דסי ארליך, אלי סאפר וניקול מאייר
דסי ארליך, אלי סאפר וניקול מאייר. המתלוננות נגד לייפר
(צילום: עמית שאבי)
מארגון מגן המלווה את נפגעות לייפר נמסר כי "החלטת בית המשפט הסירה אבן מעל ליבנו והוכיחה מעל לכל ספק שמלכה לייפר ראויה לעמוד לדין. כבר מתחילת הדרך טענו שלייפר כשירה לעמוד לדין וצריכה להיות מוסגרת לאוסטרליה. אנו שמחים שבית המשפט אימץ את טענותיו והסיר את המסכה מעל פני המתחזה".
ח"כ איילת שקד, שרת המשפטים לשעבר, קראה לבית המשפט העליון לקבוע במהירות דיונים בפרשה ברגע שלייפר תערער על החלטת המחוזי. "בית המשפט קיבל את ההחלטה הנכונה. מלכה לייפר צריכה להיות מוסגרת לאוסטרליה ולעמוד שם לדין בהקדם האפשרי", היא אמרה. "בגלל הימשכות ההליכים - ראוי שהעליון יקבע דיונים במהירות".
סנגוריה של לייפר, עורכי הדין טל גבאי ויהודה פריד, מסרו: "החלטת המחוזי מהיום אינה סוף פסוק וההכרעה הסופית תתקבל בבית המשפט העליון, בעקבות ערעור שבכוונת מרשתנו להגיש". לטענתם, "בימים אלה ממש מומחי שב״ס מאבחנים את הגב לייפר כחולת נפש ומעניקים לה טיפול אנטי פסיכוטי משמעותי".
סנגור נוסף, ניק קאופמן, הוסיף כי "ההסגרה היא החלטה פוליטית. אנו נטען ששר המשפטים המכהן אינו יכול להפעיל את שיקול דעתו לאור החלטות פסולות של הממונה עליו, ראש הממשלה".

ארבע שנות עבירות באוסטרליה

על פי בקשת ההסגרה, לייפר מבוקשת באוסטרליה כדי להעמידה לדין שם בגין ביצוע עבירות מין בין השנים 2008-2004 בשלוש תלמידות בית הספר החרדי לבנות "עדת ישראל" במלבורן, תוך ניצול מעמדה כמורה וכמנהלת ותמימותן של הילדות.
בבקשת ההסגרה מיוחסים ללייפר עשרות אישומים, הכוללים מעשה מגונה בקטין ואינוס. בעקבות התלונות של תלמידות נגדה הושעתה לייפר ב-2008 מבית הספר ונמלטה לישראל. במרץ 2012 הוצא נגדה צו מעצר בבית משפט באוסטרליה, וב-2014 החלו הליכי ההסגרה מישראל. לייפר נעצרה, אך שוחררה למעצר בית בביתו של הרב גרוסמן במגדל העמק.
ב-2016 קבע הפסיכיאטר המחוזי כי לייפר אינה כשירה לעמוד לדין, ולכן הופסקו הליכי ההסגרה ולייפר קיבלה טיפול פסיכיאטרי אחת לחודש, אך חוקרים פרטיים חשפו כי לייפר היא למעשה מתחזה, וכי היא מתפקדת באופן עצמאי. בדצמבר 2017 היא תועדה מסתובבת בשכונת מגוריה בירושלים, עורכת קניות וממתינה בסניף הדואר.

בעקבות התיעוד, שהציג את לייפר כאדם נורמטיבי, הוגשה תלונה במשטרה וחודשו הליכי ההסגרה נגדה. כמו כן הוגשה חוות דעת פסיכיאטרית חדשה שקבעה כי לייפר אינה סובלת ממחלת נפש במובנה המשפטי, מבינה את משמעות ההליך וכשירה לעמוד לדין.
ואולם, בספטמבר שעבר קבעה השופטת חנה מרים לומפ מבית המשפט המחוזי בבירה כי לייפר אינה כשירה לעמוד לדין. "בשל פגמים רבים שעלו בחוות הדעת של הפסיכיאטר המחוזי, שבין היתר התבססו על עובדות שגויות שהוצגו בפני הרופאים, הדבר השפיע על דעתם בטרם חוות הדעת", קבעה לומפ. היא קבעה עוד כי הראיות שהוגשו על-ידי הפרקליטות כמו שיחה עם אנשים ועריכת קניות "אינם מלמדים בהכרח על התחזות פסיכיאטרית".
עם זאת, לאור הסתירות שעלו בעבר ומורכבות המקרה, היא החליטה למנות צוות מומחים מטעם בית המשפט שיבחן שוב את מצבה הנפשי של לייפר. בינואר האחרון קבע צוות המומחים שמינה בית המשפט לבדיקת מצבה הנפשי של מלכה לייפר כי היא כשירה לעמוד לדין.