פרשת רציחתה של ונסה גילן, חיילת אמריקנית בת 20 ששירתה בבסיס פורט הוד של צבא ארה"ב בטקסס ונעלמה לפני יותר מחודשיים, מעוררת בימים אלה עיסוק בסוגיית ההטרדות והתקיפות המיניות בצבא האמריקני. גילן נעלמה ב-22 באפריל, ואחרי שבועות של חיפושים נמצאו בשבוע שעבר, ב-30 ביוני, שרידי גופתה במרחק כמה עשרות קילומטרים מהבסיס. החוקרים מצאו גם את גופתו של חייל בשם ארון רובינסון, בן 20, שלפי החשד רצח אותה.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
6 צפייה בגלריה
ארה"ב חיילת ונסה גילן נעדרת
ארה"ב חיילת ונסה גילן נעדרת
ונסה גילן. יותר מחודשיים של חיפושים
6 צפייה בגלריה
 פינת זיכרון לוונסה בטקסס. "חייבים את זה למשפחות"
 פינת זיכרון לוונסה בטקסס. "חייבים את זה למשפחות"
פינת זיכרון לוונסה בטקסס. "חייבים את זה למשפחות"
(צילום: AP)
הפעם האחרונה שבה נראתה טוראית-ראשונה גילן בחיים הייתה בשעת צהריים מוקדמת של יום היעלמה באפריל, ואז ראו אותה במגרש חנייה בבסיס פורט הוד. המכונית, הארנק ומסמכים מזהים שלה נמצאו בנשקייה בבסיס, אבל הטלפון שלה נעלם יחד איתה.
בימים ובשבועות שלאחר מכן סיפרה משפחתה של גילן כי היא התלוננה בפני מכריה שחייל בבסיס מטריד אותה מינית, אבל פחדה לדווח למפקדיה. לפי החשד, החייל הזה היה אותו ארון רובינסון, החשוד ברציחתה. לדברי גילן, הוא עקב אחריה למקלחות ותצפת עליה.
6 צפייה בגלריה
קיר זיכרון לוונסה ליד בסיס פורט הוד
קיר זיכרון לוונסה ליד בסיס פורט הוד
קיר זיכרון לוונסה ליד בסיס פורט הוד
(צילום: gettyimages)
"היא סיפרה על ההטרדות לחברים שלה, היא סיפרה על זה למשפחה שלה, היא סיפרה על זה אפילו לחיילים אחרים בבסיס, אבל היא לא רצתה להגיש תלונה רשמית כי היא פחדה שינקמו בה וינדו אותה, וכמו רוב הקורבנות פשוט ניסתה להתמודד עם זה לבד", אמרה אחותה של גילן, לופה.

מגפה בצבא

אחרי יותר מחודשיים של חיפושים נמצאו שרידי גופתה של גילן ליד נהר לאון, כ-48 קילומטרים מהבסיס, ואז נמצאה גם גופתו של רובינסון. התברר כי הוא שם קץ לחייו. בעקבות מציאת גופותיהם של השניים נעצרה בת זוגו של רובינסון, ססילי אגילר בת ה-22, וכעת היא מואשמת בקשירת קשר לשיבוש ראיות.
6 צפייה בגלריה
בת הזוג התבקשה לעזור לבתר את הגופה. ונסה גילן
בת הזוג התבקשה לעזור לבתר את הגופה. ונסה גילן
בת הזוג התבקשה לעזור לבתר את הגופה. ונסה גילן
(צילום: AFP)
לפי משרד המשפטים האמריקני, מהחקירה עולה כי רובינסון סיפר לאגילר שהוא רצח את גילן במכת פטיש לראשה, ואז הוא ואגילר העבירו את גופתה לאתר מבודד ושם נפטרו ממנה. רובינסון, כך לפי החוקרים, ביקש מאגילר לעזור לו לבתר את הגופה.
ימים ארוכים אחרי מציאת גופתה של גילן אישר הערב (יום ג') הגנרל סקוט אפלנדט, המפקד הבכיר בבסיס פורט הוד, כי השרידים זוהו רשמית כשרידי גופתה של החיילת הנעדרת. "אין לי מילים לבטא את האובדן הטרגי", אמר בהודעתו.
עורכת דינה של משפחת גילן סיפרה שהחיילת התכוונה להגיש תלונה על הטרדה מינית נגד רובינסון, ושהמשפחה מעריכה כי זו הסיבה לכך שהוא רצח אותה. לדברי עורכת הדין ההטרדות המיניות בצבא האמריקני הן לא פחות מ"מגפה", והיא קראה לקונגרס לפתוח בחקירה בעניין: "אי אפשר להעלים עין יותר".

הצבא: אין תימוכין לטענת ההטרדות

פרשת רציחתה של גילן זכתה להתייחסות מצד כמה אישים בולטים, בהם המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב, ג'ו ביידן. "אנחנו חייבים את זה למי ששמים את עצמם במדים ולמשפחותיהם", אמר, "אנחנו חייבים לשים סוף להטרדות המיניות ולתקיפות המיניות בצבא ולמצות את הדין עם המבצעים".
6 צפייה בגלריה
סלמה הייק למען חיילת ונסה גילן נעדרת ארה"ב:
סלמה הייק למען חיילת ונסה גילן נעדרת ארה"ב:
גם השחקנית סלמה הייק התגייסה למען ונסה בימי החיפושים
הסנאטורית הדמוקרטית מניו יורק קירסטן גיליברנד קראה למפקח הכללי של הפנטגון לפתוח בחקירה. לדבריה פרשת רציחתה של גילן "מעלה שאלות חמורות ומדאיגות בנוגע ליכולתו של הצבא למנוע הטרדות מיניות ותקיפות מיניות, להגיב על מעשים פליליים ולהשיג צדק לקורבנות ולבני משפחותיהם. חייבת להיות חקירה מלאה ויסודית בנוגע להיעלמות של גילן, הן כדי להשיג צדק והן כדי לחולל שינוי בגישה של הצבא לתקיפות מיניות בו ולתרבות שמאפשרת אותן".
דיימון פלפס, האחראי על החקירה שמנהל הצבא בעניין, אמר במסיבת עיתונאים בשבוע שעבר שלעת עתה אין "מידע אמין" התומך בטענות על תקיפה מינית, אבל אתמול הבטיח המפקד אפלנדט להשלים את החקירה ולפעול בהתאם לממצאים. "כל אדם שמביע נכונות לשרת את משפחתו ואת ארצו במדים ראוי לביטחון וליחס הגון ומכבד", אמר. "לקורבנות של הטרדות מיניות ותקיפות מיניות אני אומר – אנחנו שומעים אתכם".