5 צפייה בגלריה
קייטנה בבית ספר בשדרות
קייטנה בבית ספר בשדרות
ההורים דורשים לחזור לקפסולות
(צילום: רועי עידן)
330 גני הילדים ובתי ספר של החופש הגדול נסגרו עד כה בהנחיית משרד הבריאות בעקבות חשיפה לחולי קורונה, ו-140 מוסדות חינוך נסגרו על ידי הרשויות המקומיות מטעמי זהירות, אך שר החינוך יואב גלנט ממשיך להתעקש על קבוצות גדולות ומתנגד למעבר למתכונת הקפסולות, חרף עמדת משרד הבריאות שחושש מהדבקות המוניות.
בעוד שהוראות משרד הבריאות מגבילות את ההתקהלויות ל-20 בני אדם, הממוצע שקבע משרד החינוך לבית הספר של החופש הגדול עומד על 28 תלמידים - מה שאפשר לפתוח כיתות צפופות של עד 37 תלמידים.
כבר בשבוע שעבר דרשו במשרד הבריאות לפתוח את בית הספר של החופש הגדול בקפסולות כדי למנוע מקרי הדבקה או לפחות לצמצם את מספר התלמידים וההורים שיידרשו לבידוד במקרה של חולה מאומת, אך השר גלנט התנגד. הורים וארגוני חינוך זעמו על החלטתו, ודורשים ממשרד החינוך לקבל על עצמו את ההגבלות שכל הציבור נדרש אליהן.
5 צפייה בגלריה
חוזרים לגנים בחיפה
חוזרים לגנים בחיפה
חשש מהדבקות בגנים
(צילום: דוברות עיריית חיפה)
יו"ר ארגון הגננות והמחנכות, דורית חזן, פנתה לגלנט במכתב בדרישה לחזור למתכונת הקפסולות. "אנו בעיצומו של הגל השני של הקורונה, כמות המתפללים בבתי הכנסת והנוסעים באוטובוסים שוב הוגבלה ל-20 אנשים, ורק בקייטנת בית הספר של החופש הגדול דחוסים 35 ילדים ועוד אנשי צוות במרחב קטן מאוד", כתבה חזן.
לדבריה, "בבתי הספר של החופש הגדול דאגו לדחוס עוד ועוד תלמידים, כאילו שבריאותם של הילדים והצוותים לא חשובה למדינה".
יו"ר פורום הגנים בוועד ההורים של תל אביב, עורך הדין אחז אגם, טען כי החלטת המדינה לקבוע ממוצע של 28 ילדים בגנים הוא בבחינת לעג לרש, והחליט לוותר על שליחת ילדיו למסגרות הקיץ.
"בכל יום סוגרים גנים ובתי ספר, וכמו הורים אחרים גם אנחנו חוששים שהילדים יידבקו ויחלו, או שבגלל חשיפה לחולה יכניסו את כל הבית לבידוד", אמר. "התחושה הכללית היא שאין בעל בית שמנהל את המשבר".
לדבריו, העובדה שמכריחים את הרשויות לאחד כיתות, לפעמים אפילו מארבעה גנים שונים, מראה שאין מי שחושב על טובת הילדים, אלא המחשבה מאחורי המהלך היא רק משיקולים כלכליים.
5 צפייה בגלריה
חזרה לגנים באופקים: גן כלנית
חזרה לגנים באופקים: גן כלנית
ערבוב בין גנים ויותר מ-30 ילדים בכיתה
(צילום: חיים הורנשטיין)
"במקום להשאיר את הכיתות המקוריות, מתוך הבנה שהחשיבות, הן הבריאותית והן החינוכית היא לכיתות קטנות, משחקים בבריאות הילדים שלנו ובונים מסגרות לא הגיוניות", אמר .
גם סגנית ראש העיר תל אביב, ציפי ברנד, האשימה את המשרד במחדל. "לא פלא שנתוני התחלואה נראים כך", אמרה ברנד. "אנחנו מקבלים הוראות סותרות ממשרדי הממשלה, בעוד שמשרד החינוך ממשיך לרודף אחר ממוצעים של מספרי ילדים בכיתות הגן במקום להתחבר לשטח. כאילו שלערבובם של הילדים בין הכיתות ויצירת כיתות גן חדשות תוך ימים אין השלכות בריאותיות משמעותיות".
ברנד הוסיפה כי "משרד החינוך חייב להורות ולתקצב באופן מיידי את המשך הפעילות במסגרת הכיתות האורגניות על כל המשתמע מכך, גם אם מדובר בכיתות קטנות מהממוצע".

מנהלים דורשים לבטל את בחינות הבגרות שנותרו

בשל העלייה בתחלואה בקרב תלמידים ומורים, ארגון המנהלים והמורים "מנהיגים" פנה לשר החינוך בבקשה לבטל את בחינות הבגרות שנותרו מחשש למקרי הדבקה נוספים. מנהלים ומורים מאשימים את משרד החינוך ב"ניתוק מהשטח" ובהתעלמות ממצוקות המורים והתלמידים - ודרשו לקבוע שהציונים השנתיים יחליפו את הבחינות החיצוניות.
5 צפייה בגלריה
תלמידי מגמת הפיזיקה
תלמידי מגמת הפיזיקה
נבחנים בבגרות
(צילום: שוש גרג'י)
5 צפייה בגלריה
(צילום: אלעד גרשגורן)
בשבוע הקרוב מתוכננות בחינות במקצועות האזרחות, היסטוריה, ספרות ותנ"ך, ובשבוע שלאחר מכן תתקיים הבחינה בלשון. לטענת המנהלים, בשל השיעור הגבוה של המבודדים במערכת החינוך, הורים חוששים לשלוח את ילדיהם לבחינות, ובמקרים אחרים גם משגיחים, שרובם פנסיונרים בקבוצות סיכון, מבטלים את הגעתם ברגע האחרון.
יו"ר איגוד מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות, אבי קמינסקי, אמר כי בשיח עם מנהלי מחלקות החינוך עלה הקושי של מנהלי בתי הספר ביתר שאת: "אני בהחלט מצטרף לבקשת המנהלים וממליץ לסמוך על ציוני המגן. זוהי שעת חירום שבאה לידי ביטוי גם בבחינות הבגרות, אבל גם בצורך לסמוך על עובדי ההוראה והמנהלים".
מורה שמלמדת בתיכון במרכז הארץ אמרה ל-ynet כי בשל החשש להדבקה התלמידים נבחנים בתנאי לחץ ובחרדה. "אני קוראת למשרד החינוך לקבל החלטה אמיצה בעניין בחינות הבגרות", אמרה המורה. "בתי הספר מתנהלים במציאות לא פשוטה ולא יציבה. התלמידים נמצאים בסוג של פוסט טראומה, איך אפשר להתרכז וללמוד לבחינה?".