לא יכולים לנסוע לצפות בציפורים הנודדות בגלל הסגר - הציפורים הנודדות יגיעו למסך המחשב או הסמארטפון שלכם. רשות הטבע והגנים הציבה עם תחילת עונת הנדידה מצלמות בשמורת החולה על מנת שתוכלו לצפות בעופות הנודדים מהבית. (לשידור החי מעמק החולה - לחצו כאן)

ברשות הטבע והגנים אמרו כי שמורת החולה מדמה את הטבע בצורה הכי מושלמת, כיוון שבאיזור הזה אין כיום מבקרים כלל והטבע נשמר בצורה מושלמת, כיוון שבעלי החיים לא חוששים מבני האדם.
יפעת ארצי, אקולוגית שמורת הטבע החולה ברשות הטבע והגנים, אמרה: "המצלמה הוצבה במטרה לנטר את תנועת השקנאים בבריכת השקנאים בשמורה ולחשוף את חיי השקנאים בשמורת טבע לציבור בדרך שאינה מפריעה להם. המצלמה הוצבה בבריכה המנותקת ממערכת המים בשמורה, הציבור יכול לצפות בהספקת הדגים עבור השקנאים לצורך השלמת הצרכים התזונתיים שלהם במהלך נדידת הסתיו".
עמית דולב אקולוג מחוז צפון, הוסיף: "הצבת המצלמות מאפשרות מעקב אחר פעילות בעלי חיים מרחוק וללא הפרעה. אנחנו יכולים ללמוד על דפוסי פעילותם והתנהגותם של המינים השונים ביום ובלילה, ולתכנן פעילותנו בהתאם. בשמורת החולה אנו מנטרים באמצעותן את אלפי השקנאים כחלק מפרויקט העוסק בניהול הקונפליקט בין השקנאים לבריכות הדגים . באזור הסגור בשמורה החולה ניתן לראות שקנאים ומגוון ציפורים אחרות לצד יונקים שונים כמו תנים ,חזיר בר ונמיות – כל אלו בבית הגידול הטבעי שלהם".
ד״ר מוטי צ’רטר ממכון שמיר למחקר ואוניברסיטת חיפה אמר: "אנו משתמשים במצלמות בשידור חי ככלי לחקר האקולוגיה וההתנהגות של חיות בר מרחוק וללא הפרעה של אדם. המטרה שלנו היא לחבר בין צופים (מהארץ ומחו"ל) למקומות מאוד מעניינים בטבע אשר אין אליהם גישה ואין נוכחות של בני אדם".

לא רק עופות נודדים

אם תרצו ללמוד ולצפות בשידור חי גם בעטלפים ונשרים - רשות הטבע והגנים הציבה מצלמות במספר שמורות נוספות. המצלמה המוצבת בשמורת נחל חרמון (הבניאס) מאפשרת לצפות באחד ממיני העטלפים הקטנים ביותר – הפרסף הגמדי. המצלמה בשמורת הטבע חי בר כרמל מאפשרת לצפות בתחנת האכלה של נשר מקראי ורחם - שני מינים של נשרים בסכנת הכחדה. ניתן גם לצפות בקינון יחיד מסוגו בעולם של זוג נשרים נכים שמגדלים יחד גוזל בריא. אנו שואפים לחבר אנשים מארץ ומהעולם לטבע הנפלא שלנו ופועלים להפוך את הצפייה בו לחוויה פעילה, מעוררת מודעות והשראה שיכולים להוביל לשימור טבע, חינוך ומעורבות ללא הפרעה לחיות הבר.


המצלמות הותקנו ומתוחזקות על-ידי 'קבוצת צ'רטר לחקר אקולוגית חיות-הבר' (מכון שמיר למחקר והחוג לגיאוגרפיה ולימודי סביבה באוניברסיטת חיפה) בשיתוף פועלה עם רשות הטבע והגנים. לצפייה בכל המצלמות בשידור חי - לחצו
במקביל, לרגל חג סוכות השיקה רשות הטבע והגנים במסגרת פרויקט "אושפיזות נודדות - מארחים בסוכה ציפורים נודדות", מיזם שבו בכל יום תתארח בסוכה ציפור נודדת אחרת. מדובר בפעילות לכל המשפחה, שבה תהיה פעילות לצד מידע מעניין על ציפור נודדת אחרת. חלקן מוכרות, כמו שקנאי וחלקן פחות מוכרות ומעניינות מאוד, כמו זהבן מחלל. האושפיזין הראשון הוא הזהבן המחלל, ציפור יפיפיה עם קול ערב כמנגינת חליל, ולכן היא קרויה כך. לזכר צבע צהוב עז, כנפיים שחורות, מקור אדום ועיגול אדום סביב עיניו. לנקבה צבע ירוק-זהבהב וגוף אפרפר. הזהבן אוהב לגור ביערות ובעיקר על צמרות העצים. פרט מעניין עליו - בנדידת הסתיו הנקבות מובילות ומגיעות ראשונות, ובנדידת האביב הזכרים הם המובילים. לאתר