מגדלים פירות ומייצרים חשמל בשדה אחד: בקיבוץ איילת השחר שבגליל העליון הוקמו מתקנים סולאריים של חברת דוראל אנרגיה - להפקת חשמל לצד עצי שזיף.
חקלאי מהגליל העליון, שמגדל פירות כבר עשרות שנים בשדה שירש מאביו, אמר כי השנה נזקי מזג האוויר היו קשים ולכן נאלץ להשמיד את רוב הרימונים בשדה הסמוך למטע. "לא פשוט להיות חקלאי בישראל, יש ייבוא אגרסיבי, התחממות מזג האוויר, מחירי המים הגבוהים, הכול יקר והכל נגדנו", הוא אמר. "הקמנו את המטע הסולארי כדי לייצר תפוקה קבועה וביטחון - מה שאין לנו בחקלאות".
2 צפייה בגלריה
שלמה רווח ליד המטע
שלמה רווח ליד המטע
שלמה רווח ליד המטע
(צילום: אפי שריר)
שלמה רווח (68), מרכז המשק בקיבוץ, הוסיף: "יש לנו את משק המטעים הכי גדול בגליל העליון. כששמעתי שדוראל מתכוונים להתחיל בפרויקט סולארי משולב חקלאות, הצעתי להם לבוא אלינו. יש פה שילוב מנצח של ניצול כפול של הקרקע. אנחנו קיבוץ שהלב שלו זה חקלאות. התפרנסנו יותר מ-100 שנה מחקלאות. מבחינתנו זו פריצת דרך שיכולה להקטין את הסיכונים בחקלאות ואפילו לעזור למטעים. לאורך השנים דבקנו בעיסוק החקלאי ותמיד התפתחנו. הימים היום הם קשים. יש ייבוא מאסיבי של פירות וירקות. אז צריך תמיד להתפתח כדי שהסיכוי לשרוד יהיה גבוה יותר".
רווח הוסיף: "אנחנו ציונים. אם לא נעבד את האדמה אף אחד לא יעשה זאת. אנחנו רוצים לשמור על הענף החקלאי ויכולת ייצור המזון בישראל. עיסוק בחקלאות זו הנשמה של הציונות שנזנחה, ולא בצדק. היינו המובילים בעולם וכיום מכים את החקלאים בכל מקום שרק אפשר- המדינה מכה אותם. הרבה משקים חקלאיים לא שורדים".
הפרויקט הראשון הוקם באיילת השחר וכעת מעל עשרה קיבוצים נוספים, כמו קיבוץ רבדים, סמר, עלומים ועוד, חתמו עם חברת דוראל, שהקימה את המתקנים הסולארים בקיבוץ בגליל העליון. "אנחנו מחברים בין חקלאות מטעים מתקדמת בהדליה לבין אנרגיה מתחדשת", אמר אלון קסל, ממייסדי דוראל. "במקום לתת לעץ להתפתח איך שהוא רוצה, בעצם מעצבים אותו ושולחים אותו לרוחב במקום למעלה".
2 צפייה בגלריה
מטע השזיפים יחד עם היחידה לייצור חשמל מהשמש
מטע השזיפים יחד עם היחידה לייצור חשמל מהשמש
מטע השזיפים יחד עם היחידה לייצור חשמל מהשמש
(צילום: אפי שריר)


חנני לדל, אגרונום בחברת דוראל אנרגיה, הסביר: "השילוב של גידולים חקלאיים לצד מתקנים סולאריים איננו נפוץ בעולם, אבל כעת זה כיוון שהעולם הולך אליו. כעת אנחנו יוצרים בישראל שיטה חדשה שמבוססת על שיטת ההדליה המוכרת. אנחנו מבצעים התאמות לזן השזיפים, כשהמטרה היא לייצר תפוקה חקלאית איכותית באמצעות כלים טכנולוגיים ובמקביל ליהנות מהחשמל שמייצרת אנרגיית השמש".
השיטה מאפשרת יתרונות רבים ובראשם שליטה והכוונת כיוון הצמיחה של העצים וגובהם, כך שיצמחו לרוחב ולא יאיימו בהצללת קולטני השמש. "מצאנו את דרך הזהב לשלב בין החקלאות לבין הסולארי מבחינה הנדסית. כל אחד מרוויח ויש סינרגיה בין השניים", אמרו בחברת דוראל.
בכדי למנוע תופעות של נזקי מזג האוויר, מאפשרת המערכת ויסות של חום וקור על ידי שליטה מרחוק על מתזים הפזורים במטע. המערכת מבצעת השקיה ללא מיכון ולא כוח אדם. השימוש בטכנולוגית שליטה מרחוק מאפשרת לחקלאי לעקוב אחר מצב המטע בזמן האמת עם קבלת פרמטרים של לחות, טמפרטורה, מליחות הקרקע ועוד. "בסוף החקלאות היא המובילה. אם לא תתאפשר חקלאות הפרויקט הזה לא יצליח", מסכם לדל. "יש פה גם רשת ביטחון כלכלית לחקלאי. הוא מקבל רווח כשהוא מוכר את היבול. אבל עכשיו הוא יכול להרוויח גם מהצד הסולארי לאורך כל שנה".