ממשל טראמפ הודיע אמש (חמישי) רשמית לאו"ם שהוא דורש להחזיר את כל הסנקציות הבינלאומיות נגד איראן - בעקבות הפרות משמעותיות של הסכם הגרעין שנחתם ב-2015 בין טהרן למעצמות. מזכיר המדינה מייק פומפאו שלח מכתב לנשיאות מועצת הביטחון של האו"ם והוציא לדרך תהליך שעלול לגרום למשבר קשה במועצה.
עוד לפני ההצהרה האמריקנית החברות במועצת הביטחון הביעו את התנגדותן להחזרת הסנקציות. הן לא מאמינות שלארה"ב יש את הזכות החוקית לדרוש את החזרת הסנקציות ולהפעיל את המנגנון שמכונה snapback - מכיוון שארה"ב כבר לא חברה בהסכם הגרעין, ופרשה ממנו ב-2018. לאור ההתנגדות העזה במועצה, המהלך צפוי להעמיק את הבידוד של ארה"ב באו"ם - וגם לפגוע באמינות של מועצת הביטחון.
7 צפייה בגלריה
מייק פומפאו מזכיר המדינה של ארה"ב
מייק פומפאו מזכיר המדינה של ארה"ב
מייק פומפאו, מזכיר המדינה של ארה"ב
(צילום: AFP)
במכתב לשגריר אינדונזיה באו"ם (אינדונזיה מכהנת כרגע כנשיאה הזמנית של מועצת הביטחון) כתב פומפאו שארה"ב מודיעה שאיראן מפרה את תנאי הסכם הגרעין. כתוצאה מכך, כתב מזכיר המדינה, ארה"ב פתחה בתהליך של החזרת הסנקציות של האו"ם נגד טהרן.
הסוכנות הבינלאומיות לאנרגיה אטומית של האו"ם דיווחה שטהרן הפרה חלק מההתחייבויות שמופיעות בהסכם. טהרן אומרת שההפרות היו בתגובה לפרישה של ארה"ב מההסכם ולהחזרת הסנקציות החד-צדדיות של ארה"ב.
7 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של ה או"ם
מועצת הביטחון של ה או"ם
מועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: EPA)
פומפאו ציין שהמעצמות האירופיות שעדיין חברות בהסכם (גרמניה, צרפת ובריטניה) ניסו לגרום לאיראן לעמוד בתנאי ההסכם אך לא הצליחו. לדבריו, "למרות מאמצים נרחבים ודיפלומטיה מקיפה מצד החברות האלה" איראן ממשיכה בדרכה. "כתוצאה מכך לארה"ב אין ברירה אלא להודיע למועצה שאיראן מפרה בצורה משמעותית את ההתחייבויות בהסכם הגרעין", כתב פומפאו.
למכתב של פומפאו צורף הסבר של שישה עמודים, שמפרט מדוע ארה"ב מאמינה שיש לה את הזכות להפעיל את מנגנון ה-snapback. כחלק מהערבות של מועצת הביטחון להסכם היא העניקה לחברות שחתומות עליו את הזכות להפעיל במידת הצורך את המנגנון לחידוש הסנקציות.
7 צפייה בגלריה
חסן רוחאני
חסן רוחאני
נשיא איראן חסן רוחאני. טהרן טענה שהפרה את תנאי ההסכם כתגובה לארה"ב
(צילום: AP)
ארה"ב טוענת שהעובדה שהיא פרשה מהסכם הגרעין לא אומרת שהיא לא יכולה לדרוש את החזרת הסנקציות - מכיוון שהיא הייתה חתומה על ההסכם המקורי ומכהנת כאחת החברות הקבועות במועצת הביטחון. שאר החברות הקבועות במועצה - המעצמות צרפת ובריטניה (בעלות ברית של ארה"ב) ורוסיה וסין - דחו את הטענה הזאת. ארבע המדינות עדיין חתומות על ההסכם, יחד עם גרמניה.
"אנחנו לא מוכנים שתהיה להם זכות חוקית או סיבה להתחיל את הדבר הזה", אמר השגריר הרוסי, וסילי נבנזיה, לפני פרסום המכתב של פומפאו. הוא הבהיר שרוסיה תתנגד למהלך האמריקני. דיפלומטים באו"ם אמרו אמש שרוסיה דורשת שמועצת הביטחון תתכנס היום כדי לדון בנושא. סין הביעה תמיכה בעמדה הרוסית.
7 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה לדימיר פוטין מכריז על ה חיסון ל קורונה
נשיא רוסיה לדימיר פוטין מכריז על ה חיסון ל קורונה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מוסקבה דורשת דיון מיוחד
(צילום: EPA)
שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר למזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, שמועצת הביטחון חייבת להתנגד לדרישה האמריקנית. "יהיו לכך השלכות מסוכנות על החוק הבינלאומי, זה לא יעשה דבר מלבד הרס המנגנונים הבינלאמיים ויצירת חוסר אמון במועצת הביטחון", אמר זריף בשיחת טלפון בין השניים.
כחלק מהערבות של מועצת הביטחון להסכם הגרעין, ההצהרה האמריקנית מוציאה לדרך תהליך של 30 יום. בסוף התהליך אמורות לחזור הסנקציות של האו"ם שהוסרו בעקבות הסכם הגרעין - אלא אם תעבור החלטה שמאריכה את השעיית הסנקציות. ארה"ב, יש לציין, תוכל להשתמש בזכות הווטו שלה במועצה כדי לחסום כל החלטה על השעיית הסנקציות.
7 צפייה בגלריה
איראן מוחמד ג'וואד זריף עריקה
איראן מוחמד ג'וואד זריף עריקה
זריף הזהיר את מזכ"ל האו"ם: "ההשלכות יהיו מסוכנות"
(צילום: EPA)
בעקבות המחלוקת על הזכות החוקית של ארה"ב להפעיל את המנגנון, ייתכן ששאר חברות המועצה יתעלמו מהמהלך האמריקני - מה שיפגע קשות במעמדה של מועצת הביטחון ויטיל בספק את הרלוונטיות שלה, ואת היכולת שלה לאכוף הסכמים.
טראמפ ופומפאו לא הסתירו את כוונתם להפעיל את המנגנון - במיוחד אחרי התבוסה האמריקנית בהצבעה במועצת הביטחון בסוף השבוע על הארכת אמברגו הנשק על איראן, שהתוקף שלו יסתיים באוקטובר הקרוב. הסכם הגרעין, שנתן לאיראן הקלה בסנקציות בתמורה לוויתורים בתוכנית הגרעין שלה, גם קבע שאמברגו הנשק שהוטל עליה ב-2007 יסתיים ב-18 באוקטובר 2020. חידוש הסנקציות יחדש גם את אמברגו הנשק.
7 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
בסוף השבוע שעבר: תבוסה לטראמפ במועצת הביטחון
(צילום: gettyimages)
רק מדינה אחת במועצת הביטחון (הרפובליקה הדומיניקנית) הצביעה בעד ההצעה האמריקנית להאריך את אמברגו הנשק על איראן. 11 מדינות - כולל בעלות הברית האירופיות של ארה"ב - נמנעו. רוסיה וסין הצביעו נגד, ולא נדרשו להשתמש בזכות הווטו שלהן במועצה מכיוון שההצעה לא השיגה רוב. באיראן חגגו את תוצאות ההצבעה ואמרו שמדובר ב"השפלה אמריקנית".
בריטניה, צרפת וגרמניה אמנם הביעו תמיכה בהארכת אמברגו הנשק ואמרו שסיומו מאיים על היציבות במזרח התיכון, אך הדגישו שהן מעדיפות לשמור על הסכם הגרעין ולמנוע את קריסתו ולכן לא יצביעו בעד. איראן אמרה שיש לה את הזכות להגן על עצמה ושהמשמעות של הארכת האמברגו היא קריסה סופית של ההסכם. בהודעה משותפת אמש אמרו שלוש המעצמות האירופיות שהן לא יכולות לתמוך בחידוש הסנקציות של האו"ם נגד איראן.
7 צפייה בגלריה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עם נשיא צרפת עמנואל מקרון  פסגה בריסל
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עם נשיא צרפת עמנואל מקרון  פסגה בריסל
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עם נשיא צרפת עמנואל מקרון
(צילום: EPA)
פומפאו השמיע אמש מילים קשות כלפי בעלות הברית האירופיות, ואמר שהן בחרו לצדד "באייתוללות באיראן" במקום לכבד את הברית עם ארה"ב. "החברים שלנו בגרמניה, צרפת ובריטניה אמרו לי בשיחות פרטית שהן לא רוצות לסיים את אמברגו הנשק על איראן – ועדיין בחרו להתייצב לצד האייתוללות".
ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו אמר אמש : "אני מברך את ארה"ב על החלטתה להפעיל את מנגנון החזרת הסנקציות נגד איראן. זוהי ההחלטה הנכונה. בדיוק כמו ב-2018, ארה"ב קיבלה את ההחלטה הנכונה כשהיא נסוגה מהסכם הגרעין המסוכן עם איראן. ההסכם הזה מעולם לא צריך היה להיחתם. הוא לא חסם את דרכה של איראן אל הפצצה - אלא סלל את דרכה של איראן אל הפצצה".
פורסם לראשונה: 23:38, 20.08.20