משרד הבריאות מפרסם לראשונה רשמית את נתוני התחלואה המלאים של השכונות בירושלים, ואלו מלמדים על התפרצות חמורה במגזר החרדי והערבי. מתחילת המגפה נדבקו בירושלים 11,879 תושבים, 4,500 איש יותר מהעיר השנייה ברשימה, בני ברק. גם מספר החולים הפעילים בירושלים - 4,096 - הוא הגבוה ביותר בארץ, יותר מפי שניים מאשר בבני ברק. כעת הנתונים חושפים את מפת התחלואה בבירה.
4 צפייה בגלריה
סגר בשכונת רוממה בירושלים
סגר בשכונת רוממה בירושלים
מחסום בזמן הסגר בשכונת רוממה
(צילום: יואב דודקביץ)
4 צפייה בגלריה
רחובות ריקים בירושלים
רחובות ריקים בירושלים
רחובות ריקים בירושלים, בתקופת הקורונה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפי הנתונים של משרד הבריאות, בשכונת רוממה רבתי (הכוללת את רוממה, רוממה עילית, קריית צאנז וקריית בעלז), שעליה הוטל סגר בתחילת החודש, מספר החולים הפעילים עלה בשבועות האחרונים והגיע ל-271 נדבקים. למרות זאת, לא נראה שכל התושבים שומרים על ההנחיות. בתיעוד מהלילה מרוממה נראו עשרות ללא מסכות, כשהם עושים את דרכם להלוויה של חולה קורונה.
4 צפייה בגלריה
רחובות ריקים בירושלים
רחובות ריקים בירושלים
רחובות ריקים בירושלים בתקופת הסגר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אחרי רוממה, השכונות המובילות במספר החולים הן בית חנינא עם 93 חולים פעילים, נווה יעקב (92 נדבקים), הר נוף (90) והרובע המוסלמי, בית וגן ומקור ברוך (79 בכל שכונה). גם בשש שכונות נוספות יותר מ-70 חולים פעילים. הנתונים מעודכנים לאתמול אחר הצהריים.
בירושלים חלק מהשכונות הן בגודל של עיר קטנה: ברוממה למשל גרים 40 אלף תושבים ובבית חנינא 34 אלף תושבים, אך עד כה עיריית ירושלים ומשרד הבריאות סירבו לפרסם את הנתונים. כל זאת, למרות שבעיריית ירושלים מפרסמים את הנתונים לגבי המגזר הערבי - אך נמנעים מפרסום התחלואה בשכונות במערב העיר, שם המובילות במספר החולים הן שכונות חרדיות.
פרויקטור הקורונה רוני גמזו הבטיח שקיפות עם כניסתו לתפקיד, וכעת העביר משרד הבריאות שבראשותו עומד חזי לוי נתונים רשמיים על התחלואה בירושלים. גורם במערכת הבריאות הבהיר כי לעיריית ירושלים אין מניעה לפרסם את הנתונים והוסיף: "המידע מועבר לרשויות המקומיות בגלל שהן מכירות הכי טוב את הערים שלהן וידעו לעשות במידע שימוש מושכל ונכון". עיריית ירושלים סירבה להעביר נתונים על אודות התחלואה בירושלים או להסביר מדוע היא אינה מפרסמת אותם.
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים
מסיבת עיתונאים
הבטיחו שקיפות. גמזו, נתניהו, אדלשטיין ולוי
(צילום: לע"מ)
לעומת הגל הראשון של הקורונה, אז התחלואה במזרח ירושלים הייתה נמוכה יחסית למגזר היהודי, בגל השני יש התפרצות גבוהה בשכונות הערביות, ורק השבוע נפתחה מלונית למבודדי קורונה במזרח העיר. המספרים הגבוהים מובילים לעומס על בתי החולים בעיר, כאשר במחלקת הקורונה בהדסה עין כרם יש תפוסה של 180 אחוז.
בתוך כך, חוקרים מהאוניברסיטה העברית מפרסמים היום נתוני מעקב אחר מספר החולים בקורונה במצב קשה המאושפזים בבתי החולים בארץ. הנתונים נותנים סיבה לאופטימיות: לפי החוקרים, נראה שהמגבלות האחרונות סייעו להשיג שליטה על הגל השני של הקורונה, וכעת אין צורך לנקוט בצעדים נוספים.
החוקרים מצאו התאמה בין צעדים שהובילו להתפרצות המגפה, כמו אישור לאירועים של 250 איש באמצע יוני, ובין הגבלות על אירועים שהובילו לבלימה, וכעת מביעים סיפוק מכך שמקדם ההדבקה מתייצב על 1.
"הצעדים שננקטו לבלימת המגיפה הובילו לירידה משמעותית בקצב ההדבקה והגידול במספר המאושפזים. החשש ממצב של אי ספיקה בבתי החולים מתרחק משמעותית", כתבו החוקרים, צוות ממכון רקח לפיסיקה של האוניברסיטה העברית, שכולל חוקרים מבית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית והדסה. "עם זאת, צפויה תמותה של כ-200 איש בשלושת השבועות הקרובים עקב גל התחלואה הנרחב ביולי".
גלעד כהן ואדיר ינקו השתתפו בהכנת הכתבה