בכירים במשרד הבריאות ערכו הערב (יום ב') תדרוך בנושא פתיחת השמיים לטיסות יוצאות ונכנסות - והודו כי קיים חשש לקראת הטיסות לאומן בראש השנה. בתדרוך השתתפו מנכ"ל המשרד פרופ' חזי לוי, המשנה למנכ"ל איתמר גרוטו וראש מחלקת יחסים בינלאומיים במשרד ד"ר אשי שלמון. ynet העביר את התדרוך בשידור חי.
4 צפייה בגלריה
פתיחת שמיים חלקית בנתב"ג
פתיחת שמיים חלקית בנתב"ג
פתיחת שמיים חלקית בנתב"ג
(צילום: מוטי קמחי)
אחרי דיונים רבים החליט קבינט הקורונה לחדש אתמול את הטיסות לחו"ל לכמה יעדים מבלי להתנות את הטיסה בבידוד ביציאה או בנחיתה. היעדים הרלוונטיים להחלטה זו הם קרואטיה, בולגריה ויוון.
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, אמר בפתח הדברים כי "המהלך נעשה עם רשות התעופה הישראלית יחד עם משרדי התחבורה החוץ, והתיירות בניצוחו של שר הבריאות, והוגש לאישור לממשלה ולקבינט הקורונה. בבסיסו של המהלך יותרו נסיעות לחו"ל למדינות שיסכימו לקבל אזרחים מישראל שטסים אליהן ושל מדינות ירוקות בעיקרן, על פי התנאים שייקבעו ונקבעו באשר לבדיקות שדורשות לעשות טרם הנסיעה אליהן".
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של משרד הבריאות על מתווה פתיחת השמיים
מסיבת עיתונאים של משרד הבריאות על מתווה פתיחת השמיים
בכירי משרד הבריאות
(צילום: אייל בסון)
לוי הוסיף כי "מאידך, יוכלו להיכנס לישראל אזרחים ישראלים שהגיעו ארצה ממדינות ירוקות שהוגדרו כך גם על ידינו וגם על ידי האיחוד האירופי. האזרחים שמגיעים ממדינות ירוקות ולא שהו ב-14 ימים טרם בואם ארצה במדינות אדומות יוכלו להכנס ארצה ללא בדיקות וללא בידוד".
מנכ"ל המשרד הדגיש כי רשימת המדינות הירוקות תתעדכן מדי כשבועיים, וגם המדינות שהוגדרו כירוקות ייבדקו מעת לעת בהיבט של מספר החולים. "אני שמח שהדבר הזה נעשה ופתח פתח לאזרחי ישראל לאחר תקופה לא קצרה לצאת מהמדינה, ופותח פתח לחזרה ללא בידוד למדינת ישראל", אמר לוי והוסיף כי "המהלך הזה כרגע הוכשר לגבי אזרחים ישראלים ואנחנו בדיונים גם עם משרד התיירות כיצד לפתוח את השמיים גם לתיירים בתנאים שמתאימים לתקופה בצל הקורונה".
לוי אמר כי הוא מקווה שהרשויות יוכלו להמשיך בפתיחת השמיים לעוד ארצות, אך גם לסמוך על הישראלים שחוזרים ארצה ונבדקים בהתאם. על הטיסות לאוקראינה אמר שלמון כי "אנחנו רואים בחשש רב התקהלות של אלפים רבים או עשרות אלפי אנשים באתר אחד, ואין דרך בעינינו לכנס 20 אלף איש באזור אחד. עמדתנו היא שאירועי אומן לא יכולים להתנהל במתכונת הרגילה. ישראל נמצאת בשיח עם אוקראינה כדי למצוא פתרון, ואני רוצה להאמין שנראה את האירוע תחת אמצעי זהירות".
4 צפייה בגלריה
פתיחת שמיים חלקית בנתב"ג
פתיחת שמיים חלקית בנתב"ג
נתב"ג
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
פתיחת שמיים חלקית בנתב"ג
פתיחת שמיים חלקית בנתב"ג
(צילום: מוטי קמחי)
המשנה למנכ"ל המשרד, פרופ' איתמר גרוטו, אמר כי "אם עד היום אנשים יכלו לנסוע ולמלא רק הצהרת בריאות, היום התהליך יותר מוסדר לכולם. ראשית כשמתכננים נסיעה לחו"ל, בודקים באתר המשרד הבריאות מהן המדינות הירוקות, וצריך לבדוק מה התנאים שהמדינה דורשת. בטיסה עצמה צריך למלא הצהרת בריאות שבלעדיה אי אפשר לעלות למטוס. אם המדינה דורשת בדיקה אפשר לעשות זאת דרך קופות החולים".
לשאלת ynet על התאריך שבו יוכלו להיכנס תיירים לישראל, ומדוע טרם בוצעה חלוקה בין מדינות ירוקות לאדומות בכל הנוגע לנוסעים מחו"ל, השיב ד"ר שלמון כי "סוגיית התיירות היא חיונית לכלכלה הישראלית, ולכן אנחנו שוקדים על מתווה עם משרד התיירות כדי לייצר מבנה הדרגתי שבו תיירים יתחילו להגיע בהתחלה בקפסולות, ובהמשך בצורה יותר רחבה".
לדבריו, "אנחנו לא רוצים להיות במצב שבו אנחנו מייבאים ארצה מחלה או חולים רבים. המטרה היא ללמוד לקחים ולפתוח בזהירות את משק התיירות. ישנה הערכה מסודרת, כולל ניהול סיכונים מאוד מסודר. ההערכה שלנו היא שלכל היותר ייכנסו בחודש עשרות בודדות של אנשים חולים. ברור לכולנו שאם היינו מחזיקים מדינה סגורה היתה פחות תחלואה".
גרוטו הבהיר כי במשרד הבריאות נוטים לסמוך על הישראלים - אך האכיפה תוגבר. "מי שמצהיר הצהרת שקר עלול להיקנס, מקווה שלא נגיע למצבים האלה".
שרת התחבורה מירי רגב אמרה הבוקר בנתב"ג בעניין זה כי "השבוע פתחנו את השמיים, אתמול התבשרנו על 5,000 נוסעים שיצאו מהשדה הזה לבולגריה וקרואטיה וחלקים מסוימים מיוון. אנחנו מנסים להביא בשורה נוספת - כל שבועיים נפתח יעדים נוספים".
לפי הסיכום, ישראלים שיבקרו במדינות ה"ירוקות" איטליה, בריטניה, גיאורגיה, גרמניה, הונג קונג, ירדן, לטביה, ליטא, ניו זילנד, אסטוניה, קנדה, רואנדה, דנמרק, סלובניה ואוסטריה, לא יידרשו בבידוד עם חזרתם לארץ. עם זאת יצוין כי לא כל המדינות ברשימה זו מאפשרות כניסה לישראלים, והאחרות מתנות את הכניסה אליהן בבידוד.
המשנה לראש המל"ל איתן בן דוד הודה הבוקר בוועדת הקורונה בכנסת כי איסור הכניסה לזרים לארץ נובע לא רק מסיבות רפואיות אלא גם מסיבות מדיניות. "בקבינט הקורונה בממשלה הוחלט בשלב זה לא להכניס זרים לתקופת זמן נוספת", אמר בן דוד.
הוא הסביר: "יש כאן גם שיקולים מדיניים בנושא הזה. ברגע שפותחים לתיירים ממדינות מסוימות עם תנאים מוגדרים כמו בדיקות נצטרך לבדוק למה לא פותחים למדינות אחרות כמו למשל ארה"ב שמוגדרת כמדינה 'אדומה' אבל היא ידידה שלנו. צריך לחשוב על זה היטב. יש בנושא הזה שיקולי רפואה, מדיניות חוץ ושיקולים נוספים".
המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' גרוטו אמר מוקדם יותר בוועדה לביקורת המדינה כי הוא "מקווה שעד סוף אוגוסט יוצג מתווה לכניסת תיירים ממדינות 'ירוקות'".