2 צפייה בגלריה
.
.
ברוב הבתים: הנשים אחראיות על הניקיון
(צילום: shutterstock)
רובו המוחלט של הציבור סבור כי שני בני זוג שעובדים צריכים לשאת באופן שווה במטלות הבית, אך בפועל יש הבדלים משמעותיים בין גברים לנשים בביצוען. כך עולה מסקר שפרסמה היום (שלישי) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), ונערך בקרב 7,500 נשאלים. 73% מהגברים ו-74% מהנשים הביעו הסכמה עם הקביעה שבני הזוג צריכים לשאת במטלות באופן שווה.
בחלוקה על פי מגזרים בחברה התגלו פערים בהסכמה עם קביעה זו. במגזר הערבי רק 60% מהנשאלים הסכימו עם הקביעה, ובקרב החרדים פחות מחצי מהנשאלים - 46%. מהסקר גם עולה כי 81% מהישראלים מסכימים עם האמירה ששני בני הזוג צריכים לתרום להכנסות משק הבית.
עם זאת מתוצאות הסקר ניכר כי העמדות המוצהרות לא בהכרח תואמות את ההתנהגות בפועל. גם בקרב הזוגות שעובדים, חלק גדול מעבודות הבית מבוצע על ידי הנשים. 67% מהנשים מטפלות בכביסה, 59% אחראיות לבישול ו-51% מהן לניקיון. ב-80% ממשקי הבית אחראים הגרים לתיקונים שונים. בשלושה תחומים נמצא כי שני בני הזוג מעורבים ברוב משקי הבית, לפי עדותם של הנשאלים: טיפול בילדים, קניית מוצרים לבית וקניית מוצרי מזון.
2 צפייה בגלריה
משפחה
משפחה
הנשאלים העידו: שני בני הזוג מעורבים בטיפול בילדים
(צילום: shutterstock)
שיעור המסכימים עם הקביעה כי "לעבוד בשכר זו הדרך הטובה ביותר לאישה להשיג עצמאות" משקף הבדלי השקפות בין המינים, ובין קבוצות האוכלוסייה. בעוד 65% מהנשים הסכימו עם הקביעה הזו, רק 53% מהנשאלים הגברים הסכימו. בחלוקה לפי מגזרים: 65% מהחילונים הסכימו עם המשפט בהשוואה ל-32% מהחרדים בלבד. מקרב הערבים רק 48% הסכימו, בהשוואה ל-62% מהיהודים.
הנשאלים התבקשו להתייחס גם להיבטים אחרים של חיי המשפחה. רוב גדול של הישראלים - 61% - העידו שהם מרוצים או מרוצים מאוד מהאיזון בין העבודה לתחומים אחרים בחייהם. רק 38% העידו כי אינם מרוצים.
29% מבני 20 ומעלה שיש להם ילדים אמרו כי אינם מקדישים להם מספיק זמן. בתחום הרומנטי, 33% מהגברים העובדים דיווחו כי אינם מקדישים מספיק זמן לבת הזוג, ו-28% מהנשים דיווחו כי אינן מקדישות מספיק זמן לבן הזוג. 41% מהנשאלים סיפרו שהם חשים שהם לא מבלים די זמן עם המשפחה המורחבת, כגון ההורים, הסבים והסבתות, הדודים ובני הדודים.