המדינה הגישה היום (ה') את תגובתה לבג"ץ לעתירת תושבי שכונות רחביה וטלביה בירושלים נגד ההפגנות סמוך למעון ראש הממשלה. בתגובה נכתב כי אין מקום להגביל את ההפגנות או להעביר אותן למקום אחר. עוד ציינה המדינה כי ההפגנות בבלפור אינן חייבות ברישיון, אך למשטרה יש סמכות להתנות תנאים.
3 צפייה בגלריה
הפגנה מול מעון רה"מ בירושלים
הפגנה מול מעון רה"מ בירושלים
"על הציבור לסגל סבילות להפגנות". 15 אלף איש בהפגנה בבלפור בשבת
(צילום: שלו שלום )
במסגרת התגובה לבג"ץ פירטה המשטרה חלק ממספר המשתתפים בהפגנות בבלפור, כאלף בימי שישי ו-15 אלף בהפגנה ביום שבת האחרון. "המשיבה אינה מקלה ראש בפגיעה הנגרמת לעותרים כתוצאה מקיום ההפגנות בסמיכות רבה למקום מגוריהם, ואי-הנוחות הרבה הכרוכה בכך", נכתב.
"עם זאת, לצד תפקידה של משטרת ישראל לשמור על הסדר הציבורי, שלום הציבור וביטחונו, היא מחויבת להבטיח את חופש ההפגנה ושלום המפגינים. על כן, תפקידה הוא לפעול באופן המאזן בין הזכות להפגין מחד גיסא, לבין זכויות ואינטרסים אחרים הניצבים מול זכות זו, מאידך גיסא", נכתב בתגובה שהוגשה על ידי עו"ד מוריה פרימן ומיכל דניאל ממחלקת הבג"צים.

עוד הדגישה המדינה כי "האיזון שעל המשטרה לערוך בבואה לבחון הפגנה שתתקיים בסמוך למעון רשמי של מדינת ישראל, ובפרט מעון ראש הממשלה, שונה באופן מהותי מהאיזון שיתקיים כאשר ההפגנה תתקיים בסמוך או ממול לבית פרטי של איש הציבור. ככל שהציבור חפץ חיים בדמוקרטיה - עליו לסגל רמת סבילות ויכולת הכלה של הפגנות".
עו"ד תומר נאור מהתנועה לאיכות השלטון בירך על עמדת המדינה. "לשמחתנו, גם משטרת ישראל מבינה כי חופש המחאה במדינת ישראל היא זכות עליונה אשר יש לאפשר אותה בצורה בטוחה ומסודרת, ואנו סמוכים ובטוחים כי בית המשפט הנכבד יקבל את עמדתה זו", אמר נאור.
3 צפייה בגלריה
הפגנה מול מעון רה"מ בירושלים
הפגנה מול מעון רה"מ בירושלים
הפגנה מול מעון רה"מ בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
העתירה הוגשה על ידי כ-60 תושבים לפני כשלושה שבועות, בדרישה להגביל את ההפגנות ליד מעון ראש הממשלה. עו"ד חור אוריאל ניזרי, המייצג את התושבים, אמר כי "המשטרה בחרה לנקוט בעמדה אשר סותרת את הדין והחוק" ומתעלמת מהנחיות משרד הבריאות.
לדבריו, "חיי התושבים בחסות המשטרה הפכו לגיהינום". בעתירה שהגיש כתב ניזרי כי "ילדים, זקנים, צעירים ומבוגרים מכל המגזרים והמינים, מוצאים עצמם בני ערובה, בתוך מחאה אשר הפכה בחלקה אף לאלימה, ללא גבולות ותוך התעלמות מוחלטת מנגיף הקורונה המשתולל בעולם".
3 צפייה בגלריה
מפגינים נגד נתניהו שוטרים משטרה מעון בלפור ירושלים
מפגינים נגד נתניהו שוטרים משטרה מעון בלפור ירושלים
מפגינים בבלפור
(צילום: שלו שלום)
אתמול קבעה המשטרה תנאים לקיום מחאה במושב חרות, סמוך לביתה הפרטי של עו"ד ליאת בן ארי, המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית, העומדת בראש צוות התביעה במשפט ראש הממשלה בנימין נתניהו. המשטרה קבעה כי ההפגנות יתקיימו בחניה ברחוב סמוך לביתה וכי מספר ההפגנות בכל שבוע יוגבל. עוד נקבע כי ההפגנות ייערכו עד השעה 22:00 ובהשתתפות של עד 50 איש. מדובר בתנאים דומים לאלו שהציבה המשטרה בהפגנות נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בפתח תקווה.
"המשטרה קבעה סטנדרט חדש של אפליה", אמר על כך עו"ד ניזרי. "התנהלות זו מעלה חשש ממשי כי המשטרה פועלות ממניעים פוליטיים, פסולים וחמורים ביותר, תוך אפליה בין אזרחים, הגובלת בפלילים. אנו קוראים למשטרה להשוות את התנאים למחאה במושב חרות לתנאי המחאה בירושלים. דין אחד לכל האזרחים".
ממשטרת ישראל נמסר: "גם בתקופה מורכבת זו המשטרה מאפשרת לכל אזרח את זכות המחאה בשוויוניות וללא משוא פנים, ללא כל קשר לנושא ההפגנה וזהות המפגינים ובהתאם לחוק ופסיקת בית המשפט. בהתאם להחלטת בג"ץ בנושא, אין לאפשר מחאות ליד מעונם הפרטי של אישי ציבור (בשונה ממחאות בסמוך למקום עבודתם או מעונם הרשמי). בהתאם המשטרה פועלת מכוח סמכותה להציב תנאים שיאפשרו את המחאה כחוק במרחק מהבית".