מדינת ישראל חתומה על אמנות בינלאומיות לפיהן עד שנת 2020 – 10% משטחה הימי יוכרז כשמורות טבע ימיות. למרות ההבטחה, כיום קיימות שבע שמורות מוכרזות לאורך קו החוף של הים התיכון, ששטחן הכולל הוא כ-3% בלבד משטחה הימי הטריטוריאלי של ישראל.
שמורות טבע ימיות הן כמו מעבר חציה: סימון אזורים נרחבים בים כשטחים שאסור לגעת בהם. בסך הכולל, כיום מוצעות שמורות להכרזה בגודל שטח המסתכם בכ-20% מהשטח הימים הטריטוריאלי של ישראל.
7 צפייה בגלריה
שמורת אכזיב
שמורת אכזיב
שמורת אכזיב
(צילום: ענת גבריאלי)
אנשי הים התיכון היא רשת ארצית של קהילות מקומיות הפועלת להקמת שמורות ימיות בים התיכון של ישראל. לפני כשלוש שנים הוקמה הרשת, שהיא למעשה קואליציה בה שותפים ארגונים סביבתיים מרכזיים בישראל שהתאחדו במטרה לשמור על הים התיכון: החברה להגנת הטבע, צלול, אקו-אושן, דלפיס, התאחדות הישראלית לצלילה, ומגמה ירוקה. היא פועלת יחד עם ארגון "אנו- עושים שינוי" המרכז את פעילות הרשת ובשיתוף רשות הטבע והגנים.
7 צפייה בגלריה
רכזי אנשי הים התיכון
רכזי אנשי הים התיכון
רכזי אנשי הים התיכון
(צילום: יוחנן קישון)
מטרת "אנשי הים התיכון" היא לגרום להקמה ולהגדלת שמורות טבע ימיות קיימות. ביו פעילויות הארגון: אירועי ניקיון חופים, קיום הרצאות בנושאים רבים, ביניהם המגוון הימי בים התיכון ושימור הים, ארגון אירועים בחופי הים ועוד. בראש אנשי הים התיכון עומד מייקל רפאל, כשלצידו פועלים חמישה רכזים. כל אחד מהם אחראי על אזור בו מוצעת או קיימת שמורה ימית, הנקראים "קהילות".
מייקל רפאל - הרכז הארצי של הקואליציה. פעיל חברתי-סביבתי שהקים בישראל את הסניף הראשון של ארגון "המרד בהכחדה" העולמי. כמו כן, הוא בין היתר שימש מומחה לחסינות קהילתית מפני שינוי אקלים מטעם הצלב האדום, וניהל קמפיין נגד גזענות, הומופוביה ואנטישמיות בכל אירופה.
7 צפייה בגלריה
סרטן מסתבך בכפפה
סרטן מסתבך בכפפה
סרטן מסתבך בכפפה
(צילום: רוני זיו)
7 צפייה בגלריה
צב ים
צב ים
צב ים
(צילום: רוני זיו)
"מטרתנו היא להראות שיש מערכת אקולוגית ענקית בים. רוב החיות בכדור הארץ נמצאות שם. הים הוא לא ביוב שאפשר להזרים אליו את כל מה שרוצים. הדרך הטובה ביותר לשימור הים היא דרך שמורות ימיות, כי זה מונע מבני האדם להמשיך ולגרום נזק. מינים רבים בים התיכון נמצאים במצב קריטי וצריך לשמור עליהם", אמר רפאל.

הקהילות של אנשי הים התיכון

קהילת אכזיב: שמורת ים ראש הנקרה אכזיב
שמורה זו, שהוכרזה לפני כשנה, היא שמורת הטבע הימית הגדולה בארץ, והשמורה הימית הצפונית ביותר בישראל. היא משתרעת לאורך חוף מפורץ מגבול ישראל/לבנון ועד לגבולה הצפוני של העיר נהריה, 6.8 ק"מ לאורך קו החוף ולמרחק של 15 ק"מ מהחוף לתוך הים. שמורה ימית זו היא גם העמוקה והמגוונת ביותר בישראל מבחינת בתי הגידול וערכי הטבע שבה, וכוללת אזורים ייחודיים לחופינו.
7 צפייה בגלריה
צב ים
צב ים
צב ים
(צילום: רוני זיו)
יובל אלון – רכז הקהילה, פעיל סביבה ותרבות אלטרנטיבית וממובילי "הוועד להצלת חוף בצת". ממייסדי ורכז קבוצת "שומרי החוף והים – גליל מערבי". עומד בראש ארגון לאיכות סביבה "קיימא בגליל המערבי".
קהילה ימית ראש הכרמל: הרחבת שמורה ימית חוף הכרמל
שמורה זו מאושרת, אולם עדיין תקועה בשלבים האחרונים של הכרזה. סקרים שביצעה רשות הטבע והגנים באמצעות רובוטים תת ימיים, התגלו על מורדות הר הכרמל התת- ימי גני ספוגים מרהיבים. מגוון אדיר וצבעוני של מיני ספוגים אשר בדומה לשונית האלמוגים באילת, יוצרים מבנה תלת ממדי המהווה בית גידול למגוון עצום של בעלי חיים ימיים אחרים. שמורה ימית זו תגן גם על המבנה הגיאולוגי הייחודי- המשכו של רכס הכרמל מתחת לפני הים התיכון- וגם על החי והצומח הגדלים על מורדותיו. שטח השמורה: 46.3 קמ"ר. קהילה ימית ראש כרמל פועלת בשיתוף פעולה עם החברה להגנת הטבע.
רותם וידן – רכזת הקהילה. בוגרת הפקולטה לחקלאות ובעלת תואר ראשון בחקלאות, ותואר שני בניהול משאבי טבע וסביבה מאוניברסיטת חיפה.
קהילה ימית חוף הכרמל: מקדמים הקמת שמורה ימית בחוף כרמל
השמורה הימית המתוכננת (מוצעת) חוף כרמל (נווה ים) משתרעת מקו חוף חולי וסלעי ועד לגבול המים הריבוניים של ישראל. היא תגן על התשתית הרכה של מדף היבשת ועל רכס כורכר תת-ימי בעומק של כ-100 מ' העשיר בספוגים ובבעלי חיים אחרים. גלישת דור המרשימה משתרעת ממערב לרכס. קהילה ימית חוף כרמל פועלת בשיתוף פעולה עם "צלול" – עמותה להגנה על הים והנחלים.
יוסי אהרוני – רכז הקהילה. בעל תואר ראשון בכלכלה וניהול מערכות ימיות. מיוזמי ומפיקי "מעגל הגולשים הגדול בעולם' ו-"עצרת המחאה הסביבתית הגדולה בישראל".
קהילת ים השרון: פועלים להקמת שמורת ים שרון (פולג)
מטרתה של השמורה הימית המתוכננת פולג, שתשתרע מחוף השרון ועד לגבול המים הריבוניים של ישראל, להגן על מגוון בתי הגידול מקו החוף, מדף היבשת ומדרונה וכן בתחום המים העמוקים. האזורים בקו החוף שבהם משולבים משטחי סלע חופי וגושי כורכר שמקורם בצוק החופי, הם בית הגידול המגוון ביותר, שכן הם מכילים גם פאונה אופיינית לאזור העל-כרית. קהילה ים שרון פועלת בשיתוף פעולה עם עמותת אקו-אושן.
עינת צוקרמן – רכזת הקהילה. בעלת תואר שני של לימודי סביבה בביה"ס פורטר באוניברסיטת תל אביב. מרכזת את תחומי החינוך והקהילה במחלקות איכות סביבה של מועצות אזוריות חוף השרון ומנשה. בנוסף, מדריכת טיולים מאורגנים לסוואנות הפראיות של אפריקה ביעדים קניה וטנזניה.
נגה גבריאלי – רכזת הקהילה. תושבת מכמורת, תואר ראשון במדעי הים והסביבה הימית במכמורת. גולשת, סקיפרית, מדריכה בנושאי ים וסביבה.
הילת ים אבטח – אזור הדרום: פועלים להרחבת שמורת ים אבטח
מטרת קהילה זו היא להרחיב את שומרת הטבע הימית ים אבטח מ- 300 מטר ל- 7 ק"מ. השמורה המוצעת תשתרע במרחב הימי בין הערים אשדוד בצפון ואשקלון בדרום. בשמורה זו חוף ים שברובו הוא חולי ונשמרו בה מגוון מינים של בית גידול חולי. בנוסף לכך, חוף השמורה מהווה אתר הטלה עיקרי לשני מיני צבי ים, ירוק וחום, הפוקדים מידי קיץ את מימי השמורה לצורך הזדווגות ואת חופיה לצורך הטלה. להקת דולפינים נמצאת בשמורה באופן קבוע. קהילת ים אבטח פועלת בשיתוף פעולה עם עמותת דלפיס.
7 צפייה בגלריה
דולפינים
דולפינים
דולפינים
(צילום: אביעד שיניין, דלפיס)
7 צפייה בגלריה
דולפין
דולפין
דולפין
(צילום: אביעד שיניין, דלפיס)
שני טובול – רכזת הקהילה. מארגנת מפגשי ניקיון בטבע, מנהלת סביבתית של אירועים וחברה ב'פורום נקי'- תושבים לקידום ישראל נקייה. מקדמת בחייה תרבות של הפחתת צריכה וצמצום פסולת.
לפייסבוק "אנשי הים התיכון" לחצו כאן לאתר של "אנשי הים התיכון" לחצו כאן לעצומה למען הקמת שמורות ימיות לחצו כאן