7 צפייה בגלריה
רות ביידר גינסבורג
רות ביידר גינסבורג
רות ביידר גינסבורג
(צילום: רויטרס )
ההודעה על מותה של שופטת בית משפט העליון בארה"ב, רות ביידר גינסבורג, הכתה בתדהמה לא רק את המנהיגים והציבור האמריקני, אלא גם את קהילת המשפט הישראלית. לאורך השנים פיתחה ביידר גינסבורג היהודייה קשרים אישיים עם חלק מהשופטים הבכירים בישראל, ולא פעם אף צוטטה בפסיקותיהם של חלק משופטי העליון.
"הלב כואב מאוד", אמר השופט אהרן ברק, לשעבר נשיא בית המשפט העליון, שהחשיב את עצמו לחברהּ של ביידר גינסבורג. "היינו מקורבים מאוד", אמר. "תמיד היינו נפגשים בוושינגטון כשהייתי שם, וכשהיא הייתה באה לארץ - למשל כשזכתה בפרס בראשית - היא הייתה אורחת שלי. רות תמיד הגנה עליי בתקשורת הישראלית כשהיו התקפות נגדי, אבל התרומה הגדולה ביותר שלה הייתה למשפט האמריקני והתפתחותו החוקתית. במרכז העשייה שלה עמד השוויון בין בני האדם".


השופט ברק הכיר למעשה את כל משפחתה של ביידר גינסבורג, ואף אירח עם אשתו את בעלה ואת בתה. הפעם האחרונה שבה השניים שוחחו הייתה בעת שהותה בארץ לפני כמה שנים, כשזכתה בפרס בראשית. "היא הייתה אישה נעימה ושקטה. היא לא דיברה הרבה, ואם כן - אז בקול נמוך. הדברים שהיא אמרה היו דברי אמת שחדרו ללב. היא הייתה חברה רוחנית. אני מצטער על פטירתה. התרומה שלה לחשיבה החוקתית שלי והחשיבה החוקתית-ליברלית במדינות רבות השפיעה על כולנו".
"ברמה המשפטית", הוסיף השופט ברק, "אני חושב שדעות המיעוט שהיא כתבה, כמו גם דעות הרוב, השפיעו והיו בעלי חשיבות למשפט האמריקני. הייתה לביידר גינסבורג גם השפעה על המשפט מחוץ לארה"ב: פסקי הדין שלה על זכויות נשים צוטטו בכל העולם, וגם אני ציטטתי אותה בפסקי הדין שלי. היא הייתה מנהיגה אינטלקטואלית בעלת מחשבה ליברלית המבוססת על זכויות אדם ומיעוטים - וכך נזכור אותה".
7 צפייה בגלריה
אירוע שנתי לזכר אבנר חי שאקי
אירוע שנתי לזכר אבנר חי שאקי
אהרון ברק
(צילום: מוטי קמחי)
נשיאת בית המשפט העליון בדימוס דורית ביניש הייתה ביחסי ידידות קרובים עם ביידר גינסבורג ואף אירחה אותה בישראל. " למרות שהייתה אישה קטנה וכפופה, הקול שלה היה בטוח וברור. היא עבדה בכל חייה המשפטיים למען השוויון ,זכויות נשים וזכויות אדם בכלל".
7 צפייה בגלריה
רות ביידר גינסבורג
רות ביידר גינסבורג
"הקול שלה היה בטוח וברור". רות ביידר גינסבורג
(צילום: mct)

7 צפייה בגלריה
השבעת ה שופטת רות ביידר גינסבורג ל בית המשפט העליון של ארצות הברית ארה"ב
השבעת ה שופטת רות ביידר גינסבורג ל בית המשפט העליון של ארצות הברית ארה"ב
רות ביידר גינסבורג מושבעת לעליון
(צילום: TNS)
ביניש מציינת את הקשר המיוחד שהיה לשופטת עם ישראל ובעיקר עם מערכת המשפט שלה. " היא הייתה בקיאה בכל הפסיקות החשובות שניתנו על ידי בית המשפט העליון שלנו . בעיקר אחרי אירוע הטרור הגדול של 2001 עם נפילת בנייני התאומים בניו יורק, היא ציינה את הפסיקות המכוננות של ישראל העוסקות באיזון שבין מלחמה בטרור לבין זכויות אדם. היא נהגה לומר שמה שכותב בית המשפט העליון שלנו מתקדם יותר מהפסיקה האמריקנית".
משפטן ישראלי נוסף שספד לביידר גינסבורג הוא הפרופסור למשפטים, קנת מן, שייסד את הסנגוריה הציבורית בישראל ועמד בראשה. "זהו יום עצוב מאוד", אמר מן. "רות ביידר גינסבורג הייתה אישה שחרטה על דגלה את השוויון לנשים וזכויות האדם יחד עם השמירה על חוקי היסוד האמריקניים. היא הייתה מאוד מיוחדת. אישיות בלתי מתפשרת שכתבה גם נגד בית משפט העליון כמוסד. היא כתבה דעות מיעוט שבהן טענה כי בית המשפט הפך לשמרן. היו שופטים שאף אימצו את עמדותיה".
7 צפייה בגלריה
רות ביידר גינסבורג
רות ביידר גינסבורג
"מקור השראה גם בישראל". ביידר גינסבורג
(צילום: רויטרס)
מן פגש את ביידר גינסבורג כמה פעמים לאורך השנים בכנסים שונים, וסיפר כי תמיד היה "חשמל באוויר" כשהייתה נכנסה לחדר. "פגשתי אותה בשנות ה-90'. כשאתה נמצא בחדר עם אישה בעלת שיעור קומה כשלה אתה מקווה לדבר עמה. אני זוכר שדיברנו על זכויות נאשמים ועצורים. ביידר גינסבורג היוותה מקור השראה לקהילת המשפט הישראלית וזו הייתה הזדמנות לגשר בין המשפט האמריקני למשפט הישראלי".

"הפכה בחייה לגיבורת תרבות ודמות איקונית"

ד"ר מתן גוטמן, המומחה המשפטי של אולפן ynet, ומומחה למשפט חוקתי מהמרכז הבינתחומי בהרצליה, ספד אף הוא לביידר גינסבורג: "היא הייתה מהשופטות האמריקניות הגדולות והמשפיעות בכל הזמנים ומנהיגת התנועה הפמיניסטית בארה"ב. אישה שהפכה בחייה לדמות אייקונית ולגיבורת תרבות. חולצות וכוסות עם דמותה נמכרות בחניות ברחבי ארה"ב, ודמותה מכונה "Notorious RBG.
"לא בכדי הפכה ביידר גינסבורג לאגדה עוד בחייה. טרם מינויה לכס השיפוט, היא הייתה אחת מעורכות הדין הבולטות ביותר בארה"ב וטענה בתיקים חוקתיים חשובים - בייחוד באלה הנוגעים לאפליית נשים - בפני בית המשפט העליון של ארה"ב. כשופטת, בשורה של פסיקות תקדימיות, היא פירשה באופן ליברלי את חוקת ארה"ב והרחיבה את ההגנה החוקתית על מיעוטים, אנשים עם מוגבלויות וכפי שצוין - בעיקר על נשים. כך למשל, היא קבעה שמכללה צבאית המקבלת רק גברים לשורותיה פועלת באופן לא חוקתי ובכך הרחיבה באופן משמעותי את ההגנה החוקתית על אפליה נגד נשים".
7 צפייה בגלריה
מתן גוטמן
מתן גוטמן
ד"ר מתן גוטמן
(צילום: ירון ברנר)
ד״ר גוטמן פגש את ביידר גינסבורג בעת אחת מהשהויות שלה בארץ וסיפר על כך ל-ynet. "הייתה לי זכות גדולה לפגוש אותה יחד עם פרופ' אהרן ברק לארוחת ערב ולשוחח עמה שיחה ארוכה מאוד. כיהודייה שמאוד התעניינה בישראל, עיקר שיחתנו נסוב סביב פוליטיקה ישראלית, והיא שאלה אותי רבות על מאזן הכוחות הפוליטי בישראל. באותה הזדמנות גם התבררה לי שהאגדה על 'חוקת הכיס' - עותק קטן של חוקת ארה"ב שהיא נשאה עמה לכל מקום - היא נכונה לחלוטין. מיד כשהתעורר ויכוח משפטי - היא שלפה את הטקסט החוקתי והסבירה את עמדתה".

מותה של ביידר גינסבורג יוצר דרמה פוליטית בארה"ב

לדבריו, מותה של ביידר-גינסבורג יוצר גם דרמה פוליטית כמעט חסרת תקדים בפוליטיקה האמריקנית: האם הנשיא טראמפ יצליח, כחודש וחצי לפני הבחירות, למנות שופט שמרן שיחליף אותה וישנה באופן דרמטי את בית המשפט העליון של ארה"ב לשנים רבות? "אין ספק כי מותה של השופטת והניסיון של טראמפ למנות לה מחליף יהיו במוקד הבחירות בארה"ב בתקופה הקרובה, ואף יכולים להשפיע באופן ממשי על תוצאותיהן".
בארה"ב, יצוין, יש לבית המשפט העליון תפקיד מרכזי בפרשנות החוקה, ולמעשה בעיצוב הזכויות החוקתיות. החוקה בארה"ב כמעט בלתי ניתנת לשינוי ותיקון על-ידי הגופים הפוליטיים, ולכן עיקר ההשפעה של הפוליטיקאים על החוקה ופרשנותה נעשית באמצעות מינוי שופטים לבית המשפט העליון על ידי הנשיא ובאישור הסנאט. פרשנות החוקה היא המעצבת את הזכיות השנויות ביותר במחלוקת בארה"ב כגון הזכות להפלה, הזכות לשאת הנזק, הזכות לשוויון והזכות לנישואים גאים.
7 צפייה בגלריה
שופטת בית המשפט העליון שנפטרה רות ביידר גינסבורג ב-1953
שופטת בית המשפט העליון שנפטרה רות ביידר גינסבורג ב-1953
ביידר גינסבורג ב-1953
(צילום: AP)
שינוי של הרכב בית המשפט יכול להשפיע דרמטית על כלל הסוגיות הפוליטיות הנפיצות הללו בארה"ב. אם טראמפ יצליח למנות תוך שבועות ספורים שופט שמרן נוסף לעליון - אזי יהיה רוב שמרני מובהק בבית המשפט שיכול, למשל, לבטל את הזכות החוקתית לבצע הפלות בארה"ב.
לפני כחמש שנים, כשנפטר השופט השמרן אנטונין סקאליה, סירבו הרפובליקנים - שגם אז היו רוב בסנאט - להצביע על מועמדו הליברל של הנשיא אובמה, השופט מריק גרלנד. מנהיג הרוב הרפובליקני, מיץ' מקונל, טען אז שיש להמתין עם החלטה כזו חשובה וגורלית עד לאחר הבחירות.
אך כעת התהפכו היוצרות: לרפובליקנים ולטראמפ יש אינטרס ראשון במעלה למנות שופט עליון שמרן ממש בשבועות הקרובים טרם הבחירות. מנהיג הרוב, מקונל, כבר מיהר להכריז כי יתמוך במועמדו של טראמפ. מנגד, הדמוקרטים נאבקים כדי למנוע את ההצבעה בסנאט. בשבועות הקרובים, כך מתברר, יתרחש מאבק פוליטי עיקש שעלול לפלג עוד יותר את החברה האמריקנית - שנמצאת בישורת האחרונה של מערכת הבחירות.
יש לציין כי רבים מהמחנה הליברלי הביעו תמיהה בנוגע לביידר-גינסבורג על כך שלא פרשה בתקופת הנשיא אובמה כדי להבטיח מינוי שופט עליון ליברלי במקומה. כעת, מותה שהגיע שבעה שבועות לפני הבחירות - יוצר מערבולת פוליטית רבת עוצמה.