ברקע המחלוקות סביב "תוכנית הרמזור" להתמודדות עם המגפה התעקש היום (ב') פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו כי "אין הגיון בלפתוח את מערכת החינוך ביישובים אדומים. אין מצב שביישוב אדום יהיה בית ספר בלי חולה מאומת, ולכן אני עומד על כך. נכון שנוצרה אי הבנה וזה לא נראה טוב כששר החינוך אומר ככה, אבל זה המצב. כרגע אנחנו עדיין בשיח כי עם רמת התחלואה בישראל לא צריך להתעקש על מערכת חינוך בערים האדומות".
בתדרוך השבועי שערך אמר גמזו כי "יש עלייה מסוימת בתחלואה במדינת ישראל, כולנו רואים את זה", אמר גמזו בפתח דבריו. "זו לא עלייה שמחייבת איבוד עשתונות או בהלה. צריך להתבונן עמוק על השינויים ולהבין אותם. באוכלוסיה הכללית המצב די יציב, ועיקר העליה בתחלואה הוא בחברה הערבית.
"לצערי החברה הערבית עלתה מ-150 חולים חדשים ביום ליותר מ-600 ליום וזה מאוד מטריד. זה התחיל בעיד אל אדחא, וההתפרצות היא רחבת היקף: מרהט בדרום, דרך מזרח ירושלים וגם במרכז ובצפון הארץ". גמזו הבהיר כי ראשי הרשויות עובדים איתו בשיתוף פעולה צמוד.
2 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
רוני גמזו
(צילום: שאול גולן)
לדברי הפרויקטור, גם בחברה החרדית רואים עלייה מסוימת. "בטבריה באשדוד נרשמה עלייה מסוימת בשכונות החרדיות. דווקא בערים שהיינו רגילים לעבוד איתן כמו בני ברק וירושלים אנחנו בתהליך די יציב".
גמזו אמר כי הוא תומך בהטלת סגרים והגבלות תנועה ביישובים אדומים תוך הידברות עם ראשי הרשויות, אך לדבריו "הכל נמצא בתוך איזשהו בנק הגבלות שצריך לבחור באופן סביר ולהיות בשיח עם ראשי הרשויות".
הוא הוסיף כי "מערכת חינוך בערים אדומות זה לא סביר. הרמזור מאפשר לרשויות המקומיות אפשרוית ניהול, לא סתם זורקים צבעים. ראש רשות מקומית שלא בונה חמ"ל ולא מנהל את הקורונה יומיום במטה שלו הוא חסר אחריות כלפי התושבים שלו".
עוד ציין כי "רמזור ללא הגבלות על ערים אדומות יהיה 'דרדלה'. זה לא הכיוון שלי. מטרת התוכנית הייתה שיפסיקו לדבר על סגר לכל מדינת ישראל שרובה ירוקה, אלא רק על אזורים מסוימים. זה לא פשוט לנו, סגירת מערכת החינוך זה מאוד מורכב. הרבה מומחים אומרים שאני משוגע, ושב-2,000 נדבקים ביום אני מאפשר למערכת החינוך להיפתח, אבל רוב הדעות מאפשרות לי לעשות זאת. אני עושה את זה עם לב כבד ולא בטוח ב-100%. אני לא מהמר, אבל זה שיקול".
גמזו התייחס גם לסערת אומן ואמר שהוא מבין שהמכתב לרשויות באוקראינה היה אקט חריג. "הרגשתי שאני לא מצליח להשפיע ושהולכות לצאת עשרות טיסות בהיקפים עצומים שאני לא אדע אחרי זה איך להתמודד עם זה", אמר. "אני אומר בצורה הכי גלויה: לא התייעצתי עם שר הבריאות ועם ראש הממשלה, ואני אומר את זה תוך בקשת מחילה משניהם על הצעד הזה שלי".
עם זאת, בכל הנוגע ללחצים פוליטיים אמר גמזו שהוא לא מוכן להתפשר. "בטיסות לאומן לא התפשרתי. נכון שיש איזו ועדה, אני המלצתי לשר אלקין להתרכז באלה שחוזרים מאומן, בחזרה הבטוחה שלהם. גם לגבי הלימודים בערים האדומות אני לא חושב שצריך להתפשר. זה גם לא עניין של פשרה או דיל. זה עניין של לנהל נכון את הסוגיה הזאת. בסוף שר החינוך או הקבינט יחליטו, אבל אני חושב שזה לא טוב, ושזה יכביד מאוד על הכל".
בסיום דבריו אמר כי "אני רוצה לכוון את מתווה המאבק בקורונה בצורה נכונה, ורוצה ששרי הממשלה יבינו את מתווה המאבק ויקבלו את המתווה. אני רוצה להרגיל אותם שלפעמים יש החלטות קשות ולא נעימות, אין דרך אחרת".
בתוך כך, מספר חולי הקורונה שמצבם קשה עמד הבוקר על 453 בני אדם. מנתוני משרד הבריאות עלה כי 123 חולים מונשמים. אתמול אובחנו 1,102 חולים חדשים והתקבלו תוצאות של 13,320 בדיקות. 922 חולים נפטרו מתחילת המגפה, שלושה מהם היום.

בינתיים גיבש משרד הבריאות מתווה שיאפשר את קיצור תקופת הבידוד מ-14 ימים ל-10 ימים - בכפוף להצגת בדיקת קורונה שלילית ביום השמיני או התשיעי. המתווה הוצג אתמול בדיון של ועדת השרים לבחינת הסתייעות בשב"כ לצמצום התפשטות הקורונה, שהאריכה בשלושה חודשים את האיכונים.
יישום המתווה יתאפשר רק לאחר הגדלת מספר הבדיקות או לחלופין כשתהיה ירידה בהיקף התחלואה. על רקע העלות המשקית הגבוהה שנוצרה כתוצאה מהבידוד סוכם להאיץ את הגדלת היקף הבדיקות. שר המודיעין אלי כהן העריך שימי הבידוד יקוצרו ל-10 ימים בתוך כמה שבועות. בדיון עלתה אפשרות שאדם יוכל להציג בדיקת קורונה שהזמין על חשבונו. משרד הבריאות הסתייג מהעניין כדי שלא ליצור אפליה בין עשירים למי שידו אינה משגת לממן את הבדיקה באופן פרטי.
בדיון הציג שב"כ את השיפורים בטכנולוגיה שהורידו את מספר האנשים שמוכנסים לבידוד בגלל שהיו ליד חולה קורונה מאומת מ-11 בממוצע לשמונה.
פורסם לראשונה: 16:28, 31.08.20