היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יקיים דיון בשאלה האם לבקש מבית המשפט העליון לקיים דיון נוסף, הפעם בהרכב נרחב, בנוגע להחלטת בג"ץ מהיום (ב'), שביטלה את הריסת בית המחבל נזמי מחמוד יונס אבו בכר בכפר יעבד שליד ג'נין, שממנו זרק את הבלוק שהרג את לוחם גולני עמית בן יגאל ז"ל. היועץ יקיים את הדיון לנוכח ריבוי הפניות אליו מגורמים פוליטיים ופניות ממשפחת הלוחם.
4 צפייה בגלריה
עמית בן יגאל
עמית בן יגאל
עמית בן יגאל ז"ל
עם זאת, יש לציין כי מזה שנים רבות נחשבה עמדתו של בית המשפט העליון, בכל הנוגע להריסת בתי מחבלים, כ"מרוסנת".
בדרך כלל, הקביעה היא שאם הוכחה זיקה וידיעה ישירה של בני המשפחה על כוונת המחבל לבצע פיגוע - אז ייהרס הבית, או לכל הפחות ייאטמו הקומות שבהן גרו בני המשפחה.
מנגד, אם לא ניתן להוכיח ידיעה או שיתוף פעולה - נוטה המערכת המשפטית להימנע מלאשר הריסת בתים או קומות. יש לציין כי הסמכות המוטלת על בג"ץ לפסוק לאישור או איסור הריסת בתי מחבלים נחשבת לאחת הרגישות במדינת ישראל - הן מבחינת משפחות הנרצחים והפצועים והן מבחינת משפחות המחבלים והמשפט הישראלי והבינלאומי.
מדובר בסמכות מינהלית חריגה המעוגנת בתקנות ההגנה לשעת חירום. זאת מכיוון שפגיעתה בזכויות האדם משמעותית וקשה, שכן ישנם מצבים שבהם בני ביתו של מחבל מסוים, שלא היו מעורבים בפיגוע, מתגוררים במבנה המיועד להריסה.
4 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט
היועמ"ש אביחי מנדלבליט
(צילום: דנה קופל)
בחוות דעת שחיבר באחרונה היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הוא הבהיר כי במשך עשרות שנים יצק בית המשפט העליון תוכן לאופן הפעלת הדעת של המפקד הצבאי.
לאורך השנים, אישר בית המשפט העליון להרוס בתים שבהם התגוררו מחבלים שביצעו פיגועים קשים, משיקולים הרתעתיים. בכל דיון נבחנו חומרת המעשים והאפשרות לנקוט בחלופות פוגעניות יותר, כגון אטימת הבית או חדרים מסוימים. בג"ץ הנחה את המפקד הצבאי לוודא כי פעולת ההריסה או איטום הקומות והחדרים במבנה שבו מתגוררת המשפחה מבוצעת למען תכלית ראויה וכי מדובר בפעולה סבירה ומידתית.
היועץ מציין עוד כי מעבר לקשיים שהתעוררו, הועלו טענות כבדות משקל בקשר לעמידתו של צעד זה בכללי הדין הבינלאומי, האוסר על ענישה קולקטיבית. מנדלבליט אמר עוד כי למרות שבדרך כלל אושרה מדיניות הריסת בתי מחבלים בשנים האחרונות, הביעו חלק משופטי בג"ץ - ובראשם השופט מני מזוז - מורת רוח מהפעלתה, ואף הטילו ספק בחוקיותה.
מנדלבליט הוסיף כי "חלק מהשופטים אף ציינו כי היה מקום לקיים דיון עקרוני בעניין זה בהרכב מורחב, ואולם לנוכח קיומה של של ההלכה העקרונית המכירה בחוקתיות מדיניות הריסת בתי המחבלים, נמנעו מפסילת המדיניות, או מקיום דיון עקרוני בעניין - והסתפקו בהטלת מגבלות משפטיות שונות על אופן יישומה".

האב השכול מירר בבכי: "מה עם הכאב שלי?"

כאמור, בג"ץ ביטל אתמול את צו ההריסה של בית המחבל. השופטים מני מזוז וג'ורג' קרא התחשבו בכך שבבניין גרים רעייתו של אבו בכר ושמונת ילדיו, והורו לאטום רק את אחד החדרים, זה שבו התגורר. השופטת יעל וילנר כתבה בדעת מיעוט כי יש להרוס את הבית כדי להרתיע מפגעים נוספים.

4 צפייה בגלריה
הלוויתו של עמית בן יגאל ז"ל שנהרג מאבן שזרק מחבל על ראשו בכפר יעבד
הלוויתו של עמית בן יגאל ז"ל שנהרג מאבן שזרק מחבל על ראשו בכפר יעבד
הלווייתו של עמית בן יגאל ז"ל
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
המחבל נמזי אבו בכר
המחבל נמזי אבו בכר
המחבל, נזמי אבו בכר
(צילום: דובר צה"ל )
"הורדתי את הדגל לחצי התורן, שיראו כל עם ישראל", הגיב האב השכול, ברוך בן יגאל, בסרטון שהעלה לפייסבוק. לאחר מכן אמר ל-ynet: "זה לא הוגן להסתכל על הפלסטינים ולא עליי. מה עם הכאב שלי?". ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא לדיון נוסף.
בסרטון שפרסם, ברוך הוסיף בבכי: "דיברתי עם נפתלי בנט, שהיה שר הביטחון בזמן שעמית נפל. אמרתי לו שאני מרגיש מושפל. הורדתי את דגל ישראל לחצי התורן, הוא לא צריך למעלה ביום הזה. זה יום לא טוב למדינת ישראל. לחיילי צה"ל הלוחמים הטהורים שלנו. יש לנו צבא נהדר, מצוין, רמטכ"ל מצוין, מפקדים מצוינים ולוחמים מצוינים".
ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב על החלטת בג"ץ: "זאת החלטה אומללה של בג"ץ, שסירב לבקשתנו להרוס את את בית המחבל שרצח את חייל צה"ל עמית בן יגאל ז"ל, שהיה בן יחיד להוריו. אני דורש לקיים דיון נוסף בהרכב מורחב. אסור לתת רוח גבית לטרור. המדיניות שלי כראש ממשלה היא להרוס בתי מחבלים ואני מתכוון להמשיך בה".

גם שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ הגיב גם הוא על הפסיקה - ואמר כי יש לכבדה, "אך פסק הדין מצער מאוד. הריסת בתים לצורכי הרתעה היא כלי חשוב במלחמה בטרור. לכן, הנחיתי את גורמי המקצוע במשרד הביטחון לפנות ליועץ המשפטי לממשלה בכדי שיגיש בקשה לדיון נוסף בפסק הדין".
מנגד, אמר יו"ר מרצ ח"כ ניצן הורוביץ: "צודקים שופטי בג"ץ. אין הצדקה להרס בתי משפחה של מחבלים ואין בזה הרתעה. כך גם קבע צה"ל בעבר. זו נקמנות וענישה עיוורת שרק מלבה את האש. משפחתו וילדיו של המחבל לא היו מעורבים ולא מואשמים בשום צורה ואין סיבה להענישם. מביש שגנץ מצטרף למקהלת המתלהמים בימין. זה לא יביא לו חצי קול".
שעות ספורות לאחר מכן - הגיב גם בנט על ההחלטה וצייץ בטוויטר: "הרס בתי מחבלים מרתיע מחבלים ומפחית את מספר הפיגועים. שני שופטים בבג"ץ בחרו להעדיף את זכויות הקניין של משפחת הרוצח על פני הזכות לחיים של הנרצח הבא".
שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין אמר: "צריך להוציא כרטיס אדום לבג"ץ. החלטותיו פוגעות פעם אחר פעם בערכיה של מדינת ישראל. באוסלו יצחק רבין ז"ל דיבר על 'בלי בג"ץ ובלי בצלם'. קיבלנו את בג"ץ ובצלם על סטרואידים".
בתוך כך, כמה אנשים הפגינו מתחת לביתו של שופט בית המשפט העליון מני מזוז בירושלים. בין המפגינים היו הרצל ומירב חג'אג הוריה של סגן שיר ז"ל חברי פורום "בוחרים בחיים" של המשפחות השכולות המלווה ע"י תנועת "אם תרצו": "לצערנו היום בג"ץ בראשות השופט מני מזוז לקח לעצמו סמכות לא לו ולא בפעם הראשונה. בכך הפקיר הוא את אזרחי ישראל לגורל כמו שלנו המשפחות השכולות ונפגעי טרור", אמרו.
פורסם לראשונה: 18:28, 10.08.20