העיר אשקלון, שנהנית בשנים האחרונות מתנופת פיתוח מרשימה, רשמה לזכותה בתקופה האחרונה שורה של הישגים משמעותיים. בשבוע שעבר החליטה הממשלה על "תכנית החיזוק לאשקלון", שכוללת בשורות משמעותיות עבור התושבים וכלכלת העיר.
התוכנית מהווה המשך ישיר למאבק של ראש העיר תומר גלאם מול משרדי הממשלה וראש הממשלה במטרה להביא להכרה שלהם בצורכי העיר בשל המצב הביטחוני איתו מתמודדים התושבים במשך יותר מעשור. עם זאת, מבהיר ראש העיר כי למרות חשיבות התוכנית וההישגים שיש בה כדי לקדם באופן משמעותי את תחומי התעסוקה, הכלכלה והתעשייה בעיר ואת איכות חיי התושבים, המטרה העיקרית הייתה ותמשיך להיות: הענקת הטבות מס לתושבים והגדרת העיר כאזור עדיפות לאומית א'.
"קיבלנו בשורות חשובות לאשקלון", אומר ראש העיר. "השלב הראשון במאבק שלנו הסתיים היום בהצלחה. אשקלון הוכרזה כעיר בעלת מעמד עדיפות לאומית לתעסוקה, תעשייה וכלכלה. מהיום יהיה לנו הרבה יותר קל למשוך לעיר תעשיינים, יזמים, בעלי חברות ומפעלים. הם ישקיעו בעיר, ואנחנו נהנה מיותר מקומות עבודה איכותיים ומהכנסות גדולות יותר לרשות, שיתורגמו כמובן להשקעה בתושבים.

3 צפייה בגלריה
אשקלון
אשקלון
התחדשות עירונית באשקלון
(הדמיה)

"מעבר לכך, קיבלנו סיוע מיוחד בהיקף של 218 מיליון שקלים לקידום פרויקטים לרווחת התושבים, וכן הטבה מיוחדת לקידום פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית בשכונות הוותיקות. ההישג חשוב ומשמעותי, אבל זה בהחלט לא אומר שהמאבק שלנו הסתיים. אנחנו כבר ערוכים לקדם את השלב השני במאבק לקבלת הטבות מס והנחות בארנונה לתושבים. יש הצעת חוק שכבר מונחת על שולחן הכנסת, ואני מקווה מאוד שבקרוב נוכל להביא לכם בשורות גם בנושאים האלה.
"אני רוצה להודות לראש הממשלה ולשרים על שהביאו לאישור הממשלה את ההחלטה החשובה בתקופה מאתגרת במיוחד", מדגיש ראש העיר. "אין לי ספק שנמצא בהם שותפים גם להמשך המאבק על מעמדה של אשקלון.
ההחלטה על תכנית החיזוק לעיר היא לא רק הכרה ממשלתית במצבה המיוחד של אשקלון - העיר המאוימת והמופגזת ביותר בישראל - אלא צעד נוסף לעבר הפסקת אפליית תושבי העיר ותיקון העוול שנמשך יותר מעשור. הגדרת העיר כאזור עדיפות לאומית לקידום כלכלה ותעשייה, הופכת את אשקלון לאטרקטיבית ליזמים, תעשיינים ובעלי חברות ומפעלים מתקדמים. העיר תוכל להציע להם כעת ליהנות מהטבות זהות לאלו שמציעות ערים אחרות בדרום.
בשורות נוספות: העיר תיכלל בחוק לעידוד השקעות הון ותזכה למעמד אזור פיתוח א' לאזורי התעשייה. בכך יוכלו
מפעלים המעוניינים לבצע השקעות הון בעיר ליהנות ממענקים ייעודיים ולשפר את יכולתם להתמודד בתנאי תחרות בשווקים בין לאומיים. המפעלים והחברות יוכלו ליהנות גם ממס חברות מופחת ומשיעורים נמוכים יותר של מס הכנסה, ניכוי פחת מואץ בשיעור של 200-250% מהרגיל על ציוד ו-400% על מבנים.
רשימת היתרונות כוללת גם משיכת משקיעים ישראליים ובינלאומיים, יזמים ובעלי עסקים בתעשייה להקים או להעתיק את פעילותם לעיר, ויצירת מקומות תעסוקה חדשים ואיכותיים לתושבי אשקלון.
חבילת הסיוע המיוחדת, בהיקף של 218 מיליון שקלים, תיועד לפרויקטים בתחומי החינוך, הביטחון, הרווחה, התחבורה והתשתיות. בין הפרויקטים: ביצוע תשתיות-על (כבישים, פיתוח ועוד), תכנון והקמת תחנה מרכזית חדשה, הקמת מתקן למיון פסולת עירונית, תגבור פעילויות בית ספריות בתחומי החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, פרויקטים תחבורתיים, החלפת גגות אזבסט לטובת מתקנים להפקת אנרגיה מתחדשת, הקמה ושיפוץ של מבני דת ועוד.

תנופת בנייה ענקית

ואלו לא ההישגים המשמעותיים היחידים: בעקבות מאמצי העירייה אישרה רשות מקרקעי ישראל את הגדלת אחוזי הבנייה בקרקע משלימה. מעכשיו ניתן יהיה לבנות עד 60% מיחידות הדיור בפרויקטים של התחדשות עירונית, במגרש השלמה המצוי מחוץ למתחם המתחדש. ההחלטה שונה מההחלטה הקודמת שאפשרה בניית 40% בלבד מסך הדירות על הקרקע המשלימה. להחלטה החדשה חשיבות מכרעת לקידומה של ההתחדשות העירונית באשקלון, משום שהיא נותנת לגורמי התכנון כלי נוסף שצפוי להגדיל את הכדאיות הכלכלית ואת האפשרויות התכנוניות הדרושות לשם הוצאתם לפועל של פרויקטים בעיר.
בהחלטה הזאת אישרה הנהלת רשות מקרקעי ישראל לשנות את ההוראות החלות על אשקלון, ולהחיל על העיר את ההוראות החלות על מרחבי דרום וצפון בכל הקשור להקצאת מגרשי השלמה. משמעות ההחלטה היא הגדלת אחוזי הבנייה במגרשי ההשלמה (עד לכדי 60%, ובמקרים חריגים אף 67% מסך יחידות הדיור בפרויקט), כך שההיתכנות לביצוע פרויקטים בעיר תגדל וכך גם מידת הכדאיות הכלכלית הדרושה לקידום ולביצוע שלהם.
התוכנית תכלול כ־280 יחידות דיור חדשות, תוספת של כ־1,000 מ"ר שטחי מסחר, כ־3,000 מ"ר שטחים למוסדות ומבני ציבור ופיתוח שטחים ירוקים להקמת פארק שכונתי וגני שעשועים בהיקף כשלושה דונם. מספר יחידות הדיור בתכנית הוכפל בהשוואה לתכנון המקורי במסגרת תכנית מחיר למשתכן. זוהי הפעם הראשונה מחוץ לערי המרכז שמגרש שיועד לבנייה רגילה זוכה לתכנון מחודש ונרחב יותר לטובת סיווגו כקרקע משלימה לקידום פינוי־בינוי.
"מדובר בהחלטה מאוד משמעותית לעיר אשקלון ולפוטנציאל ההתחדשות העירונית בתחומה", אומר ראש העיר תומר גלאם. "ההחלטה תאפשר לתכנן ולקדם בצורה טובה ונכונה יותר את עיצוב פניה החדשים של אשקלון ואת איכות החיים בעיר".

3 צפייה בגלריה
ראש העיר אשקלון, תומר גלאם
ראש העיר אשקלון, תומר גלאם
ראש העיר אשקלון, תומר גלאם
(צילום: ראובן קפוצינסקי)
גם חיים אביטן, יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, מברך על ההחלטה. "קידום פרויקטים של פינוי בינוי בשוליים של אזורי הביקוש הוא אתגר קשה לפיצוח", הוא אומר. "הפעולה המשותפת של שלושת הגופים היא צעד חשוב והכרחי שיאפשר הליכי התחדשות עירונית בעיר תוך שמירה על איכויות תכנוניות ויצירת סביבה עירונית ראויה לתושבי השכונה הוותיקים, כמו גם לדיירים החדשים".
מרוצה לא פחות הוא עו"ד גדעון קינג, ראש המנהלת להתחדשות עירונית באשקלון, שטוען שמדובר בהחלטה פורצת דרך. "מדובר בבשורה של ממש לעיר אשקלון, לתושבים שלה וכמובן ליזמים הפועלים בעיר בתחום ההתחדשות העירונית" אומר קניג. "אשקלון היא העיר הראשונה בארץ שפעלה לקידום החלטה מסוג זה, שקיבלה את אישור הנהלת רשות מקרקעי ישראל, והיא מהווה צעד נוסף וחשוב לקידום התחדשות עירונית בעיר".
מה היתרון הגדול בתוכנית?
"אלו סדרי גודל מטורפים. זה כמו לבנות עיר חדשה. היתרון הגדול בתוכנית הוא שהקרקע נמצאת במכרז העיר, מה שמגדיל את רווחיות הפרויקט. בדרך כלל קרקע משלימה נמצאת בשכונות חדשות או באזור בתולי שדורש עלויות פיתוח מאוד גבוהות".

היסטוריה בעיר

אשקלון, שמספר התושבים בה נאמד ב־160 אלף איש, היא אחת הערים הוותיקות ורוויות ההיסטריה בארץ. ההתיישבות בה החלה לפני כעשרת אלפים שנה. היא נחשבה לאחת מחמש ערי הפלישתים ונזכרת לא אחת בתנ"ך, כשהאזכור המפורסם ביותר הוא סביב מעללי שמשון הגיבור. העיר מופיעה גם בקינת דוד על מותם של שאול ויהונתן ("אל תגידו בגת, אל תבשרו בחוצות אשקלון").
3 צפייה בגלריה
התחדשות עירונית
התחדשות עירונית
התחדשות עירונית
(הדמיה)
על ההיסטוריה של העיר הכי טוב ללמוד מהגן הלאומי רחב הידיים הנושא את שמה. זה מתחיל כבר בדרך, בשדרות בן־גוריון, מעורקי התחבורה הראשיים בעיר, שמעוטרות לכל אורכן בפסלים בהשראת סיפור שמשון ודלילה. הגן הלאומי מציע שורת מסלולים משולבי רכב והליכה, ומאוכלס בשלל נקודות עניין חשובות. כזאת היא, למשל, השער הכנעני, שנבנה מלבני בוץ וכורכר ב־1850 לפני הספירה, ונחשב לשער המקושת הקדום בעולם. מחוץ לשער, נחשף מקדש קטן ובו פסלון עגל זעיר מברונזה. אחת מנקודות החן בגן הלאומי היא מרפסת נוף לים עם ספסל פוטוגני כשמעליו דואים הבזים.
ברוח התקופה, שמזמינה שיטוטים במקומות מרווחים ופתוחים, המרינה של אשקלון היא שיחוק. מאות כלי השייט והיאכטות בדרגות קנאה שונות, והים השליו הודות לשוברי הגלים, מרכיבים נוף שנראה מחד מזמין מסעות למקומות רחוקים, ומאידך הכי משלנו. ובמרינה כמו במרינה, גם זו של אשקלון, מלאה במסעדות משלל ז'אנרים. לכל המקומות יש שטחי ישיבה על הדק שבחוץ, וכולם נהנים מבריזה נעימה ומנוף כחול עד האופק. בשעת בין ערביים, לפני השקיעה, זה מקום נהדר להסתובב בו.
באשקלון לא פחות מ-12 קילומטר של חופים. החוף של הגן הלאומי הוא היחיד בעיר שבו אין שובר גלים, ובו ניתן ליהנות מהגלים. סלעי ענק שתוחמים אותו מוסיפים לתחושת האדרנלין.
גם תחום החינוך בעיר שודרג בשנים האחרונות. בימים אלו העיר מועמדת לפרס החינוך הארצי לאחר שהעפילה לשלב המכריע לראשונה בתולדותיה. כמו כן תלמידי אשקלון מובילים והם נמצאים במקום הראשון בזכאות בישראל לתעודת בגרות חברתית. העיר רשמה עלייה של 3% באחוזי הזכאות לתעודת בגרות עם 86.4% ונמצאת במקום הראשון מבין הערים הגדולות
במחוז דרום. גם העתיד באשקלון מבטיח.
לפי חזון קברניטי העיר אשקלון תמצב את מעמדה כעיר למשפחות שמעוניינות במערכת חינוך מצטיינת, מערכי תחבורה מתקדמים, ריאות ירוקות בלב השכונות ואיכות חיים ברמה הגבוהה ביותר. 