העיתון הבריטי "גרדיאן" מדווח הבוקר (יום ה') כי ממסמכים סודיים שאליהם נחשף עולה כי סביר להניח שלסעודיה יש די עתודות של אורניום הניתן לכרייה כדי לאפשר לה לייצר דלק גרעיני. לפי הדיווח, המידע הזה עולה מדו"ח שהכינו עבור סעודיה גיאולוגים סינים המסייעים לה למפות במהירות גדולה את מאגרי האורניום שלה, כחלק משיתוף פעולה בין בייג'ינג לריאד בתחום האנרגיה הגרעינית.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
2 צפייה בגלריה
ועידה G20 אוסקה יפן
ועידה G20 אוסקה יפן
יורש העצר הסעודי בן סלמאן. אם לאיראן יהיה, גם לו
(צילום: EPA)
ב"גרדיאן" כותבים כי החשיפה מגבירה את הדאגה שסעודיה חותרת לפתח נשק גרעיני. בצל המרוץ של איראן, יריבתה השיעית הגדולה של סעודית הסונית, להשיג נשק כזה, פיזרו בשנים האחרונות בכירים סעודים רמזים שלפיהם גם הממלכה שלהם עשויה לחתור לפתח נשק גרעיני כדי להתגונן מהמשטר בטהרן.
לפי העיתון הבריטי, בדו"ח שגיבשו הגיאולוגים הסינים מתועדים המאמצים שהם ביצעו לאורך כל ימות השנה, בכלל זה בחום של יותר מ-50 מעלות בימי הקיץ של שנת 2019, כדי לאתר שלושה מאגרים במרכז סעודיה ובצפון-מערבה שמהם אפשר להפיק יותר מ-90 אלף טונות של אורניום. לפי המסמכים, המאגרים האלה אותרו איתור ראשוני, ויידרשו בדיקות נוספות כדי לאשר את הימצאותם ולחשב את עלות כרייתם.
2 צפייה בגלריה
ה מנהיג ה עליון של איראן אירן יום ירושלים ה בינלאומי עלי חמינאי מנהיג איראן
ה מנהיג ה עליון של איראן אירן יום ירושלים ה בינלאומי עלי חמינאי מנהיג איראן
מנהיג איראן חמינאי. בן סלמאן השווה להיטלר
(צילום: AFP)
ב"גרדיאן" ציינו כי אם יתברר שהממשלה בריאד יכולה לכרות די אורניום בשטחה שלה, ואינה צריכה להסתמך על ספקים זרים, הדבר יאפשר לה לקדם בקלות רבה יותר תוכנית לפיתוח נשק גרעיני, בין השאר משום שלא תצטרך לתת לספקים זרים ערבויות שהאורניום שיעבירו לה ישמש למטרות שלום.
בריאיון שהעניק לפני שנתיים וחצי מוחמד בן סלמאן, יורש העצר הסעודי ומי שנחשב לאיש החזק בממלכה בפועל, הוא הזהיר מפורשות כי אם איראן תשיג נשק גרעיני – ארצו תמהר לפתח נשק כזה בעצמה. דבריו של בן סלמאן מעידים עד כמה גדולה הסכנה שתוכנית הגרעין האיראנית תגרום למרוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון כולו.
בריאיון לרשת CBS האמריקנית אמר אז בן סלמאן: "סעודיה אינה מעוניינת בנשק גרעיני, אבל אין ספק שאם איראן תפתח פצצת אטום – נלך בעקבותיה בהקדם האפשרי". באותו ריאיון גם השווה את מנהיג איראן עלי חמינאי למנהיג גרמניה הנאצית אדולף היטלר.