חיל האוויר של פינלנד שינה בחשאי את הסמל שלו והחליף את צלב הקרס שהופיע בו במשך יותר ממאה שנה בלוגו ניטרלי. ההחלטה התקבלה כבר בשנת 2017, אך לקח זמן לבצע את השינוי ורק השבוע זכה הסמל החדש לתשומת לב כאשר פרופ' מהלסינקי הבחין בשינוי.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
3 צפייה בגלריה
מטוס חיל האוויר פינלנד צלב קרס
מטוס חיל האוויר פינלנד צלב קרס
"לא מתביישים בסמל". יריד לציון 100 שנה לחיל האוויר הפיני
(צילום: shutterstock)
לפי חיל האוויר, הסמל החדש עם נשר זהוב הוא הלוגו הרשמי של החיל מאז 2002, אולם כמה יחידות וכלי טיס המשיכו להשתמש בסמל הכולל צלב קרס, שהיה הסמל הרשמי מ-1918 ועד 1945.
מאז 1945, על כלי הטיס הצבאיים מוטבע רונדל (סמל המעיד על שיוכו הלאומי של המטוס) לבן-כחול-לבן, אך צלב הקרס נשאר בכמה סמלי יחידות, דגלים וקישוטים. בעידן המודרני צלב הקרס קשור בגרמניה הנאצית, אך בסמל, ובגרסאות שונות שלו, נעשה שימוש בהינדואיזם ובכמה דתות הודו-אירופיות אחרות מאז העת העתיקה.
3 צפייה בגלריה
מטוס חיל האוויר פינלנד צלב קרס
מטוס חיל האוויר פינלנד צלב קרס
הסמל החדש (מימין) והסמל הישן
בחיל האוויר הסבירו שצלב הקרס גרם לבלבול ואי הבנות אצל בעלי ברית זרים לאורך השנים ולכן "המשך השימוש בו לא הולם ומיותר". הנריק גהמברג, קצין בצבא הפיני הסביר כי "זה משהו שהיינו צריכים להסביר כל הזמן לזרים שקישרו את הסמל לגרמניה הנאצית, למרות שיש לו רקע שונה לחלוטין".
חיל האוויר של פינלנד אימץ את הסמל עם הקמתו במרץ 1918, לאחר שהרוזן השבדי אריק פון רוזן תרם לשכנה החדשה את מטוס הסיור הראשון שלה עם סמל קמע המזל שלו – צלב קרס כחול – שצויר על הכנפיים. פינלנד הכריזה על עצמאותה מרוסיה חודשים ספורים לפני כן, ב-6 בדצמבר 1917.
"צלב קרס היה גם חלק מהמיתולוגיה הפינית, ולכן היה טבעי להשתמש בו", אמר גהמברג. השינוי התרחש בשקט, מבלי שחיל האוויר הכריז עליו, אך הוא זכה לתשומת לב תקשורתית לאחר שפרופ' מאוניברסיטת הלסינקי צייץ עליו בטוויטר ב-30 ביוני.
חיל האוויר הפיני אמנם אימץ את הסמל לפני שהנאצים השתמשו בו, אך לפון רוזן היה קשר לנאצים. גיסו הרמן גרינג עמד בראש משרד התעופה של הרייך ופיקד על חיל האוויר של גרמניה הנאצית.
במהלך מלחמת העולם השנייה לחמה פינלנד לצד מדינות הציר נגד בעלות הברית, אולם בשנת 1944 נלחמה גם נגד גרמניה במלחמת לפלנד.
"חיל האוויר גאה במסורות המפוארות שלו", אמר גנרל יארי ניסקנן. "אנחנו לא מתביישים בצלב הקרס על הקישוטים שלנו ובדגל היחידה שלנו".