לפחות 50 בני אדם נהרגו ועוד עשרות נפצעו במהומות על רקע אתני שפרצו בכמה ערים באתיופיה בעקבות רצח של זמר פופולארי. כך מסרו היום (ד') הרשויות.
הצ'לו הונדסה, המשתייך לבני האורומו המהווים את הקבוצה האתנית הגדולה ביותר באתיופיה, נורה למוות בבירה אדיס אבבה. דובר מחוז אורומיה שבו התרחשו רוב המהומות אמר שההרוגים כללו מפגינים ואנשי כוחות הביטחון, וכמה עסקים הוצתו. "לא היינו ערוכים לזה", הוסיף הדובר.
מפגינים רבים הגיעו ממחוז אורומיה לאדיס אבבה, וגם בה פרצו מהומות. המונים תועדו צועדים ברחובות הבירה לצד שיירת מכוניות עם גופתו של הזמר.
3 צפייה בגלריה
הצ'לו הונדסה אורומו אתיופיה
הצ'לו הונדסה אורומו אתיופיה
"קול המחאה". הצ'לו הונדסה
המהומות, שהובילו את הממשלה לנתק את הגישה לאינטרנט בבירה, מבליטות את המתחים האתניים המאיימים על הרפורמות הדמוקרטיות שהוביל ראש הממשלה אביי אחמד, שזכה בפרס נובל לשלום בשנה שעברה על סיום הסכסוך עם אריתריאה השכנה.
הצ'לו היה מוכר בשל שיריו הפוליטיים. הוא נחשב ל"קול המחאה" של אנשי האורומו במהלך שנים של הפגנות נגד השלטון שסחפו את אביי לשלטון בשנת 2018. "בני האורומו עשו כל מה שיכולו, עשינו כמיטב יכולתנו, לא נוכל לעשות יותר מזה. שירתנו את האנשים הקטנים והגדולים רק כדי שנוכל לחיות יחד, אבל לא נוכל לסבול את זה יותר", נכתב במילים של אחד משיריו.
אביי כינה את הרצח "מעשה מרושע". לדבריו, "מדובר במעשה שנעשה בהשראת אויבים מבית וזרים במטרה לערער את היציבות שלנו ולמנוע מאיתנו להשיג דברים שהתחלנו".
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד
"מעשה מרושע". אביי אחמד
(צילום: רויטרס)
המשטרה מסרה כי הצ'לו נורה בסביבות השעה 21:30 (שעון מקומי). מפקד המשטרה בעיר, גטו ארגואה, אמר לתקשורת הממלכתית שכמה חשודים נעצרו ולא מסר פרטים נוספים. המשטרה מסרה כי נראה שהרצח תוכנן היטב.
אנדשאו טאסו, מפקד המשטרה הפדרלית, אמר ששלושה פיצוצים התרחשו בבירה הבוקר. "חלק מהאנשים שהטמינו את המטענים נהרגו, כמו גם אזרחים חפים מפשע", הוא אמר.
דסאלגן פקאדו, מנתח בבית חולים בעיר אדאמה, בירת מחוז אורומיה, אמר שרבים מהנפגעים נורו על ידי כוחות הביטחון. "יש הרבה פצועים, רובם נפגעו מירי". הוא הוסיף כי "ישנם גם יותר מעשרה נפגעים שסובלים מכוויות. הם אמרו שהבתים שלהם הוצתו".
באוקטובר בשנה שעברה פרץ גל מחאה נגד אביי בעקבות שמועות על כוונה לעצור פוליטיקאי מהאופוזיציה שמתח ביקורת על חלק ממדיניותו של ראש הממשלה. ההפגנות הפכו לעימותים על רקע אתני ודתי, והותירו 78 הרוגים.
אביי הוא המנהיג הראשון של אתיופיה המגיע מבני האורומו. עם זאת, גורמים לאומנים מהקבוצה האתנית מאשימים אותו בכך שהוא לא דואג מספיק לאינטרסים שלהם מאז שעלה לשלטון.